handdator

Visa fullständig version : 2,9L turbokonvertering: Kamkedja vs. stålplatta går ej??



Jax
2007-06-10, 14:27
Hejs...

Håller på att montera på turbosats ifrån Kinetic Motorsport på min 2,9:a 97a och allt har gått bra fram tills nu...

Eftersom jag vill kompsänka den, har jag monterat dit en stålplatta ifrån Kinetic utöver de andra 2 tunna packningarna mellan toppen och blocket....och det är nu jag börjar bli lite trött, för i-och-med detta blir övre kamkedjan (fick montera ned ett kamdrev för att få på kedjan!) spänd som en jäklans fiolsträng!!! Finns inget spel kvar i den överhuvudtaget som den sitter nu... Vad göra?? Annan kedja? Ta bort stålplattan?
Behöver lite go hjälp här....

ypzilon
2007-06-10, 17:28
Kedjan har inte vikt sig då?

foffa2002
2007-06-10, 19:29
Vanligt fel med detta kit.

I norge kör dom med VR5 10v kamkedjespännare för att lösa det.

HGP mfl skickar med en ny kedja som är längre .


Men i ditt fall ska VR5 kedjespännaren fungera enl norska kinetic ägare

Logren
2007-06-10, 22:49
Jag har spacer platta från Schimmel i min 2.9 och jag fick backa motorn en aning från TDC för att få på kedjan. Var stört omöjligt annars. Tänderna på kamdrevet gick precis in i länkarna på kedjan. Och Iom plattan kommer kam tajmingen försjkutas lite frammåt med det ska inte vara nå problem vad jag har hört. En kompis har kört sin vr6 dubbel turbo på det sättet och det lira finfint =)

Norsk-VR6
2007-07-13, 20:39
Hejs...

Håller på att montera på turbosats ifrån Kinetic Motorsport på min 2,9:a 97a och allt har gått bra fram tills nu...

Eftersom jag vill kompsänka den, har jag monterat dit en stålplatta ifrån Kinetic utöver de andra 2 tunna packningarna mellan toppen och blocket....och det är nu jag börjar bli lite trött, för i-och-med detta blir övre kamkedjan (fick montera ned ett kamdrev för att få på kedjan!) spänd som en jäklans fiolsträng!!! Finns inget spel kvar i den överhuvudtaget som den sitter nu... Vad göra?? Annan kedja? Ta bort stålplattan?
Behöver lite go hjälp här....

Jeg hadde samme problem som deg for ca 1 måned siden. Jeg har C2 stålplate. 8.5:1. 3mm platta.
Min bil er en 1996 OBD2. Det blev gjort en total kamkjede job på bilen i 2004 hos VAG her i Oslo.
Da jeg kjøpte bilen i januari 2005, så var allting som nytt:
Når turbo kittet skulle monteres, så fikk kedjan "spänd som en jäklans fiolsträng" som du selv sier:)

Problemet:
VAG i Oslo hadde montert dubbel kedja på min bil. Til OBD1 motor. Og da med OBD1 kedjespenner!! Og OBD1 Kedjespannere er LENGRE en hva en OBD2 er. OBD1 strammer kedje MER.. Skjønner du?
Så vi hadde en kedjespanner från en VR5 10V liggande, og den er EXACT samma som den orginale OBD2 spannaren. det vil si kortere.
Så da gikk kedje på hur perfect som helst, og bilen går MYCKET bra.
Null problem. Håppas du skjønner hva jeg skriver til deg, så du forstår.

Kristian, Oslo.
http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=2283