handdator

Visa fullständig version : Hjälp med projekt arbete, tankar och ideér gti motor i mk1



Leafy
2009-04-22, 20:32
Ja, nu när 2:an snart är slut så ska fordonslinjen passa på att funderar ut deras projekt arbeten.

Jag vet inte exakt vad jag ska hitta på, men jag har en idé.
Och eftersom jag aldrig gjort det förut, och inte riktigt vet hur "avancerat" projektet kommer bli, så tänkte jag höra mej för lite.

Min första tanke var att ta en Golf 1 och stoppa en VR6-motor i...
Efter att jag tänkt till lite och insett att jag inte lever i någon slags fantasivärld med katter som fiser regnbågar osv. Så lugnade jag ner mej lite och funderade på vad jag faktiskt kunde genomföra utan att behöva sälja mej själv i 6 månader för att finansiera. (okej kanske inte riktigt så brutalt, men ni förstår poängen)

Hur som helst.
Någon på garaget.org föreslog att jag skulle ta en Golf 2 Gti motor istället. Och det var ju inte så dum idé, men eftersom jag aldrig gjort ett motorbyte förut, så hade jag några frågor som jag hoppades att ni kunde hjälpa mej med.

Fråga nr1.
Hur långt tid borde ett motorbyte och få den att "RULLA" ta? Så jag vet hur mkt tid jag har över för att hålla på med kaross osv. (Får enbart hålla på i 100 timmar!)

Fråga nr2.
Vad behöver bytas/modifieras för att få den att RULLA?
(Motor, låda uträknat) Drivaxlar, motorfästen?

Fråga nr3.
Vad behöver bytas/modifieras för att få den GODKÄND PÅ SBP?
(Bromsar mm.)

Fråga nr4.
Något speciellt man ska tänka på?


Tack på förhand
//Micke

Glader60
2009-04-22, 20:53
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1253124

iofs för 16v gti motor till en golf mk1

Finns massor med matnyttigt på vwvortex

Lycka till!

Leafy
2009-04-22, 20:56
[url]

iofs för 16v gti motor till en golf mk1



Det är ju precis det jag är ute efter.
Hade ju tänk en Golf 2 Gti motor i en Golf 1:a ;)

gnytt
2009-04-22, 21:30
Har för mig att fordonsskolorna räknar att ett sånt byte av motor ska ta ca 60arbetstimmar om man är ovan. Sen tror jag personligen det kan gå mycket snabbare om du förbereder och forskar på internet så du har alla grejor och fakta du behöver innan arbetet sätter igång.

Lycka till.

Mvh/ Kibbe

jollykent
2009-04-22, 21:51
tänk på att om du konverterar en mk1a med en mk2 gti-motor så bör du ha en donatorbil. sen passar tankarmaturen och bränsleackumulatorn dåligt från mk2 på en mk1a. hålller på just nu och spånar hur jag själv ska lösa det. så bara såna saker tar en jäkla tid om man inte har obegränsat med kulor eller delar.....

jollykent
2009-04-22, 21:53
motorfästena tar du lämpligtvis från motorn som sitter i mk1an från början. passar direkt bult-on. dock kan gängorna i blocket från mk2an behöva sig en uppfräschning eftersom dom inte används på 2orna. själv va jag tvungen å sätta mutter och bricka istället. hör gärna av dig om du har några frågor

Leafy
2009-04-22, 21:56
Om man nu säger 60h, så har jag ju lagom med utrymme för eventuella problem, så det är ju bra. :P

Donatorbil är ett måste
Att fäste passar bult-on visste jag, det var en utav anledningarna att jag tog Golf 2 motor + Golf 1 chassie.
Och angående tankarmaturen, om du skulle hitta en lösning, kan du ju höra av dej ;D

Leafy
2009-04-23, 16:48
Angående Styrväxel, kommer den hamna fel? Och tar man motorbalken med sej ifrån mk2? eller kör man på den som sitter i mk1:orna, och isåfall, kommer det inte bli strul med drivaxlar/knutar?

Lillen
2009-04-23, 16:55
Borta

Leafy
2009-04-23, 17:05
Så vi skiter i balken och moddar drivknutar/axlar alltså.
Och i länken som ngn visade ovan står det ju

"How the motor physically bolts in. For the record....You can use any mk1 motor mounts you want. They can come from any rabbit, cabriolet, jetta 1, scirocco 1 and 2, etc. They all bolt up to any 16V and any 020 no problem."

Satt det ska inte vara ngra problem.
dendär 020-lådan. är det ngn speciell låda, eller sitter den orginal på Gti?

Leafy
2009-04-25, 13:06
ingen som kan svara på frågan angående v-lådan?

D.E
2009-04-25, 18:16
020 är ingen växellåda i sig utan en grupp med växellådor. Fyra- och femväxlade manuella växellådor med staglänkage (ej vajrar). Alla manuella mk1 och mk2 (utom G60, Syncro, Rallye) har 020-lådan i dess olika former. Det finns från fyrväxlade budgetlådor och täta femväxlade GTI-lådor till rena motorvägsglidarlådor (dieselmodellerna med 5vxl).

16v original har väl en av de allra tätaste lådorna, ej bekväm på landsväg men bilen ska bli pigg iaf.

Leafy
2009-04-25, 20:44
Ja men tackar så mkt, PRECIS det jag ville veta! :D

G60 V-spec
2009-04-26, 00:17
En annan viktig sak att veta är att det blir mycket lättare för dig om du tar en mk1 GTI låda till bilen.

Mk2 GTI lådan ska tydligen inte passa så bra utan större modifikationer.


Mvh Vlado

Leafy
2009-04-26, 00:39
vilka sort modifikationer?
För om jag ska använda MK1 Gti lådan, så kan jag ju inte byta naven så då måste jag fixa mk1 gti bromsskivor fram?
Och isåfall, kan jag fortfarande ta oken ifrån mk2:an? eller blir skivans diameter för liten?
Eller måste jag köra på MK1 gti bromsar runt?

Lillen
2009-04-26, 11:02
Borta

Leafy
2009-04-26, 11:56
Men faan. Jag har ju bara 100h på mej.
lättast borde väll bli att...

Ta 16v motorn och all motor-el, använda mk1 lådan med tillhörande orginal drivlina och ett scirocco 16v grenrör?

och sen använder jag mk2 skivor med tillhörande broms-ok och huvudbromscylinder.

Går det att göra så?