handdator

Visa fullständig version : Snedslitna däck



Nyqvist
2009-04-16, 14:15
Upptäckte när jag skulle ta fram sommardäcken att de var väldigt snedslitna. Insidan var ca 3-5 mm mer slitna än övriga däcket. Har nu gjort en framvagnsinställning som inte visade några större fel. Kan det vara skeva fälgar eller felaktigt lufttryck som orsakat snedslitningen?
Bilen i fråga är en Polo GTi -01.

Premis
2009-04-16, 15:54
Gamla däck? Kan ju vara en gammal skada.

Framvagnsinställning räcker inte alltid utan du bör göra en 4-hjulsinställning (mätning), då mäter man efter bakhjulen också.

Nyqvist
2009-04-17, 08:26
Var iväg och gjorde inställning/mätning för alla hjulen som visade att ena framhjulet stod lite snett, inte mycket. Visst däcken hade säkert 4 år på nacken, men att de blev så snetslitna oroade mig. Har införskaffat nya fälgar och däck och vill inte att samma sak ska hända med dem.

Premis
2009-04-17, 11:10
Var iväg och gjorde inställning/mätning för alla hjulen som visade att ena framhjulet stod lite snett, inte mycket. Visst däcken hade säkert 4 år på nacken, men att de blev så snetslitna oroade mig. Har införskaffat nya fälgar och däck och vill inte att samma sak ska hända med dem.

Säger mätningen att allt är som det skall så är det troligen inget fel på chassit iaf. 4 år är ju en del på däck faktiskt och mycket kan ha hänt under den tiden. Dina nya däck kommer också att slitas ned till slut men har du gjort en riktigt mätning/inställning och kör med vettigt tryck så har du gjort vad du kan.

Nyqvist
2009-04-17, 12:10
Tack!

Vad är rätt tryck för 205-40-16? Vet att det kan skilja från däckmärke till däckmärke men vad är ett riktvärde? 2,6 bar?

Premis
2009-04-17, 15:03
Tack!

Vad är rätt tryck för 205-40-16? Vet att det kan skilja från däckmärke till däckmärke men vad är ett riktvärde? 2,6 bar?

Det beror på bilen, varje bilmodell är unik. Kolla i manualen (eller i tanklocket) för den dimensionen så får du bäst svar. Viktigast är att tänka på att det är kalltryck (!). Pumpa upp dom lite mer än märktryck och mät sedan när däcken är kalla (på morgonen t.ex.) så du kan korrigera ned till rätt tryck. Att mäta med varma däck är meningslöst då tryck ökar med temperaturen (0.1bar/10 grader C). Temperaturen kan skilja 30-40 grader (0.3-0.4 bar) mellan kalla och varma däck en normal dag.

Så gör jag för att få rätt tryck (och ändå blir det inte perfekt :)).