handdator

Visa fullständig version : Bytt bakrutan Golf 87 MKII



johnny
2009-04-17, 14:19
Hej..
Avfrostnings grejer har lostnat från bakrutan... Jag har försokt att laga den flera gånger...Nu tänker jag bytt ut hela bakrutan....får att fixa problem permanent.. eller finns det något enklare sätt??

How hard is it to replace a rear window?

/j

blackfox
2009-04-17, 16:18
beror på hur skicklig du är.

Fireball
2009-04-17, 18:10
Såhär gjorde vi:

1: Kryp in i bagageutrymmet och stäng luckan (tänk på att ta bort hatthyllan först bara)
2: Sätt fötterna mot rutan och tryck medan kompisen står på utsidan och håller i rutan så att den inte dönar i golvet.
3: Montera listen på den nya rutan och lägg ett snöre i spåret. Snöret ska gå hela vägen runt, ändarna får gärna överlappa varandra med några cm.
4: Kryp ner i skuffen igen, kompisen lägger rutan på plats och trycker den mot karossen.
5: Dra i snöret och beskåda hur vackert listen lägger sig där den ska vara!

johnny
2009-04-18, 11:01
Det låter inte så dar komplicerade...

Inget lim eller något... Jag tror att jag prova... sommar är snart här, bli jag utan rutan så är lite cab aktion o.k

tack för svaret..

/j

Lillen
2009-04-18, 12:02
När du ska ha ut rutan så glöm inte att peta upp listen lite där du börjar.
Går betydligt mycket lättare då och du riskerar inte att knäcka rutan om det blir fel.
Jämt tryck hela tiden så det inte bryter.

johnny
2009-04-22, 11:03
Att petta ute gummi från insida är jätte viktig... Att bara trycka med föterna resulterade i krossad ruta.... tur att det fanns en till på skroten..

Började i en hörn med lite hjäp från en plast kniv och händerna...till slut fick vi ute den helt..

Måste regör den gammal!!!


Att sätta in.....vi ska se hur det går...

/j

zoddri
2009-04-22, 11:56
När den nu är ute, kan du göra mig en tjänst och mäta hur tjock den är? :)

Planerar för plastrutor..

johnny
2009-04-25, 11:03
Hej...

from the measurement I get...
3.125 mm

/j

Loxarn
2009-06-04, 00:07
hur gjorde ni med sladdarna som går till torkarn å skyltbelysning... finns det nån kontakt nånstans där man kan ta loss sladdarna eller?

Lillen
2009-06-04, 10:10
När den nu är ute, kan du göra mig en tjänst och mäta hur tjock den är? :)

Planerar för plastrutor..

Ja 3mm Polycarbonat/Macrolon är lika tjock som orginal!
OM du tänker köra orginallister vill säga.

Har kollat =)

Fireball
2009-06-04, 13:37
hur gjorde ni med sladdarna som går till torkarn å skyltbelysning... finns det nån kontakt nånstans där man kan ta loss sladdarna eller?

Nej man får dra ut dem ur luckan, uppåt så att säga.
Lite pill att få ner dem i den nya luckan, men det går!