handdator

Visa fullständig version : Batterilampan lyser vid stillastående



Coden
2009-04-22, 08:21
Har en Golf Mk2 Memphis -88 och imorse så märkte jag att batterilampan lyste ilsket röd när jag startade bilen.

Dock så lyste den bara så länge jag stog still för så fort jag la i backen och började köra ut från parkeringen så slocknade den och kom inte tillbaka även fast jag stannade helt.
Då stängde jag av motorn och när jag startade igen så upprepades samma fenomen, lampan lyste tills att bilen började rulla då den släcktes för att inte återkomma.

Några teorier om vad det kan vara som orsakar detta?

Nogge
2009-04-22, 08:55
Om nu trycker till gasen när du står still så att varvtalet drar iväg lite 2-3000 varv, slocknar den då?

För i sånnaflall skulle jag säga att det tyder på ladningsregulatorn som inte riktigt orkar börja ladda vid tomgång utan måste ha lite varv för att komma igång. Sen efter man varvat och den går ner på tomgång klarar den ju att ladda när den redan ha "kommit igång" så att säga.

Om du har en annan generator kan du prova att ta regulatorn från den annars är det bara att köpa en ny, kanske går att renovera men det är jag osäker på.

Ta reda på vad det är för generator så du vet säkert men eftersom det är en Memphis är det med stor säkerhet en 90 A:are.

Lycka till

Coden
2009-04-22, 17:43
Om nu trycker till gasen när du står still så att varvtalet drar iväg lite 2-3000 varv, slocknar den då?

För i sånnaflall skulle jag säga att det tyder på ladningsregulatorn som inte riktigt orkar börja ladda vid tomgång utan måste ha lite varv för att komma igång. Sen efter man varvat och den går ner på tomgång klarar den ju att ladda när den redan ha "kommit igång" så att säga.

Om du har en annan generator kan du prova att ta regulatorn från den annars är det bara att köpa en ny, kanske går att renovera men det är jag osäker på.

Ta reda på vad det är för generator så du vet säkert men eftersom det är en Memphis är det med stor säkerhet en 90 A:are.

Lycka till

Den slocknar exakt så som du beskriver så det känns ju hyfsat på pricken.

Nu är jag så kass på bilar och motorer så jag har svårt att se VAD som är generatorn i motorrummet men jag antar att prylen till vänster med en rem är en bra kandidat?

Någon som vet var regulatorn sitter och hur men demonterar den?

g-man
2009-04-22, 18:10
Regulatorn sitter på baksidan av generatorn med 2st skruvar.

Ser ur så här men man ser bara den svarta grjejen och den vita.
http://www.startmotor.se/images?id=40927233&type=thumbnail

Coden
2009-04-23, 18:50
Regulatorn sitter på baksidan av generatorn med 2st skruvar.

Ser ur så här men man ser bara den svarta grjejen och den vita.
http://www.startmotor.se/images?id=40927233&type=thumbnail

aahh..ja då ska jag nog kunna hitta den.

en del till som jag måste byta är något som säljaren kallade chokegivare.

Han pekade ut en vit pryl som sitter ansluten med elsladdar rakt under en punkt där en massa slangar möts nästan i mitten av motorrummet.

Problemet är att om jag googlar på "chokegivare" så får jag inga träffar...någon som har en idé om vad säljaren kan ha menat?

Han beskrev felet den här delen orsakar ungefär som "den gör att motorn går ojämt när den är kall för den känner inte av vilken temperatur motorn har"

Fan vad korkad man känner sig med den där beskrivningen men kanske nån fattar vad jag syftar på?

Axelsson
2009-04-24, 20:14
Temperaturgivare eller kallstartventil kanske han menade?

Coden
2009-04-24, 21:47
Temperaturgivare eller kallstartventil kanske han menade?

Är nästan 100 på att han menade temperaturgivaren.

Delen han pekade ut sitter framför motorblocket där bl.a en slang från kylaren möter ett par andra slangar...och den här delen sitter UNDER slanghärvan och är ansluten till två elsladdar.

Någon som vet vad den delen har för serienummer eller liknande? Har försökt hitta en på biltema men vet inte vad jag ska leta efter.