handdator

Visa fullständig version : Barn i bilen, airbagproblem...



VWGolIV
2009-04-22, 17:45
Bilen det handlar om är en Golf Variant 1.6 års 00.

Min kusin har fått barn och nu vill dom ha barnet i framsätet, varför vet jag ej men det vill dom.

Då var dom på VAG och frågade ang koppla ur airbagen fram, Inga problem.

Men vad gäller för regler för den i stolen, dvs sido airbag, skall man inte koppla ur den också eller det spelar ingen roll ?

Henrik.M
2009-04-22, 20:37
Sidoairbagen har ingen inverkan på barn i godkänd barnstol enligt min bilbarnstolstillverkare.
Det läste jag härom dagen i bruksanvisnngen till våran barnstol. (jag har den dock hur som helst monterad i baksätet).
http://www.akta.se/upload/pdf/manualer/duo_logic.pdf

Sidan 4 bland annat.

VWGolIV
2009-04-22, 21:06
Där jag var o fråga så sa dom bara att man inte monterade ur den då det inte kunde hända något, men man blir lite osäker när man läser det dokument du skickade med.

HUR gör jag för att koppla ur den, kan man sätta något motstånd under stolen med precis som man gör på airbagen fram ?

Tänker inte göra det själv men så jag ev vet vad ja skall säga tll vag.

Henrik.M
2009-04-22, 23:42
Där jag var o fråga så sa dom bara att man inte monterade ur den då det inte kunde hända något, men man blir lite osäker när man läser det dokument du skickade med.

HUR gör jag för att koppla ur den, kan man sätta något motstånd under stolen med precis som man gör på airbagen fram ?

Tänker inte göra det själv men så jag ev vet vad ja skall säga tll vag.

Drar lös kontakten och monterar motstånd.

MEN......jag finner airbagen i stolen som minsta problemet om du blir sidosmälld.
Airbagen sitter ju vid sidan av ryggstödet ungefär i brösthöjd på en fullvuxen och löser ut MOT dörren.
Har du en korrekt monterad bakåtvänd stol så motsvarar det kring barnets fötter dessutom löser airbagen ut bort från fötterna.
Dvs rent teoretiskt så är airbagen långt ifrån vitala delar av barnet , dvs huvudet.

Annat är det med passagerar airbagen i instrbrädan som löser ut mot stolen/barnet med en helvetes kraft.
Alla som provat smälla av en airbag vet vad jag talar om , krafterna är inte att leka med helst inte om den är direkt riktad mot ett föremål.

Sen så är jag den som starkt förespråkar att den bakåtvända stolen ska sitta i baksätet oavsett om bilen har airbag eller inte.
Men det är ju jag det.

Holmgren
2009-04-23, 00:34
Även om någon säger att en bomb är ofarlig lägger jag inte den bakom nacken på mina söner. För en airbag är så pass farlig för dom små.
Eftersom jag har sett så många olyckor som beror på att barnet sitter där fram avråder jag starkt från att ha dom där.
Det är inte bara airbagen. Om dom tappar nappen så är man där och pillar. Väldigt lätt att utsätta alla i bilen för fara då.

Sätt små barn där bak och stanna bilen om det behövs grejas med dom.
Det tar mer tid att göra saker när man har barn. Bara att inse.

Mini_me
2009-04-23, 06:15
Sätt små barn där bak och stanna bilen om det behövs grejas med dom.
Det tar mer tid att göra saker när man har barn. Bara att inse.

Kunde inte sagt det bättre själv!

VWGolIV
2009-04-23, 08:05
Jag har försökt förklara för dem att barnet sitter minst lika bra bak, men nu vill dom ha barnet fram, varför vet ja inte.

Så jag ville mest bara då kolla vad sidoairbagen har för funktion när det gäller barnstol fram och vad skulle hända om den utlöstes pga en sidokrock.

Personligen kommer jag ha mina egna barn bak.

Henrik.M
2009-04-23, 17:55
Sätt små barn där bak och stanna bilen om det behövs grejas med dom.
Det tar mer tid att göra saker när man har barn. Bara att inse.

Kunde inte formulerat det bättre själv.

Ser att jag inte var ensam att tycka dom raderan var klockrena. =)

Golfbjörnen
2009-04-24, 09:28
Om VAG ska ta bort airbagen åt dem så kommer det kosta en slant. Och det är pengar de kommer få mycket lite valuta av, för inom en mycket, MYCKET snar framtid kommer de inse att det är bak de vill (och ska) ha ungen.

Med unge fram är det absolut MINSTA hotet själva airbagen - faran är förarens tappade koncentration och det faktum att det är oerhört lätt att vingla med ratten när du joxar med ett barn i framsätet.

Hälsn,
Anders (och Clara, 7 mån)