handdator

Visa fullständig version : Hjullager.. MKV GTI -07



Fredrick
2009-04-20, 16:22
Har ett dovt ljud ifrån bakvagnen på min bil som försvinner om jag svänger höger, misstänker att det är höger hjullager som är dåligt så jag åkte in till VW och bad dom lyssna och dom sa också att det låter som ett hjullager och att jag skulle räkna med ett x antal tusen för att få det åtgärdat.

Nybilsgarantin gick ut för en månad sedan och bilen har gått 3600 mil och ett hjullager är redan slut??? jag tycker inte detta är normalt att man skall behöva byta hjullager efter 3600 mil.

Är det bara att bita i det sura äpplet och betala och anse att detta är normalt slitage eller skall man argumentera för att detta inte är normalt och försöka få dom att fixa det för en mer rimlig summa pengar?

Premis
2009-04-20, 20:18
Nej det är verkligen inte normalt såvida du inte har misshandlat den ordentligt.

Säker på att det inte är däcken som är slitna?

Halvslitna Bridgestone Potenza RE050 (som 07orna kom med) har flera gånger misstagits för trasiga hjullager .. Dom låter något så förbannat.

Slänger du på vinterdäcken så visar det sig tydligt (om ljudet försvinner).

Fredrick
2009-04-20, 23:50
Jo så kan det vara, däckena (Dunloop) är sned slitna som fan, och det vart om redan efter ett 500 mil, fick en ny framvagns inställning men däckerna fortsatte slita snett (innerkant)

Jag upptäckte ljudet efter att ha skiftat till sommar däckena men så här illa lät dom inte förra sommaren, och varför försvinner ljudet när man svänger höger?

vinterdäckerna är ju redan så högljuda pga av dubbena så jag vet inte om man kan urskillja ljudet med dubbdäck på.

Mr dOhC
2009-04-21, 00:57
Jo så kan det vara, däckena (Dunloop) är sned slitna som fan, och det vart om redan efter ett 500 mil, fick en ny framvagns inställning men däckerna fortsatte slita snett (innerkant)

En liten ( Ett däck som börjat slita snett fortsätter med det även om man så gör 10 hjulinställningar )

Fredrick
2009-04-21, 01:42
Ja mina vinterdäck verkar inte ha slitit snett efter hjulinställningen iallafall.

Så jag får väl antingen lämna in bilen och få den kollad eller köpa nya däck och se om det helt enkelt är däckena som låter vilket ju inte är allt för otroligt.

Kan det vara däckena trots att ljudet försvinner när man svänger höger och förvärras när man svänger vänster?

Däckena är ju ganska snedslitna, typ helt blanka 3-4 cm från innerkant.

DPC
2009-04-21, 07:54
Det är inte rimligt att ska stå för ett hjullagerbyte (om det är hjullagret som är slut). Beger utökat frontstöd av verkstan du brukar anlita (goodwillkonto).

Det började slamra i min bakvagn efter 4000 mil vilket resulterade i ett byte av dämpare, kränghämmare och samtliga bussningar. Detta hände efter 2 år och 3 månader och betalades av utökat frontstöd.

Mk1
2009-04-21, 07:55
Prova att byta däck mellan fram o bak. Då hör du om det blir nån skillnad.

dasf
2009-04-21, 09:07
Fick exakt samma problem på min GTI - 07 som nu gått 8000 mil. Ljudet kom, eller hördes kanske bättre, när jag bytte från vinter till sommardäck. Satte på nya Conti SportContact 3 bak och däcken fram , som gått ca 1500 mil men helt utan tå/häl-problem, är samma fabrikat och modell.
Oljudet kom från bakvagnen och hördes tydligt utom när jag svängde vänster. Lät som ett högt malande mettaliskt ljud. Fick verkmästaren att provköra den i måndags och efter att ha kört några kilometer med häftiga svängar sa han att minst ett ljullager bak var slut. Bilen är nu inne för reparation och jag får den i morgon. Skall bli intressant och se om det är ett eller två lager som är bytta och om jag skall betala eller inte.
Återkommer.

Ibland är det svårt att avgöra om oljudet i bilen kommer från klackbildning på däcken, felaktiga hjullager, släpande bromsklossar eller annat elände. Tror dock att jag nu fått ordning på problemet med klackbildning.
Hade en hel del problem med klackbildning på däcken i början men efter en hjulinställning och regelbundet skifte (höger-vänster, bak-fram) var 500'a mil är problemen borta. Har märkt att på min bil har det lättare blivit klackar på Goodyear Eagle än Conti SportContact 3. Dessa är de sommardäck jag testat förutom orginaldäcken Dunlop som jag absolut inte tyckte om och körd slut på så fort som möjligt. Nu blir det vara Conti i fortsättningen.

Premis
2009-04-21, 10:46
Prova att byta däck mellan fram o bak. Då hör du om det blir nån skillnad.

Håller med, absolut första åtgärden innan man kastar in bilen på verkstad.

Sedan kan man gå på hjullagren. Man kan ju passa på att känna på hjulen när man ändå skiftar om det verkar vara glapp.

Fredrick
2009-04-23, 15:04
Jag känner inget glapp och det hjälpte inte att skifta fram och bakdäck.
Så det är nog hjullagret som är paj..

Hur skall man bära sig åt för att få VW att fatta att detta inte är normalt?

Hos den lokala VW återförsäljaren säger dom att ett trasigt hjullager troligen inte kommer att gå på någon goodwill, dom har väll fått order på att hålla igen med pengarna som alla andra i dessa tider.

dasf
2009-04-23, 15:11
Fredrick.

Tyvärr tror jag inte att du kommer att få nytt lager på goodwill. Hämtade ut min GTI -07 häromdagen där de bytt ett hjullager bak och försökte få det på goodwill men det var nobben direkt.
Min garanti gick ut för två månader sedan, så jag kom ingenstans i diskussionen.
Nu är bilen i alla fall tyst!

Fredrick
2009-04-23, 16:59
Vad kostade det att få det fixat?

dasf
2009-04-23, 21:11
Har inte fått fakturan ännu. Återkommer när ramlat in.

Premis
2009-04-23, 22:20
Helt galet att det skall gå sönder så fort i så fall.

Ett lager bak kostar runt 1.500 pengar (iaf på autoexperten, orginal kan nog vara billigare).

SKF (good sh*t) på autoexperten:
http://www.autokatalogen.se/afw/hisingen/view_article_info.do?articleNo=154987

Är nog inte så svårt att byta bak då man slipper meka med drivaxlar. Fyra bult bara?

Fredrick
2009-04-24, 18:22
Man behöver inte göra någon hjulinställning efteråt då?

Premis
2009-04-24, 19:57
Man behöver inte göra någon hjulinställning efteråt då?

Vet inte, byter du enbart hubben och inte lossar några armar så borde det sitta rätt .. men det skadar ju aldrig att göra en 4-hjulsinställning. Passar frågan till nån annan.

mr_mike
2009-04-24, 20:45
Fredrick.

Tyvärr tror jag inte att du kommer att få nytt lager på goodwill. Hämtade ut min GTI -07 häromdagen där de bytt ett hjullager bak och försökte få det på goodwill men det var nobben direkt.
Min garanti gick ut för två månader sedan, så jag kom ingenstans i diskussionen.
Nu är bilen i alla fall tyst!



Jag hade bett dem överklaga det beslutet tills dem gett sig Så gjorde jag när jag såg att jag fått dörrspräbgningar på min förra golf v tdi. Överklagade 3ggr och sista gången tog de det på goodwill :)

Stå på dig bara för fan ett lager ska bara inte ta slut så fort.

(ang SKF min Pappas farfar var med och startade SKF de gjorde första kullagret av gammla kastruler, va bara tvungen)

///Micke

Mini_me
2009-04-24, 20:56
Den som låter mest får mest...tyvärr.

Har du köpt bilen ny?
Mkt lättare att vara påstridig om man har köpt bilen sen ny och man är på samma ställe som man köpte bilen.

Fredrick
2009-04-25, 02:33
Finns det något nummer på lagret?
Om det är ett "standard" SKF lager kan jag köpa det billigare.

Premis
2009-04-25, 09:09
Finns det något nummer på lagret?
Om det är ett "standard" SKF lager kan jag köpa det billigare.

Står lite nummer om man kollar på autoexperten.

Kolla med Momentum (SKF ÅF) om dom har motsvarande. Köpte lager på SKF förr när jag jobbade där och då fick jag 30% på dom, borde väl vara något sånt nu med. Det gör ju en del.

Fredrick
2009-04-29, 22:47
Dom ringde ifrån verkstaden idag och meddelade att höger bakhjulslager är dåligt och måste bytas.

3891:- villa dom ha för bytet.

Dom sa att jag förmodligen spolat bort allt fett i lagret när jag tvättat bilen med högtryckstvätt... jo tjena jag tvättar alltid bilen utan hjul och upp pallad på bockar.

Jag orkar inte bråka så dom fick sina pengar...

dasf
2009-04-30, 10:25
Idag kom fakturan på bytet av ett hjullager bak, som gjorde i förra veckan.
5038 kr inkl moms. Svindyrt !!!

Fördelning

Felsökning 1246 :- (1)
Hjulnav med lagerbyte 1394 :- (2)
Hjullager 2186 :- (2)
Förbrukningsmaterial 182:-
Faktureringsavgift 30 :-

(1)Vet inte vad timpriset är men det verkar ta 1 - 2 timmar att komma på vilket hjullager som behöver bytas. Undrar om bilverkstan "runt hörnet" tar lika lång tid på sig?
(2) Verkar som att VW behöver byta leverantör på hjulnav/lager när man ser priset för SKF-lager tidigare i tråden.

Fredrick
2009-04-30, 12:40
Så här ser min räkning ut.

Felsökning 267.75:-
Hjulnav m Lager ur-och inmont 855:-
Hjullager 1888,92:-
Förbrukningsmatrial 101:-

Moms 778.18
Totalt 3891:-

golfgti30
2009-10-23, 20:05
Hej.

Jag har varit inne på vag idag och kollat upp missljud från höger bakhjul.
Det var hjullagret som var dåligt.
Är det verkligen normalt på en bil som bara gått 2450mil och är 2år och 9 mån?!?!?
Det är en gti edition 30 - 07. Och jag inte kört hårdare än man gör när man har en gti.......
Vad jag har läst i tidigare inlägg här så verkar det som det blir svårt att få nån goodwill, men ska ändå höra vad dom har att säga.
Och priset, ca 3600kr.
Får se hur det går, ska lämna in bilen 3 nov.

golfgti30
2009-11-06, 17:31
Nu har jag bytt hjullager, var visst vänster bak och inte höger bak som var dåligt. Ialla fall så hade man kollat upp om man kunde få någon goodwill pga av miltalet. Tyvärr så var VW centralt hårda med garantierna, så det blev nej. Jag frågade då vad återförsäljaren lokalt kunde göra. Visst, han kunde kolla upp saken. Dagen därpå så ringer han och säger att dom tar hela kostnaden. Tack för det!!!!

Priset för byte var 3700,-. Bara hjullager kostade 2000,-, resten arbete och felsökning.

Lönar sig att stå på sig.