handdator

Visa fullständig version : Värde på motor?



NOlsson
2009-04-17, 13:17
Tjena,

Har fått chans att köpa en Golf 1 GTi, med bur och lite vässad motor. Själva bilen i sig är i princip av noll intresse då den är en folkrace-bil, dock en fin sådan, men är väl inte direkt något att hänga i granen :)

Det som gör bilen intressant är att det sitter en motor i, som varit till England och blivit lite masserad.
Motorn har följande specs:

Extractor
Okänd trimkam
Utbytt vev till en "Special-vev" (vad nu det är?)
Egenbyggt insug efter ritningar på något "race"-insug från England
Dubbla Weber 45:or (gamla modellen?)

Visst, motorn behöver säkert en renovering om man vill att den ska hålla, men kan det vara värt att köpa? Är det dåligt med "gamla" Webrar?
Ska tydligen gå som f*n iaf, det är vad jag vet :)

Rickard.v
2009-04-17, 14:37
Många osäkra kort där.

Det är lätt att säga specialvev trimkam osv.

Folkrace bilar säljs väl för 4000kr eller vad det nu är...

Hur gammal är den "gamla" webermodeller. Från 2008 eller 1988 ??

NOlsson
2009-04-17, 15:40
Jovisst är det så! Men det lär väl ändå märkas om det är något "special" med den om man testar den :)
En folkrace bil får man för 6500:-, om man köper den på en tävling!

Anledningen till att jag gjorde denna tråd var för att jag dels tänkte höra vad just "gamla" Weber 45:or är, om dom är sämre än nya o.s.v. Jag har absolut ingen aning! :)

GOLF-GLS-77
2009-04-17, 16:11
Har svårt för o tro att folkraceåkare skickar en motor till England för att byggas om. Det brukar vara vebotrim på hög niva i dessa sammanhang.

Jag skulle inte köpa en motor av en folkraceåkare. Brukar vara glappa webrar som körts utan luftfilter, med massa skit i motorn som följd. Hemmabyggda insug med konstig flöde och motorer som kokar mest hela tiden.
Detta är min uppfattning, då jag känner en hel del folkraceåkare och deras vanor!

Lägg pengarna på något roligare tycker jag.

NOlsson
2009-04-17, 16:17
Absolut! Men saken hör till att jag känner denna åkare mycket väl, sen så nämnde jag inte (såg jag nu) att det var något med att innan den blev folkrace-bil så hade en gubbe den som var från England, sen så blabla, motorn har åtminstone komponenter ifrån England, det vet jag.

Men visst, kanske är lite hårt att köpa någon som gått folkrace :) Det jag mest vart sugen på var Webrarna :)

GOLF-GLS-77
2009-04-17, 16:27
Ta en titt på tradera! Finns ett par splitt nya dubbla Dellorto 40 med insug till Golf. Denna modell är stående och ovanlig också.
Är visst till 1600cc motor men är ju bara att bestycka dem för annan motor.

Budgivningen slutar den 26/4.

Här är en länk: http://www.tradera.com/Dellorto-DRLA-40-VW-Golf-1-Brand-new-Helt-nya-auktion_89730962

T.Gustavsson
2009-04-17, 21:38
Ta en titt på tradera! Finns ett par splitt nya dubbla Dellorto 40 med insug till Golf. Denna modell är stående och ovanlig också.
Är visst till 1600cc motor men är ju bara att bestycka dem för annan motor.

Budgivningen slutar den 26/4.

Här är en länk: http://www.tradera.com/Dellorto-DRLA-40-VW-Golf-1-Brand-new-Helt-nya-auktion_89730962


Lånar tråden lite. Går det att ha de där prylarna på en MkII med 1600cc motor? Dvs passar inug mm?
Skulle va kul att veta.

Kan inte ett skit om motorer kan tilläggas. =)

// Tomas

GOLF-GLS-77
2009-04-17, 22:48
Ja de passar utmärkt.