handdator

Visa fullständig version : Startar inte efter motorbyte



Putte_70
2009-04-18, 02:09
Efter mortorhaveri i slutet av förra sommaren så kastades Gz 1.8an ut o skulle ersättas med ett 2E block. Efter arbetslöshet, sjukskrivningar o dåligt flöde in i kassan fick jag äntligen ihop den för bara några dagar sen. Har både igår och idag försökt få igång motorn men utan resultat. Har monterat topp från 1.8 gti dubbelkollat alla markeringar och dom står rätt. Där blir gnista och den får soppa men den tänder inte hostar inte ens till. Nån som gjort samma motorbyte som har några råd? eller nån annan som har nån idé om vad som kan vara fel?



Tackar på förhand

jooeell
2009-04-18, 04:46
Har du fått tändföljden rätt då? 1342 och på rätt cylinder så rotorn står på rätt cylinder?

Quattro_mannen
2009-04-18, 08:52
Kolla alla märkningar igen...

Putte_70
2009-04-18, 13:49
Tändföljden är oxå rätt, och rotorn står på ettan när den är nollad.
Vet inte om det kan vara nåt vajsing med fördelaren. För istället för att fixa en bricka till motorn där fördelaren ska sitta så 1.8ans passar på 2e, så lämnade jag iväg mina båda fördelare till en polare, han kapade och svetsade på passatens fot på golfens fördelare.
Kan ju tillägga att jag har använt mig av Haynes rep.hanbok till både Passat och till Golf för att kolla att markeringarna står rätt. Har även använt mig av Autodata.
Som jag har uppfattat det så ska markeringen på veven och axeln som driver fördelaren vara typ kant i kant med varandra. Och yttre markeringen på kamdrevet vara rakt upp eller inre ligga i framkant av toppen. Har jag missuppfattat nåt där?

Quattro_mannen
2009-04-18, 15:05
Tändföljden är oxå rätt, och rotorn står på ettan när den är nollad.
Vet inte om det kan vara nåt vajsing med fördelaren. För istället för att fixa en bricka till motorn där fördelaren ska sitta så 1.8ans passar på 2e, så lämnade jag iväg mina båda fördelare till en polare, han kapade och svetsade på passatens fot på golfens fördelare.
Kan ju tillägga att jag har använt mig av Haynes rep.hanbok till både Passat och till Golf för att kolla att markeringarna står rätt. Har även använt mig av Autodata.
Som jag har uppfattat det så ska markeringen på veven och axeln som driver fördelaren vara typ kant i kant med varandra. Och yttre markeringen på kamdrevet vara rakt upp eller inre ligga i framkant av toppen. Har jag missuppfattat nåt där?

Det är skillnad på storleken på drevet som sitter på fördelaren,detta MÅSTE bytas för att få det att fungera...

Putte_70
2009-04-18, 15:26
Det är skillnad på storleken på drevet som sitter på fördelaren,detta MÅSTE bytas för att få det att fungera...


Drevet som sitter på fördelaren är bytt till passatens det med :)
Allt som behövs bytas och göras är gjort.
Jaja... ska iväg nu o jävlas med den lite till..

Putte_70
2009-04-18, 19:13
Har kollat markeringarna en gång till o dom e rätt. Har slut på ideér vad som är fel :(
Får en ny fördelare imorgon o ska försöka fixa en bricka i början av veckan så får jag se om det är fördelaren jag har som det e fel på.
Nån som har nån koll på hur tjock den här brickan måste vara?

Putte_70
2009-04-23, 15:00
Vilka fördelare passar till 1.8 gz motorerna? Menar kan man ta från nån annan bara där e hallgivare o den där vakumklockan på sidan? Eller det måste va från en Gti?

kim_gulle
2009-04-23, 16:19
Pröva mäta kompet. Fast det låter mer som att det nåt med bränsle/luft blandningen.
Är det K-Jet du har på den? För min 16v vägrade starta förut och då bytte jag bränslefördelaren och sen funka den klockrent. Kolla gärna spridarna så att dem sprutar som dem ska. Ha en polare med dig åsså plockar du upp insuget från luftburken så att du kan dra plattan i luftburken upp och ner och på så sätt kolla hur bra spridarna sprutar. Se bara till att alla spridarna ligger så att bensinen sprutar framåt bort från bilen och håll dem mellan fingrarna på den handen du inte använder till att dra upp luftskivan med så kan du jämföra dem med varandra och kolla om dem är kass.

Kan ju tillägga att jag också fick byta bränslepumpen för den låg bara nere på typ 5 bar när dem ska vara på runt 7 tror jag? Så kolla gärna systemtrycket också och hur högt det ska vara. :)