handdator

Visa fullständig version : Duger denna garagedomkraft?



Loxarn
2009-04-26, 00:51
Till en liten mk1?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82774

Fredrix
2009-04-26, 01:38
Varför skulle den inte duga ?
Inte så hög lyfthöjd men billig. Duger gott till däckbyte.

Har använt en sån till min 940 ett par ggr, fungerar utmärkt.

Nommis
2009-04-26, 08:56
Jag gillar dom intetycker dom är rent livsfarliga..
Men visst ska du bara byta lite däck så..

jag skulle satsat på enstörre dom har en duglig på biltema 3ton ca 50cm lyft höjd.. jula har ngt liknande...

//Robin

Mini_me
2009-04-26, 09:03
Använder man pallbock (finns skit bra på feltema oxå) så kan den inte vara livsfarlig.

Jag utgår att man inte stoppar in nån del av kroppen under en upphissad bil utan att först sätta under en pallbock.

Dave the brave
2009-04-26, 09:28
Jag är inne på min andra av den typen nu. Den första höll i fem år och då har den även använts flitigt av andra garagemedlemmar. Vi har även den större typen i garaget men jag använder faktiskt hellre denna mindre. Den är lätt att flytta runt samt är bilen sänkt är den lätt att komma under med.

MEN som sagts ovan använd alltid pallbock om du ska vara under bilen. Gäller för alla typer av domkrafter!

zoddri
2009-04-26, 11:01
Till en liten mk1?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82774


Ser ut som den jag handlade på Jula.

Hissar upp skrotet tillräckligt för att man ska få in pallbockar under och väger inte så jättemycket när den ska kånkas runt. Klart prisvärd.

Nackdelen är väl att den kan vara kinkig att få in under bilar som är låga, får vara lite kreativ när jag hissar upp camaron :)

Lillen
2009-04-26, 11:06
Borta

Rickard.v
2009-04-26, 12:04
En sån här har jag (men jag köpte den på jula)

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=492&iItemId=130300

Då kommer man in under låga bilar.

Manny
2009-04-26, 12:10
En sån här har jag (men jag köpte den på jula)

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=492&iItemId=130300

Då kommer man in under låga bilar.

Julas variant av denna är inte likadan. Biltemas är lite större o lyfter högre. Och obelastad lyfter den jättesnabbt upp till lyftpunkten på bilen.

Loxarn
2009-04-26, 13:32
fyfan , då får man skaffa sig en sån, så satans drygt med originaldomkraften...


självklart har man ju pallbockar under :)

Premis
2009-04-26, 14:47
Jag har en sådan, haft den i flera år och den fungerar bra. Enda nackdelen med den är att tallriken är alldeles för liten så det är svårt att pricka rätt. Känns inte speciellt trygg på grund av detta, men den fungerar som sagt.

Struve
2009-04-26, 16:49
Den domkraften i första inlägget är ren skit, visst duger att byta däck med vid enskata tillfällen.
Själv har jag en liknande den låga från Biltema, fast den är inköpt av min arbetsgivare på Sjögrens och blev visst en löneförmån.
Den lyfter snabbt som bara den och är stabil som få :D

Lillen
2009-04-26, 17:40
Borta

P-plats.se
2009-04-26, 20:26
En sån här har jag:

http://katalog.toolstore.se/katalogdata/v16/bilder/SSIZE/FB10004B.JPG


Är mycket nöjd och för mig är nog känslan när man sänker viktigast.

Loxarn
2009-04-26, 21:14
haha precis, på vissa vrider man på hantaget bra länge innan det händer nått, sen pang så har bilen åkt ner 20cm :D

Barbapappa
2009-04-26, 21:19
Jag har använt en sån som är i första inlägget i tråden massa gånger och jag tycker att den är dålig, man kan nästan köra med 'widowmaker'-domkraften man får med orginal i bilarna då om man bara ska byta däck, ungefär lika stabila om inte underlaget är helt 100 jämnt. ;-) Men ska man ha den till att byta däck nån gång om året går den ju kanon och priset är ju inte nåt att gnälla över heller. Så värst låg är den ju inte heller tycker jag.

När det gäller rejstemas 'blingdomkraft' sår är den ju inte riktigt likadan som t.ex. Julas & Swedols variant då jag har för mig att Biltemas hade stålsidor mm och var betydligt mer klumpig och tung.

Jag kör med den som säljs på Swedol och den hissar även den duktigt fort obelastad och med belastning på går det bra fort med tycker jag. Den går bra att sänka fort (och långsamt) med också och den lyfter rätt högt också. Relativt smidig att ha med i bilen också.

Barbapappa
2009-04-26, 21:23
haha precis, på vissa vrider man på hantaget bra länge innan det händer nått, sen pang så har bilen åkt ner 20cm :DDet är la bra att den sjunker när man vrider på handtaget. ;-)

Loxarn
2009-04-26, 22:32
haha ja, men inte när man vill sänka 2cm och hela bilen brakar ner ;D

Smurfen
2009-04-27, 07:42
Är väl som allt annat. Man får vad man betalar för. Beror på vad man skall göra. Just biltema är väl som med allt annat de säljer. Vissa är rent skit och andra saker håller livet ut. Hela biltema består ju av måndagsexemplar. Men till det priset så är det värt att handla och byta om det skulle vara dåligt exemplar. man får tillslut ett bra.

mejn
2009-04-27, 10:35
Jag har också den billiga från biltema, det jag kan tycka är att det är lite väl liten tallrik och att man skulle villja ha lite mer lyfthöjd ibland annars duger den ganska bra.