handdator

Visa fullständig version : Caddy GT går ej att varva



Freiholtz
2009-04-24, 21:40
Sen jag bytte tank så e bilen omöjlig att köra.

Satte dit en beg tank från en diesel å fick inte ur all diesel ur tanken innan den monterades, uppskattningsvis så är det ca 1liter diesel och 25-30liter bensin.

Den startar hur lätt som helst och har perfekt tomgång. Går att varva den väldigt "mjukt" men vid fullgas så går den jävligt illa, sämre (låter som en tändkulemotor) och dör till slut.

När man försöker varva den och spjällen är helt öppna är det som att den vill varva mer, men orkar inte. Ungefär som en dålig konverter eller slungkoppling.

Förslag någon?

Junfors
2009-04-24, 22:02
Får den soppa då? Kanske är täppt så du inte har flöde nog? Går ledningenur tanken på samma ställe som den gamle, kanske är din pump dålig så det inte orkar bygga tryck om det får suga för mycket.

Freiholtz
2009-04-24, 22:04
Tanken är identisk med den gamle tanken.

Lillen
2009-04-24, 22:12
Borta

Freiholtz
2009-04-24, 22:17
En sak jag tänkte på var att när jag gick ut i garaget å startade bilen när den va upphissad i bak så gick den precis som vanligt...

tjipp
2009-04-25, 10:31
bytt bränsle filter då? ett bensin filter kanske blir täppt när det får sörpla lite diesel.!?

Freiholtz
2009-04-25, 10:57
De får väl bli det i första hand...

VWGolIV
2009-04-25, 15:02
Bilen skall fungera bra fast att du har diesel i tanken.

Polaren råkade tanka i runt 10 liter diesel i sin blyfria 95 bil.
Han märkte det och fyllde upp med 95 och bilen gick lika bra ändå.

Freiholtz
2009-04-25, 18:27
Sen e de som jag har tänkt lite, kanske va lite skit i filtren från den gamla tanken och kanske fylldes på med mera nu..

tjipp
2009-04-26, 10:42
precis.. pröva du med ett filterbyte först, så går den nog som en raket sen! =)

Freiholtz
2009-04-27, 21:08
Bytte filter idag, det blev en OTROLIG skillnad! Lättstartad, varvvillig, lite mer GTi karaktär på motorn...i ungefär 1km =( Sen gick den precis lika illa...

Kan de va så mkt skit i tanken så de satte igen filtret på stört?

tjipp
2009-04-27, 21:47
är väl inte omöjligt.. med tanke på att det va en diesel tank du montera!
Så är det väl "ful tankat" med både det ena och andra kanske!?

Kan man inte pröva att tömma ur lite innan filtret i ett glas el. dyligt ser man smuts då är ju saken enkel..

Annars kanske bränslepumen är ledsen och inte orkar upp till tillräckligt tryck?
endast vid tokfrächt filer!?

Men troligast är väl ändå skitig bensin

Lillen
2009-04-28, 12:07
Spola ur tanken!
Lät som det vart tätt efter en stund.
Finns ofta slam och gammal skit kvar i tanken på en gammal bil.

Gissar på att det blev tätt?!

OM det inte är filtret.....
Då måste det nästan vara soppaproblem!?

Freiholtz
2009-04-28, 13:23
Jag skulle gissa på filtret, för den gick kanon när den fick sugit i sej lite bränsle i motorn...men bara en liten stund =)

Freiholtz
2009-05-03, 19:52
Idag tog jag loss bränsleledningen innan filtret och bränslet var kanonfint när de fick pumpat fram lite. Bytte även filter igen men nu så gick den lika illa direkt =(

På/vid sidan av bränslehuvudet sitter det en givare till returledningen, den för ett jävla väsen, surrar/tickar snabbt. Vad är detta för givare?

Lillen
2009-05-03, 19:55
Har du provat att byta rotor?
Om det är en sån med varvstoppet i rotorn?
Nån kanske vet bättre?

Freiholtz
2009-05-03, 21:11
Rotor, tändkablar, fördelarlock och stift är nytt. De e om man skulle byta tändspole? Tändstiften var kolsvarta och sotiga

Mr dOhC
2009-05-03, 23:38
På/vid sidan av bränslehuvudet sitter det en givare till returledningen, den för ett jävla väsen, surrar/tickar snabbt. Vad är detta för givare?

Den ska ticka och föra väsen :-P, gör den inte det så går bilen illa. Min har fått sina spel. Stänger av bilen, 2min senare så startar jag och den går skit, varvar ej m.m. Står å puttrar en stund och sen börjar det ticka om givaren och då går den riktigt igen. Hänt ett par gånger.

Freiholtz
2009-05-04, 08:51
Den ska ticka och föra väsen :-P, gör den inte det så går bilen illa. Min har fått sina spel. Stänger av bilen, 2min senare så startar jag och den går skit, varvar ej m.m. Står å puttrar en stund och sen börjar det ticka om givaren och då går den riktigt igen. Hänt ett par gånger.

Fan, hade ju hoppats lite på att de hade kunnat va nåt sånt annars =)

Freiholtz
2009-05-04, 21:14
Felet hittat, skit i tanken. Silen i bränslepumpen va helt tätt.

Lillen
2009-05-04, 21:33
Mycket trevligt!
Tur att du kollade där innan du rev ännu mer då.

Freiholtz
2009-05-04, 21:48
Mmm, hade en Volvo pump liggandes så jag kopplade på den direkt från en 5liters dunk till motorn å då gick den perfekt. Så jag kollade pumpen å den va bomtät.