handdator

Visa fullständig version : Problems mit eltaklucka mk3



onk
2009-04-17, 20:21
Min nörske trea är utrustad med denna lyxattiralj.
Dock vill den inte fungera så bra som jag önskar..

Slog mitt flinka huvud ihop med resterande familjemedlemmar under påsken och vi kom fram till att en av dom alubitarna som sköter själva tillbakaflyttningen av luckan helt enkelt har gått av.
Den som drar med sig luckan s.a.s, på vänster sida om det är till någon hjälp.

I dagsläget funkar tiltfunktionen men jag får peta på alubiten med en kniv för att den ska gå tillbaka:/

Dags att komma till skott, kan man byta denna alubit utan att riva hela luckmekanismen eller är det enklast att skaffa en annan lucka och riva innertak etc?

onk
2009-04-20, 22:54
Uppsidäjsi!

Barbapappa
2009-04-21, 00:31
Bilder på grejerna kanske hjälper? Alla har ju inte tillgång till en mk3 med lucka för att se hur det sitter ihop. ;-)

Mr dOhC
2009-04-21, 00:54
Vanligt fel det där, hade likadant på min mk3 :-(

Gjorde aldrig nåt åt det innan jag sålde den till försäkringsbolaget. Så jag kan inte ge nåt vettigt svar som du märker ;-)

Lillen
2009-04-21, 13:13
Borta

D.E
2009-04-21, 13:56
Hände med min farbrors bil också. Även det en norskreggad 90-talsfolkvagn, nämligen en 1992 års Passat GL Variant. Vi har inte åtgärdat det ännu då vi ej lokaliserat felet. :(

Struve
2009-04-21, 17:31
Mkt vanligt fel på takluckorna
Har detta fel på vänster sida, tilta går bra men den drar inte ner luckan igen och det går inte att öppna luckan.

Troliga felet är att blecket är av, ska ta tag i detta någon när lusten faller på.
Hade varit bra om någon gjort det innan så man vilka delar man ska skaffa innan.
VW på Mölndalsvägen i Göteborg är så jäkla tråkiga på reservdelssidan, nånn äcklig besserwisser som sitter där :(

Barbapappa
2009-04-21, 19:21
VW på Mölndalsvägen i Göteborg är så jäkla tråkiga på reservdelssidan, nånn äcklig besserwisser som sitter där :(Haha, inte bara jag som är av den åsikten då, lika trevliga och serviceminded alla tre som brukar sitta där, men han den lille veteranen med flinten kan få til det ibland och vara tillräckligt trevlig. ;-D Nä då kan jag rekommendera Sisjön istället, eller nån annan stad. ;-)

nypa
2009-04-21, 20:10
VW på Mölndalsvägen i Göteborg är så jäkla tråkiga på reservdelssidan, nånn äcklig besserwisser som sitter där :(

inte bara tråkiga på reservdelssidan, deras växeltelefonist(er) är ju inte så trevlig de heller..... kanske dags för en charmkurs hos VW Göteborg?

Barbapappa
2009-04-21, 20:18
En del OT i denna tråden nu. ;-) Kanske skulle splittas ut till en vart man handlar reservdelar i gbg tråd eller nåt.

onk
2009-04-21, 20:23
Offtopica på grappar
Jag har som sagt lokaliserat felet till ett brott på "blecket" som Struve kallar det..

Blir väl att skita i det eller jaga rätt på en hel luckmekanism, ser inte så demontervänligt ut det där blecket:/

Lillen
2009-04-21, 20:41
Borta

onk
2009-04-21, 21:02
Nja lös kan den la inte vara? Eller har det lossnat någon grej från alubiten kanske..?

Gick iaf ut och tog några usla bilder..

Det är den där glänsande grejen som har gått av:
http://i135.photobucket.com/albums/q141/tomasj18/IMGP6800.jpg

Går hit i tiltläge, för att stänga får man trycka på den samtidigt som man fipplar på knappen
http://i135.photobucket.com/albums/q141/tomasj18/IMGP6801.jpg

Hade borta glasluckan och den listen som sitter i vägen inne och testade så allt funkade då jag trodde det var smörjtorrt eller något först, men då visade det sig vara ett brott..
Min lucka går iaf att öppna helt om man trycker på den där grejen men det känns lite vanskligt om den ger upp totalt :o

onk
2009-04-21, 21:05
När vi ändå har massa offtopic..
Visst är den låg:)

http://i135.photobucket.com/albums/q141/tomasj18/IMGP6809.jpg

Lillen
2009-04-21, 21:29
Borta

Wannabee
2009-04-22, 21:00
Du behöver inte byta hela mekanismen, men skruva isär allt blir du till att göra ifall du vill ha det att fungera på nytt!

Åk in på VAG och köp nya vajjersatser (köp till båda sidorna, känns ju dumt om den andra sidan skulle gå av strax efter att du monterat allt det nya), plocka ner innertak så ser du vad som ska göras...

Vajjeränden är fastgjuten i aluminiumbiten så man blir att byta hela...

Vajjrarna är svindyra om jag inte har helt fel, frågade själv pris på dessa när jag harde sönder exakt samma bit på min VR6a, minns dock inte i nuläget vad priset låg på eftersom det är ca. 5år sen...

Struve
2009-04-22, 22:48
Jo det är den delen som gett upp på min med :(
Lite tråkigt är det att inte kunna använda hålet i taket så som det är tänkt.

OT!! Det är den äldre surgubben jag syftade på i mitt tidigare inlägg.

harryss0n
2009-04-23, 18:48
Hade precis samma fel på min golf 3a.

Det finns ingenting att göra åt, du får helt enkelt åka till skroten och byta hela takluckmekanismen. Kostade mig 600 spänn. Men pengarna var inte problemet, utan det var de att man måste ta bort en jävla massa inredning + undertaket för att byta skiten.

Men för mig spelade det ingen som helst roll eftersom jag redan innan bestämmt mig att lacka taket svart :)