handdator

Visa fullständig version : Vad är detta för ljud? (från säkringar Mk2)



Golfbjörnen
2009-04-15, 00:49
Hej,

Har ett skumt problem som bara plötsligt dykt upp ikväll.
Har inte startat/kört bilen eller så, sedan i helgen, men i garaget ikväll slog jag på tändningen och plötsligt surrar det som 17. Ljudet kommer från säkringarna.
Är det någon som vet vad det kommer av?
Jag har inget lyse på eller nåt sånt. Har flippat på alla kontakter och har dörrarna stängda, inget verkar vara orsaken. Tips tas tacksamt emot!

Kolla / lyssna (jag lade upp en liten video):

http://anders.refaktor.fi/pics/cars/mycars/Grolf/Fuses.wmv

/Anders

GTI-nissen
2009-04-15, 07:28
Har inte lyssnat på filen här på jobbet, men det är inte summern för lågt oljetryck som låter?

Golfbjörnen
2009-04-15, 07:55
Aj aj, finns det en sån summer? Jag visste inte det. Ja, det är ju i så fall tänkbart, jag vrider ju bara om tändningen utan att starta bilen så självklart blinkar oljelampan, men varför jag är förvånad är för att jag tidigare tillfälligt har vridit om bara för att kolla nånting och då har den inte ljudit tidigare.

Hmm.. ska nog ta o starta motorn också, när min dotter inte ligger o sover i huset bredvid, och se om ljudet slutar.

Men det finns en summer alltså. Det låter som ett relä som fått tokspel. Var sitter summern, ska den sitta precis där vid säkringsdosan?

/a.

Bengan.U
2009-04-15, 13:17
Hej.

Det enklaste är väl ändå att kolla oljenivån i motorn ;-)

MVH/Bengan.U

Plura
2009-04-15, 13:44
Vet inte vad det är för motor i den men kan vara så att kontakten ramlat av från oljetrycksgivaren antingen frampå oljefilterhållaren eller på sidan av toppen.
Eller som sagt...kolla oljan ;)

Golfbjörnen
2009-04-15, 14:04
Jo, varför jag blev så förvånad över att det skulle finnas en summer för oljenivån är för att jag ALLTID kollar oljan. Och jodå, det finns olja, jag fyllde för övrigt nyss på.

Det sitter ett tvålitersblock i. Ja, det där med kontakterna var en god idé att kolla, det ska jag banne mig göra.

Axelsson
2009-04-15, 22:00
Aj aj, finns det en sån summer? Jag visste inte det. Ja, det är ju i så fall tänkbart, jag vrider ju bara om tändningen utan att starta bilen så självklart blinkar oljelampan

Oljelampan ska väl alltid blinka när man sätter på tändningen för att sedan slockna när man startar bilen om allt är som det ska?