handdator

Visa fullständig version : Tomgångsproblem Golf V Gti -05



psungam
2009-04-17, 17:30
Hej

Har börjat få problem med tomgången när motorn är varm. Låter som att den "knackar" lite.

Vid kallstart låter den som det ska och motorns register känns annars som den alltid gjort.

Kan även tillägga att den har vtech steg 2 med 257hk och 424nm men inkörd ca 4000mil med chippningen.

Någon som har några ideer?

canterbury
2009-04-17, 19:57
Du är inte bara lite känslig då? Bytt olja nyligen? Var med orolig ett tag för min, men knackningar hör till FSI motorn, den låter som en diesel ibland. Jag fick helt enkelt till svar från en kunnig källa att låter den som diesel har jag helt enkelt för lite gas :P

psungam
2009-04-22, 18:11
Känns som att den knackar lite mer än vanligt faktiskt, märkbart inne i bilen.

Har nu lyft bort batteriet ett tag och då gick den normalt på tomgång. Provåkte en runda för att upptäcka att knackandet återkommit.


Läst lite på vwortex forum och där va det en med liknande fel som bytt spjällhusmotorn.

Premis
2009-04-22, 20:31
2.0TFSI "knackar" en del p.g.a. insprutningssystemet. Ha det här som tumregel: Låter den ungefär som en diesel på tomgång så är det som det skall vara.

Har du dessutom kört den hårt så kommer den på tomgång att ticka ordentligt ifrån vänster del av motorrummet (sett framifrån), normalt.

Tomgångsproblem brukar dessutom vara behäftat med att varvtalet inte är stabilt vid tomgång, är tomgången stabil så skulle jag inte kalla det för tomgångsproblem.

Edit: Standardtips: Kör diagnos på bilen.