handdator

Visa fullständig version : Sturup, Presenning under bilen



GTI-nissen
2009-04-14, 20:04
Vi pratade lite om detta på Elmia igår. Jag hade missat detta och troligen är jag inte ensam...

"Alla fordon som deltar i aktiviteter på banan måste ha ett plastskynke eller liknande som fångar upp eventuellt spill från fordonen när de står uppställda i depåområdet. Om detta inte efterlevs kommer fordon och förare att avvisas från anläggningen.
Om detta inte efterlevs kan detta resultera i böter på 1*000 sek + 25 % moms för personen i fråga."

Lillen
2009-04-14, 20:26
Kommer nog att komma mer och mer.
Är vanligt förekommande på andra event.
Motorcykel eller snöskoter bland annat.
Miljömatta kallas det där.

Även särskilda tankplatser finns det på dessa evenemang.

Stoppa olja , bränsle och vätskor i naturen är målet oftast.

Bra JA.
Billigt NEJ.
Beror iofs på hur tät man vill ha presseningen.

GTI-nissen
2009-04-14, 20:44
Tycker att det bara skulle vara ett måste om man ska meka, men vad jag tycker hör ju egentligen inte hit. Räknar de med att alla bilar dräller olja och vatten så måste man ju även lägga ut mattan under bilen på ICA-parkeringen.

Men nu är någon lag skriven och då kommer jag att följa den.

Förutom att fånga upp spill så gör ju mattan att man får ha sin plats i fred. ;-)

Lillen
2009-04-14, 21:47
Precis.

MÅNGA på de event jag varit med och roddat(skoter , mc och cross) har t.ex pressening av snikigare slag och sedan t.ex en heltäckningmatta av tjockare slag att suga upp vätskor och annat med OM det skulle läcka/droppa något.

Jag håller med om att det är helt OK.
I linje med bättre miljö i bandepå och runt banan!

P.Hagel
2009-04-14, 22:35
Kanonbra .

Även om det kan vara ovant, så är ju lagar som skall följas.

Helt rätt.

Emil_87
2009-04-14, 23:19
vad ska man ha då. kan man ta en presenning eller en bit plast?

Junfors
2009-04-14, 23:29
Om dom kräver det nu vilket dom ej gjort för gatbilar tidigare så står det i reglerna.


tät presenning, unisorbmatta, eller motsvarande skydd, ska alltid användas under
tävlingsbil vid service på bilen, oavsett markbeläggning. Skyddet ska vara så stort att det
skyddar även vid större spill, alltså betydligt större än själva tävlingsfordonet. Eventuellt
spill på skyddet får inte spolas av annat än på av arrangören anvisad plats.

http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensamma_Regler_2009-1.pdf sidan 8

P-plats.se
2009-04-15, 00:11
Om dom kräver det nu vilket dom ej gjort för gatbilar tidigare så står det i reglerna.



http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensamma_Regler_2009-1.pdf sidan 8


Där står det "vid service på bilen" men gäller det även vid uppställning mellan körpass?!?

Borbos
2009-04-15, 09:03
Ja , det är i depån före och mellan körpass.
Varför dem vill ha det så har säkert med mijlötänk att göra , vill dem att vi skall ha det , så är det bara att göra så.

Lättast och smidigast är väl att klä en plywoodbit med plast , så blåser det inte iväg.

Junfors
2009-04-15, 10:04
Vilken storlek kräver dom i racingdepån då?

T-mek
2009-04-15, 10:07
Ja, det undrar jag med.. Vill det sig illa läcker det ju olja och glykol där fram, bensin där bak samt bromsvätska vid alla fyra hjulen! ;-)

GTI-nissen
2009-04-15, 11:26
Jag tänkte köpa en billig presenning som hela bilen får plats på. Kostar inte så mycket.

ovredsson84
2009-04-15, 20:27
I rally måste bilen ståt då på presenning eller liknande på service platser och det skall täcka bilens yta..

Fors
2009-04-16, 09:52
Men vad exakt kommer att gälla nu för oss?

Kan ju vara bra att reda ut =)

Borbos
2009-04-16, 10:26
Ha en plast bit ,inklädd plywoodbit eller vad som helst under motorn den tiden bilen står i depån.

J.L
2009-04-16, 23:03
Jag tänkte köpa en billig presenning som hela bilen får plats på. Kostar inte så mycket.


Vilka röstar för att Nisse fixar till alla? ;-)

Barbapappa
2009-04-17, 00:12
Precis som i WRC då. ;-)

Har ju varit på träffar där man har kört med detta förut, eller rättare sagt det har nämnts på förarmötet att det ska finnas presenning om man ska greja, inget mer än det alltså. Men för ren uppställning mellan passen var nåt nytt. Det verkar som att banägarna över lag inte är så intresserade.

Lillen
2009-04-17, 10:42
Det verkar som att banägarna över lag inte är så intresserade.

Kanske inte ännu?
Men när den första "gröna fjällrävenjackan" smyger sig in och fotar ett oljeläck så kan man räkna in en anmälan om miljöbrott som ett brev på posten!

BRA att ligga steget före och tjäna pluspoäng!
Om alla som kör vill ha körning kvar?!

Jocke.A
2009-04-17, 22:19
Det är väldigt luddigt detta kan ingen ta och reda ut detta riktigt så vi vet vad som gäller när vi kommer till träffarna.
----------------------------------------
Gäller det bara vid service "meck" på bilen?
Gäller det utställnings bilar också?
Hur stor ska den vara?
Om man inte ska köra på bana utan bara ställa ut behövs den då?

GOLF-GLS-77
2009-04-17, 23:58
Ska det vara så svårt. Om ni som ska köra på Sturup gör ungefär så här blir nog allla nöjda o glada!

Så här skriver SBF, litet urdrag nedan:

• Tät presenning, unisorbmatta, eller motsvarande skydd, ska alltid användas under
tävlingsbil vid service på bilen, oavsett markbeläggning. Skyddet ska vara så stort att det skyddar även vid större spill, alltså betydligt större än själva tävlingsfordonet.
Eventuellt spill på skyddet får inte spolas av annat än på av arrangören anvisad plats.

• presenning ska också finnas tillgänglig, för att vid behov ska kunna placeras under övrigafordon i depån.

• tillräckligt stort markskydd ska alltid finnas vid tankning av fordon, även när det sker vid
sidan av den markskyddade serviceplatsen. Gäller även för av arrangören anordnad
tankningsplats. Eventuellt spill ska alltid samlas upp av den som förorenar.

Manny
2009-04-18, 00:04
Duger en vanlig lättviktspresenning tro?

GOLF-GLS-77
2009-04-18, 00:11
Ja om den inte är hål i den. Den kostar ju inte många kronor att köpa ny heller.

Sätt bara några tunga saker på den när du är ute o kör. Blir ju lite jobbigt att leta efter den när vinden blåst bort den.

Junfors
2009-04-18, 00:14
Jag handlade en 2,5x3,6m lättviktspresenning för ändamålet idag, ska användas på morgondagens DriverOpen också och sen Sturup.

Frågan är om brandsläckarfrågan gäller också, står väl i reglerna att man ska ha minst en 6kg släckare på bil i depån.

Lillen
2009-04-18, 10:13
Kolla så det inte är en "vävd" lättviktspressening.
Den är inte tät och inte håller den kvar vätskor heller.
Så t.ex oljedroppar mm går rakt igenom och blir fina avslöjande fläckar.

Borbos
2009-04-18, 10:29
Släckar finns ju i "satety" bilen

Fors
2009-04-18, 11:09
Men nu blev det ju förbannat luddigt....

Kan nån ansvarig svara på:
hur stor måste den vara på vår träff för att man inte ska bli avvisad från träffen? Hur kommer reglerna att tillämpas?

Mini_me
2009-04-18, 11:46
Jag är inte ansvarig men mitt sund förnuft säger att den bör täcka mer än själva bilen...dvs din bils mått +...ja...50cm åt alla håll kanske.

Låter inte det rimligt?

Lillen
2009-04-18, 13:07
Jag är inte ansvarig men mitt sund förnuft säger att den bör täcka mer än själva bilen...dvs din bils mått +...ja...50cm åt alla håll kanske.

Låter inte det rimligt?

JO.

Och som jag sagt tidigare.
För att vara säker , ta med lite tjock heltäckningsmatta och ha under motorn.
Då är du säker på att den suger upp vätska och pressenningen skyddar resten.

J.L
2009-04-18, 13:50
Men... en tanke från mig här...

bilen ( min brukar göra det iaf ) står i depån 30 minuter på hela dagen,
och det är under lunch-uppehåll...
Plus ett eventuellt däckbyte på morgon/eftermiddag som har varit den
största service som blivit...


Precis som det står i reglerna,

• Tät presenning, unisorbmatta, eller motsvarande skydd, ska alltid användas under
tävlingsbil vid service på bilen, oavsett markbeläggning. Skyddet ska vara så stort att det skyddar även vid större spill, alltså betydligt större än själva tävlingsfordonet.
Eventuellt spill på skyddet får inte spolas av annat än på av arrangören anvisad plats.

Vilket borde gälla, har man bara en med sig vid eventuellt mek på bilen
borde det duga?

Lillen
2009-04-18, 14:15
Ja jag undrar iaf hur ni tänker.
Har man med ett skydd så använd det.
Ska ni klyva ord och tolka så står det tävlingsfordon och då gäller det ingen av er.
Hur svårt kan det vara egentligen??

Antingen tar man med ett skydd att ha under bilen för det kräver dom på Sturup Raceway!
Eller så skiter man i det för att man tolkar det som något helt annat.

Storleken har ingen betydelse brukar man säga =)

Men som sagt alla får ha sina egna åsikter......

J.L
2009-04-18, 14:33
hihi ja man kan väll få ventilera lite ;-)

jag ska häfta fast den under bilen så har jag både skydd på vägen ner,
i depån, i uppliningen, på banan och i mcdonalds-kön :-D!!

tjipp
2009-04-18, 15:10
ja jisses..
har aldrig varit med om att man i något sammanhang behöver täcka marken vid uppställning, uppline, väntan mellan körpass eller dyligt..
Visst det är ju som sagt en grej om man skall mecka å dona.. men då får man ju rulla ut den ev. marktäckningen innan man påbörjar mek..

Men det är väl bara att lägga upp den kompletta regeltext SturupRaceway har i ämnet, (bore ju rimligtvis stå i banhyreskontraktet) så får alla ta del och tolka efter egen förmåga..
Nu är det mest "snillen spekulerar" tycker jag.

Lillen
2009-04-18, 17:02
Men det är väl bara att lägga upp den kompletta regeltext SturupRaceway har i ämnet, (bore ju rimligtvis stå i banhyreskontraktet) så får alla ta del och tolka efter egen förmåga..
Nu är det mest "snillen spekulerar" tycker jag.

Instämmer!

Borbos
2009-04-18, 21:39
Här kommer ur regelverket.

"Alla fordon som deltar i aktiviteter på banan måste ha ett plastskynke eller liknande som fångar upp eventuellt spill från fordonen när de står uppställda i depåområdet. Om detta inte efterlevs kommer fordon och förare att avvisas från anläggningen.

Allt avfall måste läggas i de för ändamålet framställda avfallstunnor som finns runt om på anläggningen. Om detta inte efterlevs kan detta resultera i böter på 1 000 sek + 25 % moms för personen i fråga.
"

Detta är ett led i deras påbörjade miljöarbete
Då är väl bara att enligt mig ha under hela bilen , punkt slut

Jocke.A
2009-04-22, 21:24
Inte riktigt punkt slut.
Jag har inte fått svar på min fråga om dom som bara ska ställa ut bilen på träffen och inte köra på bana (det finns ju några sådana.)
Ska dom också ha markskydd?

Berg
2009-04-22, 22:16
Kan tipsa om denna som finns på Rusta för 79:-

http://www.rusta.se/presenning_360x540cm_p30701028.html

Borbos
2009-04-22, 22:23
Jocke : Ja även då

BluedogR
2009-04-22, 23:07
blir då passaten iår ställa den utanför,vill ju inte åka på böter ifall kondensvatten droppar på deras dyra depå från acc/klima

visst har dragit det till extrema nivor nu men regler e till för att följas,

Borbos
2009-04-23, 00:29
visst har dragit det till extrema nivor nu men regler e till för att följas,

Väldigt bra sagt !