handdator

Visa fullständig version : Råd inför köp golf gti 2003:a. Skum broms plus serviceboken.



KalleMannen83
2009-04-15, 23:00
Hej!

Jag behöver lite råd inför mitt köp av en golf gti, 2003 års modell.
Jag är tacksam för all hjälp, eftersom jag inte är så bilkunnig.
Jag testade bilen för någon dag sen och det mesta kändes ganska bra.

1. Det kändes dock lite konstigt när jag bromsade.. det funkade ju att bromsa, men jag har ett minne från andra gti:er jag testat att bromsen borde ta längre upp.. som det var nu kändes det som jag fick trycka ned pedalen en bit innan något hände.. men som sagt det funkade att bromsa, och det var itne så att pedalen skakade eller sjönk efterhand..
Bör jag vara orolig? jag är ingen riktig gti-kännare så jag vet inte säkert hur bromsen ska kännas. Känns inte som jag får ett ärligt svar från säljaren om jag tar upp det, så bättre att kolla med er.

2. Bilen har gått ca 8000 mil och två service är gjorda. Vid varje servicetillfälle finns som ni vet en massa boxar att kryssas i om tex oljefilterna byttes ut.. inte vid något av servicetillfällena var något av dessa saker utbytta.
Är detta ett problem? Borde inte dessa saker ha servats också (uppenbarligen har en vw-verkstad dock servat bilen och stämplat i boken).


3. Jag noterade också att det var blött under mattorna fram. När jag frågade om varför så påstod säljaren att han ganska nyligen tvättat mattorna och det var därför.. dock såg de inte helt nytvättade ut..
bör jag vara orolig? har haft problem med en gammal bil tidigare som läckte in vatten så därför jag blev lite orolig...

Annars något speciellt jag ska hålla utkik efter?

Jag funderar på att upprätta ett särskilt avtal om jag nu ska köpa bilen, där säljaren kan garantera att det inte finns något fel på bilen.. och om det dyker upp något fel så ansvarar han för det felet.
Om han vägra skriva under det, borde väl det betyda att det är något fel på bilen. Tycker man i alla fall. :)

VWGolIV
2009-04-15, 23:22
1 Fungerade ABS osv ? Bromsar rent generellt tar ju olika även om det är samma modell.

2. Ring en vw verkstad och fråga vad som finns registrerat på regnummret.
Bilen skall säkert servas minst var 1500 mil om inget annat.
Är det longlife så är det väl runt 3000 mil men oavsätt så kolla upp vad som gäller för just den bilen, jag är osäker.
Men är inte serviceboken korrekt ifylld så dra öronen åt dig.

3. Golfarna har ju haft en tendens att läcka, som du säger, mattorna är inte nytvättade så var uppmärksam.

Övrigt: Det finns gott om bilar, leta efter en annan om din magkänsla säger att det inte blir ett bra köp.

Golfbjörnen
2009-04-15, 23:57
Hej, har det inte blitt nån Golf än? :-) Du var väl igång redan i Dec 08 och planerade köp?

Jag har haft en 03'a GTI och tycker det är bästa årsm. av Golf IV eftersom den bl.a har större bromsar, sexväxlad låda och en annan turbo. Alltid kul med lite mer hästar också, 180 jmf med 150 på de tidigare.

1. Erfarenheten från min Golf var att pedalen inte tog jättehögt upp. Men känns det inte konstigt eller "svampigt" eller sjunker på nåt underligt vis så tror jag inte du ska ligga sömnlös över det. Byte av bromsvätska blir det ju i alla fall med regelbundenhet, samt att du såklart tar en titt på beläggen. Provade du att bromsa till rejält? Det brukar jag göra för att känna att det bettar och att det inte drar snett.

2. Nu minns jag inte exakt hur det ser ut i serviceboken, men det brukar väl vara nåt med årlig service resp lite större service vartannat år (min bil gick under så kallat Long Life-program, vilket inte är något att förlita sig på. Då sker service vart 2500 mil, men i min mening kör man inte en turbobil utan oljebyten på betydligt tätare intervaller. Jag brukade serva vart 1500 mil ung.) De brukar väl kryssas i vilken service som gjorts, men inte på detaljnivå. Det är ju underförstått att olja, filter, luftfilter, kupéluftfilter byts vid servicetillfället. Är det auktoriserad VW-verkstad så är det inte mycket annat än att lita på det. Däremot tycker jag att endast två servicar på 8000 mil är på tok för lite! Ifrågasätt detta.

3. Detta känner jag faktiskt inte till. Jag hade inga läckage på min, in i kupén.

Ingen säljare kan g a r a n t e r a att det inte finns ett enda fel på bilen. Så det avtalet kan du nog tyvärr glömma i 9 fall av 10. En bilhandlare som säljer en beggad bil, t.ex. DinBil eller liknande, lämnar ofta en garanti som gäller X antal månader eller 1000 mil, där de står för uppkomna fel, men som jag förstår är det en privatperson detta. Sen finns det också såklart Blockets begbil-garanti, det är vissa privata säljare som säljer bil via den typen av försäkring, men det får du läsa på hur det funkar för det vet inte jag.

Men som sagt, privatperson har nog mycket svårt att gå med på det förslaget du har. Man får inspektera bilen och säljaren är skyldig att upplysa om fel som är i hans vetskap, men om katalysatorn lägger av på vägen hem när du köpt den, skall säljaren ha varit medveten om att den valde att ge upp just då? Svårt. När jag köpte min bil så upptäckte jag efter ca 2 veckor (givetvis i störtregn) att förarsidans elhiss plötsligt pajjade. Rutan lade sig på tvären i dörrn och ville inte gå upp. Skall säljaren ha vetat om detta? Nej. De har lite klena "medbringare" eller vad man ska kalla det för rutan, så det är väl ett hyfsat vanligt fel som kan dyka upp, och min verstad fixade detta för en rimlig summa.

Vad kan du mer se upp med? Tja, kallstartsfläkten är ett klent kapitel som VW aldrig verkade rätta till, men vad jag minns fick jag det på VW's egna garanti. Det kan ju du tyvärr inte veta status på vid inspektion av tänkt bil, ej heller säljaren. Däremot är det vanligt att tändspolarna ger upp på dessa motorer. Det kan du kolla om dessa har bytts. Hände mig inom en månad efter köpet. Det tog VW på så kallad förlängd garanti - alltså ett fel som VW själva vet om och därför åtgärdade även nåt år längre utöver den vanliga garantitiden på fordonet som sådant. Jag betalade inte en spänn för det.

Jag gillar 1.8T motorn men personligen hade jag många problem med att den fick tjuvluft. Det var mycket slangar som strulade, småsprickor i gummit som var svårt för verkstaden att hitta. Då byter man slangar. Inga konstigheter, däremot att hitta var den tjuvar luft är lurigt. Bytte även vevhusventilationen, det hjälpte, men sen var det en spricka i en annan slang (i infästningen, under en slangklämma) som den tjuvade luft från. Så det kan vara lite sisådär ibland, men det är ju svårt att ha en aning om.
Man får en indikation av att den gula motorlampan tänds på panelen, och då måste bilen undersökas med diagnosverktyg för att få felkällan. Ofta larmar den då på bränsleblandning, det kan vara en indikation att den får tjuvluft.

Annat klent är väl bakrutespolare resp. bakrutetorkare, det kan kärva ihop då det utsätts för mycket vägsmuts. Och räkna med att bakluckans lås är igengrott. Ta mig tusan hopplöst att få den att funka. Det är centrallås som gäller.

Nu kommer jag inte på nåt speciellt mer faktiskt. Men jag gillade våran 03'a, men Golf IV är inte den roligaste Golfmodellen tyvärr. Den var bra för mig o frugan innan vi hade barn, men den lämnar en del övrigt att önska jmf med vad man har för sinnebild om hur en Golf GTI "ska" vara i väghållning och liknande. Men skön och kul, och bra drag! En bra bil liksom.
Kan nämna att våran hade gått 4800 mil när vi köpte den. Vi köpte den från en lite mindre bilfirma i Sthlm.

/Anders

KalleMannen83
2009-04-16, 22:18
VWGolIV: Hej, och tack för ditt snabba svar!
1 Vad jag förstod så funkade bromsarna normalt, antar även ABSen då..

2. Det var service var 3000:e mil.. men det är ju minimum. Inte fel att byta oljefilter mm oftare...

3. Ja jo, men jag är ju intresserad av bilen om den nu inte läcker.. jag vet ju inte säkert om den läcker, och jag vet inte hur jag ska kunna kolla det :/
Synd jag inte har en polare som är riktigt grym på bilar.. så hade han fått rota runt överallt på bilen och leta fel :P

Jag kollar gärna någon annan bil, men den var så fin tycker jag. :)

KalleMannen83
2009-04-16, 22:34
S6Plus: Ha ha, jag är grymt imponerad att du minns mina inlägg från i december månad! Hur kunde du komma ihåg mig?
Det är helt sant att jag var ute i köpartagen redan då.. men jag har inte haft någon brådska utan har letat runt efter en bil jag verkligen blir nöjd med och som jag får billigt.
Tack så mycket för ditt utförliga svar. Roligt att du tog dig så mycket tid för att hjälpa mig.

Jag har valt ut golf gti 2003 års modell just för att den är lagom dyr för mig, samt att man får lite mer av bilen jämfört med 2002 års modell. Kul att du gillade din bil, när du hade den.

1. Jag får helt enkelt kolla på bilen en gång till. Jag testade att bromsa och märkte inte något konstigt förutom just att pedalen tog lite högre upp.. men jag får nog testa att bromsa stenhårt och se så den inte drar snett.

2. "Nu minns jag inte exakt hur det ser ut i serviceboken, men det brukar väl vara nåt med årlig service resp lite större service vartannat år (min bil gick under så kallat Long Life-program, vilket inte är något att förlita sig på. Då sker service vart 2500 mil, men i min mening kör man inte en turbobil utan oljebyten på betydligt tätare intervaller. Jag brukade serva vart 1500 mil ung.) De brukar väl kryssas i vilken service som gjorts, men inte på detaljnivå. Det är ju underförstått att olja, filter, luftfilter, kupéluftfilter byts vid servicetillfället. Är det auktoriserad VW-verkstad så är det inte mycket annat än att lita på det. Däremot tycker jag att endast två servicar på 8000 mil är på tok för lite! Ifrågasätt detta."
- Jo, det känns lite, men i serviceboken stod det att service skulle ske vid 3000, 6000 och 9000 mil (osv)
Antar det är minimum... han har inte gjort mer än så. Bör det hindra mig från ett köp tycker du?

3. Just det med läckaget är jag lite rädd för, det är lite svårt att kolla om det verkligen är så.. har dåliga erfarenheter från gamla bilar med det problemet.. mekaniker har haft väldigt svårt att hitta läckan och göra något åt det så.. men jag vet ju inte säkert om det läcker, var mest för att det var blött på golvet under mattan.. känns inte lönt att fråga honom om det.

"Ingen säljare kan g a r a n t e r a att det inte finns ett enda fel på bilen. Så det avtalet kan du nog tyvärr glömma i 9 fall av 10. En bilhandlare som säljer en beggad bil, t.ex. DinBil eller liknande, lämnar ofta en garanti som gäller X antal månader eller 1000 mil, där de står för uppkomna fel, men som jag förstår är det en privatperson detta. Sen finns det också såklart Blockets begbil-garanti, det är vissa privata säljare som säljer bil via den typen av försäkring, men det får du läsa på hur det funkar för det vet inte jag."
- Jag förstår. det är svårt. men kanske om man tog upp just läckaget och bromsen eftersom jag var orolig för det? han kanske är bombsäker på att det inte är något problem, och då kan han väl skriva under ett sådant avtal? :/

Vad menar du med kallstartsfläkten och tändspolarna? ha ha, så dålig koll har jag på bilar tyvärr.. blir väldigt svårt att kolla upp fel, eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska kolla efter. Därför är det svårt att göra en besiktning före köp också.

"Jag gillar 1.8T motorn men personligen hade jag många problem med att den fick tjuvluft. Det var mycket slangar som strulade, småsprickor i gummit som var svårt för verkstaden att hitta. Då byter man slangar. Inga konstigheter, däremot att hitta var den tjuvar luft är lurigt. Bytte även vevhusventilationen, det hjälpte, men sen var det en spricka i en annan slang (i infästningen, under en slangklämma) som den tjuvade luft från. Så det kan vara lite sisådär ibland, men det är ju svårt att ha en aning om.
Man får en indikation av att den gula motorlampan tänds på panelen, och då måste bilen undersökas med diagnosverktyg för att få felkällan. Ofta larmar den då på bränsleblandning, det kan vara en indikation att den får tjuvluft."
- Hur kollar jag så den här bilen inte har samma problem med tjuvluft? är det något som märks när jag kör? eller det dyker bara upp ibland?"

"Annat klent är väl bakrutespolare resp. bakrutetorkare, det kan kärva ihop då det utsätts för mycket vägsmuts. Och räkna med att bakluckans lås är igengrott. Ta mig tusan hopplöst att få den att funka. Det är centrallås som gäller."
- Vad har man egentligen för nytta av låset om man ändå alltid använder centrallåset? kanske dum fråga men :)
Ska man låta bli att köpa bilen om nu låset är igengrott?

"Nu kommer jag inte på nåt speciellt mer faktiskt. Men jag gillade våran 03'a, men Golf IV är inte den roligaste Golfmodellen tyvärr. Den var bra för mig o frugan innan vi hade barn, men den lämnar en del övrigt att önska jmf med vad man har för sinnebild om hur en Golf GTI "ska" vara i väghållning och liknande. Men skön och kul, och bra drag! En bra bil liksom.
Kan nämna att våran hade gått 4800 mil när vi köpte den. Vi köpte den från en lite mindre bilfirma i Sthlm."
- Roligt att du gillade din bil. Hur ska en golf gti vara då? :)
Jag tycker den är rolig att köra, men jag har inte kört så många andra golf gti-modellar så jag har inte så mkt att jämföra med.
Jag vet bara att jag inte har råd med en nyare modell.. och 2003:an känns som en jättefin bil till mig. :)

Tack än en gång för hjälpen! Det får bli att jag kollar på bilen en andra gång till helgen.

// Kalle

Mr dOhC
2009-04-16, 22:51
Det jag kan säga om 1.8T motorn är ju tyvärr att dom gärna vill koksa igen. Longlife olja och byte var 3000mil är ingen hit ihop med turbomotor och sluten vevhusventilation.

Jag har precis fått riva ner min -98 efter att kamkedjan börjat rassla. Visade sig att det koksat en del.

En kompis råkade ut för liknade problem och fick lämna in sin på rengöring vilket kostade 8000kr.

Nu har denna bilen inte gått så långt men den har servats för sällan enligt mig, men det spelar nog ingen roll vilken bil du kollar på för detta med longlife olja och byte var 3000mil har använts en hel del.

Finns säkert nån som tycker annolunda, vad vet ja.

Golfbjörnen
2009-04-16, 23:54
Ha ha, jag är grymt imponerad att du minns mina inlägg från i december månad! Hur kunde du komma ihåg mig?

Ingen aning, men det var nån känsla som sa mig att det vart uppe förut. :-)


Tack så mycket för ditt utförliga svar. Roligt att du tog dig så mycket tid för att hjälpa mig.

Ingen orsak, nästa gång är det du eller någon annan som tar sig tid att hjälpa mig när jag är i nöd. :-)


...men jag får nog testa att bromsa stenhårt och se så den inte drar snett.

Ja, alltså, du behöver inte ta i så du spricker, då kickar ABS'en in och du får lite "felintryck" av vad du egentligen vill kolla, så testa med en lite längre, kraftigare bromsning från relativt hög fart och känn i ratten om det drar åt nåt håll eller känns onormalt.


- Jo, det känns lite, men i serviceboken stod det att service skulle ske vid 3000, 6000 och 9000 mil (osv)
Antar det är minimum... han har inte gjort mer än så. Bör det hindra mig från ett köp tycker du?

Aha, ok, ja då förstår jag, killen har kört strikt efter de av VW angivna serviceintervallen. Ja, det får väl anses som ok då, men som sagt ett absolut minimum. Beror ju lite på körstil också. Luffar man bara runt så kanske det funkar men om man uppskattar bilkörning och lite fart så kan det ju gå undan ibland och då är det vettigt att ha lite tätare intervaller för att inte riskera att skada motor och turbo. Min var iof chippad så jag var lite mån om att den skulle få den bästa omsorgen.
Nej, jag tycker väl principiellt inte att detta skall hindra från köp.


men jag vet ju inte säkert om det läcker, var mest för att det var blött på golvet under mattan.. känns inte lönt att fråga honom om det.

Tja, jag har ingen åsikt där egentligen. Det kanske var ett typfel på bilmodellen jag vet inte, min läckte inte och givet samma typ av konstruktion (det är ju ändå samma bil) så borde väl inte ditt exemplar läcka heller.
Det är så mycket annat som spelar in, d.v.s om allt annat verkar okej så är det väl tillräcklig magkänsla för att slå till i så fall.


..han kanske är bombsäker på att det inte är något problem, och då kan han väl skriva under ett sådant avtal? :/

Du menar ett avtal på endast bromsen och fuktiga mattor? Tja, kanske det, du kan ju fråga. Ibland har man att göra med vresiga säljare och perfekta bilar, andra gånger har man att göra med supertrevliga säljare och skitbilar. Du får väl känna av tempen på karln lite grann om han tycker förslaget verkar galet eller vettigt. Personligen hade jag aldrig signat någonting sådant (i enlighet med mitt resonemang om att man aldrig vet 110% vad som händer på hemresan när man köpt bilen) och det säger jag inte för att jag skulle vilja dölja något vid en försäljning, utan för att jag helt enkelt vet när jag gör bromsvätskebyte eller liknande, och därför upplyser eventuell köpare exakt om dylikt - om han/hon sen inte är nöjd med det eller ändå har en dålig känsla i magen över just min bil, så fine, åk o titta på nån annan bil då.


Vad menar du med kallstartsfläkten och tändspolarna? ha ha, så dålig koll har jag på bilar tyvärr.. blir väldigt svårt att kolla upp fel, eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska kolla efter. Därför är det svårt att göra en besiktning före köp också.

Nej jag kan inte se om fläktens lagring eller drivning är på väg att ge upp, det är omöjligt. Jag bara vet av erfarenhet efter att ha pratat med min meck (aukt VW-verkstad) som bekräftat efter bytet att VW har misslyckats med den konstruktionen. Lite som att köpa en Breitling-kopia i Thailand - hur länge håller den? Ja du kan säkert ha den både länge o väl, men hur ska du kunna "se" att den är av medioker kvalité inuti och rimligen ger upp inom X antal månader?

Ja med felande tändspole kan du knappt köra bilen, så det lär du märka. ;-) Dessutom lyser gula motorlampan, och bilen får inte köras. (bränsle kommer in i katalysatorn och förstör denna). Man kan inte se på tändspolar i ren okulärbesiktning om de ger upp idag, imorgon, eller om två år. Det är lite som att titta på dimmern till vardagsrumslampan, hur ska du veta om den håller året ut? Ingen aning - du märker att den är paj den dagen du inte kan dimma ned lampan. Så enkelt är det. Men du kan fråga säljaren om dessa har bytts.


- Hur kollar jag så den här bilen inte har samma problem med tjuvluft? är det något som märks när jag kör? eller det dyker bara upp ibland?"

Nja alltså om bilen inte verkar ge normalt "drag" vid acceleration så kan det ju vara en indikation på att något är fel. Men det känner du, och i så fall är det troligen nåt allvarligt motorfel och då bör motorlampan dessutom lysa. Tjuvluft får ju datorn för bränsleinsprut och luft/bränsleblandning att märka att nåt inte står rätt till jämfört med fabriksinställda värden, och då tänder den upp fellampan på panelen. Sen om avvikelsen från inställda värden är så stor att du verkligen märker det är ju en annan fråga. Därför finns ju varningslampan. Och felet avläses med diagnosverktyg. I mitt fall var det intermittent, d.v.s det "kommer å går", och när datorn under en längre tid fått tillräckligt många felindikationer (den mäter ju kontinuerligt på bränsle/luftblandning) så tänder den upp fellampan efter en tid.
När jag fixat vevhusventilationen så släckte serviceteknikerna fellampan. Men efter någon månad dök den upp igen, och det var ju en indikation på att något var snett på nåt annat håll, och då var det kanske det som egentligen var det ursprungliga felet. (i mitt fall en trycklsang). Det är lite så man får resonera.


Ska man låta bli att köpa bilen om nu låset är igengrott?

Nej för tusan. Då får man väl låta verkstad byta låset. Inte mer med det. Jag ville öppna med nyckel EN gång under hela ägandet (2 år) och det var då jag upptäckte det. Jag körde med centrallås hela tiden. Jag upplyste dock köparen om detta när jag sålde bilen men det lär finnas många säljare som aldrig låst upp bakluckan manuellt och därför inte har en aning om det.


- Roligt att du gillade din bil. Hur ska en golf gti vara då? :)

Det kan du nog få lika många svar på som det finns medlemmar här på forumet. ;-) Golf GTI är inne på sin sjätte generation, och alla har sin charm.
Det finns purister som inte kan tänka sig nåt annat än originalet, Mk1.
Det finns dem som anser att Mk2 var VW's absolut bästa version.
Det finns dem som anser att de fick en modernare kaross och lite mer utrustning men fortfarande en riktigt kul GTI i Mk3
Det finns dem som vill ha en modern GTI med lite mer komfort och ändå rimligt pris och förordar Mk4.
De som kör Mk5 är förmodligen helt saliga och anser att NU är Golf GTI som bäst.

Ja, du förstår... det beror på vem du frågar.
Men läser du böcker och kommentarer av motorjournalister och bilälskare så kommer du se kommentarer att Mk4 var en av de kanske lite mjukare och inte lika "ursprungslika" Golf GTI'erna i VW's produktion. Är det en sämre Golf GTI för det? Absolut inte, detta avgör endast den som skall äga och köra.

Hälsn,
Anders

Wolfen
2009-04-17, 07:52
S6Plus, jag hävdar inte att Golf GTi 03:a är nån himla perfekt bil, men det som har hänt dig är lite ovanligt mycket för en och samma bil. Så som du berättar låter det som att den är riktigt dålig, inte som att du hade en hel del otur med din bil. Än så länge har jag inte haft ett enda problem med min måste jag säga *tar i trä*. Kanske är det jag som har tur med min *tar i trä en gång till* eller så är det du som hade extremt stor otur med din, vem vet.

Wolfen
2009-04-17, 08:00
Longlife olja och byte var 3000mil är ingen hit ihop med turbomotor och sluten vevhusventilation.

Jag håller med dig, men ändå inte. Det beror på hur och hur mycket man kör den, tycker jag.

Golfbjörnen
2009-04-17, 11:57
S6Plus, jag hävdar inte att Golf GTi 03:a är nån himla perfekt bil, men det som har hänt dig är lite ovanligt mycket för en och samma bil. Så som du berättar låter det som att den är riktigt dålig, inte som att du hade en hel del otur med din bil. Än så länge har jag inte haft ett enda problem med min måste jag säga *tar i trä*. Kanske är det jag som har tur med min *tar i trä en gång till* eller så är det du som hade extremt stor otur med din, vem vet.

Oj, nej, missförstå mig inte Wolfen. Vi var jättenöjda med vår Golf 4'a.
Det jag listar som fel, som hänt mig, har jag ju ganska mycket i detalj redogjort för eftersom Kalle uttryckligen frågar, men det gör ju samtidigt att mina inlägg kan tolkas som ett stort fokus på fel på bilen, och därmed missnöjdhet.

Så är det absolut inte. Och jag tror det är viktigt att poängtera att inget av felen jag redogör för som hänt mig, tolkar jag som "onormala" för modellen eller på något sätt skulle indikera att det är en dålig bil eller att just jag råkade få ett måndagsexemplar.

Jag tror det är en kombination av två saker - jag hade en del (vanliga) fel och du å din sida har haft en hel del tur och rent generell problemfrihet överlag.
Så sanningen om hur ägandet skall te sig ligger väl nånstans där emellan tror jag.

Varför jag hävdar att jag inte haft övernaturlig otur med just mitt exemplar är för att för varje person jag pratat om gällande felen, om det är här på GTI-forumet eller om det är min mek som jag har mycket god kontakt med, så har det i samtliga fall handlat om fel som generellt kan hända, lite modelltypiska så att säga, men som absolut inte beöver hända (som i ditt fall). Däri kommer kanske "oturen" för mig om vi ska tala om något mått av otur, d.v.s "kan det hända så hände det mig".

Detta betyder inte att det är en dålig bil, tvärtom.
Vad jag sen nämner om att just Mk4 kanske inte är den "roligaste" av GTI-modellerna det är ju inget jag dikterar egentligen, utan mer av en bransch- och ägaruppfattning baserat på karaktäristiken av de 6 olika GTI-generationer som VW trots allt producerat.

Jag har ägt en av varje, ja inte senaste varianten då såklart, men hittills tyckte jag att Mk3 med 2-liters 115 hästars 8v-motor, trots avsaknaden av tryck i motorn, hade trevlig väghållning och erbjöd roligare körning, men å andra sidan gillade jag motorn i min Mk4 bättre, medans jag har allra roligast i min nuvarande Mk2. Ja, så det där kan ju variera lite på vad man är för person, och vad man ska använda bilen till.

Hoppas du förstår mig lite bättre nu.

Hälsn

/a.

Wolfen
2009-04-17, 16:30
Det är riktigt det du säger, jag förstår vad du menar;-)

KalleMannen83
2009-04-19, 19:54
Nu har jag varit och tittat på bilen igen.
Jag hittar två saker som bekymrar mig.

1) Jag är rädd att bilen har koksat igen (eller åtminstone är på väg).
När man öppnar oljelocket ser man att oljan verkar smutsig o gul (syns på själva locket också), syns även om man kollar ner i röret
Tar man med ett papper syns att oljan är smutsig och verkar nästan ha kol i sig. Tar man med oljestickan syns också att oljan är smutsig o lite gul i färgen.
Bilen går utmärkt att köra dock.
Är detta som hänt att bilen koksat igen?
Är det allvarligt?
Kan man åtgärda felet?
Vad kostar det?
Kan man vara säker på att felet inte återkommer efter 1000 mil?
Jag har en känsla att det kan ha uppkommit eftersom servicen bara gjorts enligt serviceboken och inte oftare, men frågan är om man åtgärda felet (för en rimlig summa) nu när det väl uppkommit.
Är detta fel något som VW tar på sig att fixa? Trots allt har ju servicen gjorts enligt serviceboken och bilen har bara gått 7600 mil.

2. Förutom detta fel var det lite fuktigt under mattan på förarplatsen. Vi testade att mäta luftfuktigheten därunder och fick 80 %.
I vår bil vi hade med oss var luftfuktigheten 50-60% under mattan.
Säljaren påstår att han tvättade mattorna för 5-6 dagar sen och lade in dem när de fortfarande var våta, och att det antagligen berodde på det.
Han säger sig aldrig sett något tecken på läckage eller problem.
Har jag nån anledning att vara orolig?
Vad ska jag göra åt saken? det känns inte bra med den förhöjda luftfuktigheten oich att det var lite fuktig i mattan.. kan ju vara ett tecken på att det läcker någonstans.

Tacksam för all hjälp!

knotan
2009-04-19, 20:29
Gå på magkänslan, tvekar du, så se dig om efter en annan bil.
Inte roligt om du får din oro bekräftad senare.
Det finns gott om bilar där ute.

Wolfen
2009-04-20, 14:52
Vi testade att mäta luftfuktigheten därunder och fick 80 %. I vår bil vi hade med oss var luftfuktigheten 50-60% under mattan. Säljaren påstår att han tvättade mattorna för 5-6 dagar sen och lade in dem när de fortfarande var våta, och att det antagligen berodde på det.
Han säger sig aldrig sett något tecken på läckage eller problem.
Har jag nån anledning att vara orolig?


Var det kletigt eller bara fuktigt? Det kan vara glykol (kylvätska) som läcker nånstans, värmeelementet förmodligen. Det kan kosta en hel del att reparera, om man inte fixar det tillfälligt med Bar's Leak. Kolla om det är kletigt och om det luktar glykol. Kolla kylvätskenivån efter att du har kört bilen.

Wolfen
2009-04-20, 15:02
Om oljan kan jag inte uttala mig, har aldrig varit med om nåt liknande. Det är nåt skumt i alla fall kan man tycka.

Kukan
2009-04-20, 21:24
Har någon bytt framruta på den?? På min var den bytt av nån som inte kunde göra det ordentligt...
Om kärran har gått 8000 mil borde nästan servicelampan lysa tycker jag, dock så tycker jag väl att det borde vara dags för den femte eller sjätte servicen....
Longlife i all ära men om du köper bilen serva oftare, oljan koksar igen. Bror min vet, 50 loppor senare så gick Passaten (1,8T) igen...

Du har allafall valt en trevlig bilmodell så lycka till. ;-)