handdator

Visa fullständig version : Biltemas Bromsok Riktiga Leksaker



Jonathang
2009-04-18, 08:58
Hej alla. Har försökt byta bromsok på min Golf IV variant i dagarna som varit. Började med att jag köpte 2 bromsok på Biltema a 629 kr/st. Bra pris då ett utbytes kostar c,a 1500.

Jag kommer hem och upptäcker att handbromsmekanismen inte funkar på det ena oket. Åker tillbaka och byter. Då är det slut på OK, får vänta 1 vecka.

Igår så slängde jag alltså på 2 st spretans ok bak från Biltema, och det blev fan bara skit. Dålig bromsverkan med fotbromsen och 0 ( Noll ) bromsverkan på handbromsen, handbromsarmen ska vila 1 mm från bakre stoppet, när jag hade justerat färdigt så tog armen i främre stoppet, vid handbromsning, men alltså noll bromsverkan. Har luftat, kört, luftat, kört. Har luftat bort nästan 1 liter bromsvätska. Men det blev inte nå bättre bromsar för det.

Så igår eftermiddag slutade det med att jag fick sätta tillbaka mina gamla originalok, fick kämpa en bra stund för att få in kolvarna men nog fan blev det både fotbroms och handbroms.

Jag vet Iaf att jag inte tänker handla mer på den där affären. Är det någon som har någon teori om detta så svara gärna :-). Jag kanske rent av har gjort något jätte fel men det tror jag inte i och med att jag fick dom gamla att igen utan problem

/ Mvh Jonathan

R.Grönberg
2009-04-18, 09:30
Jag vet att bakok med hanbroms i som inte går att justera riktigt sm golfarna har är känsliga att kolven är precis ute för det ska gå att få handbroms

Jonathang
2009-04-18, 09:43
Men kolven blir ju att ligga i rätt läge så fort jag har kört och bromsat. Kolven justerar väll in sig själv? Jag får skruva in kolven max för att få dit oket men sen efter bromsning så går den ju inte in max igen. Eller?

Mini_me
2009-04-18, 10:01
Precis...vi kan nog alla enas om att biltema inte har dom bästa sakerna alltid.

VWGolIV
2009-04-18, 10:08
Då går jag emot och håller inte med.'

Köpte 2 bakok till en golf Variant av års 00.

Bytte båda oken, skivor och belägg på kompisens bil då den blev underkänd i bilprovningen.

När allt var bytt, luftat, testat så blev det godkänt i besiktningen med god marginal på handbroms och fotbroms.

Har även använt biltemas ok till en saab 9000 och där med samma resultat.

Jonathang
2009-04-18, 10:15
Men varför får jag det då inte att fungera? Har bytt skivor och belägg, alltså riktiga skivor och belägg från verkstad. Har monterat oken och luftat satan, både 2 mans metoden och slang med backventil.

Mini_me
2009-04-18, 10:49
Har du noll handbroms eller har du bara lite?
Om du har baken upp hissad och drar i handbromsen..kan du snurra hjulet?

Sn00k
2009-04-18, 12:53
har testat två av deras ok till golf 2/3, och dessa var IKKE SJÄLVJUSTERANDE, dvs jag fick lov att justera kolven manuellt som på en gammal volvo, annars fanns varken fotbroms eller handbromsfunktion, samma/lika på ett bromsok ifrån mekonomen till samma bil.

alla 3 har fungerat bra flera tusen mil därefter.

Putte_70
2009-04-18, 12:57
Har oxå använt mig av biltemas ok ett antal gånger, senast på en golf. Visserligen en MkII men fick det att funka bra. Jag skruvade ut kolven så jag precis fick på oket och utan att bromsarna låg emot när man drog runt hjulet. Kanon hand och fotbroms. Har aldrig mekat med nån nyare golf men vet att det är fler bilmodeller som man får skruva ut kolven så man precis får på oket.

wallin
2009-04-18, 20:46
Kolla den här länken.
http://www.audi200.se/teknik/bromsar.htm
Samma typ av bromsar skulle jag tro.

Mini_me
2009-04-18, 21:05
MK4 ska man inte behöva göra så på...fast BILTEMA kanske har nån knepig variant.

VWGolIV
2009-04-18, 21:36
När jag monterade oken så bytte jag alla belägg, skivor och dyl

Innan jag monterade så hällde jag i olja manuellt i hålet, sen monterade jag bromsslangen.

Handbromsens arm har jag för mig att jag ändrade, men är liiite osäker.

Jag gjorde ingen annan inställning mer än spände handbromsen inne i bilen, luftade och körde till besiktningen.

Wigge
2009-04-18, 22:06
jag jobbar i bilreservbutik jag har kunder varje dag som e förbannade på BILTEMA fel delar,håller en vecka samt att dom rekomderar fel delar till bilar

Babbe
2009-04-18, 23:34
Köpte 2 nya bak ok till min Seat rallybil på Biltema, vissade sig sen att bägge läckte från kolven.


Så ibland e det dumt att va snåll

P-plats.se
2009-04-19, 00:42
Problemet med Biltema är att det KAN vara bra saker...
...men man vet inte och när det gäller bromsar är det kanske inte bra att chansa!??!
Saker som inte ska användas så mycket eller inte har med säkerheten att göra kan man säkert köpa där, gäller att jämföra kostnade mot hur mycket saken ska användas.

J.L
2009-04-19, 01:28
Problemet med Biltema är att det KAN vara bra saker...
...men man vet inte och när det gäller bromsar är det kanske inte bra att chansa!??!
Saker som inte ska användas så mycket eller inte har med säkerheten att göra kan man säkert köpa där, gäller att jämföra kostnade mot hur mycket saken ska användas.

Precis, väga in kvalitet i priset också, även om jag kör med 2 skivor och
ett ok från feltema som funkar fint så verkar man ha tur med att få de
få bra delarna som finns

Jonathang
2009-04-19, 09:14
När jag ska sätta tillbaka oket så är jag så illa tvungen att skruva in kolven NÄSTAN helt. annars får man helt enkelt inte oket över beläggen. När jag sedan monterat allt och trycker på bromsen så går kolven ut och beläggen blir å ligga emot skivan alldeles lagom. Sen stannar ju kolven där. Den går inte in i max intryckt läge igen. Alla som har skruvat med dessa bromsar vet ju att varje gång man tar bort skiten så är det ett helvete att få in kolven igen :D.

VWGolIV
2009-04-19, 11:06
När jag ska sätta tillbaka oket så är jag så illa tvungen att skruva in kolven NÄSTAN helt. annars får man helt enkelt inte oket över beläggen. När jag sedan monterat allt och trycker på bromsen så går kolven ut och beläggen blir å ligga emot skivan alldeles lagom. Sen stannar ju kolven där. Den går inte in i max intryckt läge igen. Alla som har skruvat med dessa bromsar vet ju att varje gång man tar bort skiten så är det ett helvete att få in kolven igen :D.

Håller tyvärr inte med, har man rätt verktyg så brukar det gå fint med bromsrenoveringar =) Iallafall för mig

Freiholtz
2009-04-19, 12:37
Känns som detta kan bli en väldigt lång tråd...

Jonathang
2009-04-19, 12:55
Klart att det går enkelt om man köper ett sånt där fjantigt bromsverktyg på biltema ^^. Eller så kör man med näbbtång :D. Mina ok är iaf riktigt slitna och dom kolvarna satt fast satan. Men mycket smörja och polygrip/näbbtång så gick det

Corrado
2009-04-19, 15:08
Klart att det går enkelt om man köper ett sånt där fjantigt bromsverktyg på biltema ^^. Eller så kör man med näbbtång :D. Mina ok är iaf riktigt slitna och dom kolvarna satt fast satan. Men mycket smörja och polygrip/näbbtång så gick det

Men herregud...
Klart det går enkelt att slå i en spik om man köper en sån där fjantig hammare...

Har använt Biltemas bromsok, visserligen på en Passat, men dom funkade bra.
Och ja, jag har bromsverktyg, rätt verktyg gör jobbet så mycket enklare.

Kelso
2009-04-23, 18:20
Jag går i tankarna att köpa bakok från Biltema till min Corrado. Jag håller helt klart med om argumenten att man kanske inte ska va dumsnål i ett sånt här fall, men det verkar ju även vara många som köpt dessa ok och är nöjda.
Är man som mig dessutom student så är dom där kronorna rätt värdefulla.
Som jag har förstått det så funkar dom finfint om man bara ser till att ha kolven ute till rätt läge när man monterar på oket?