handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf Gti V



mr_mike
2009-04-14, 18:47
Förra veckan la jag handpenning på en Golf V Gti 05:a

Bilen har gått 6000mil och är bes för ca 10dagar sedan. Ska nu på Lördag upp och kolla och köpa den. Men vad bör man kolla upp lite extra noga på denna modell.

Hade en 04 tdi innan och den va juh drabbad av såkallade dörrsprängningar. Är detta något 05:an har???

Andra tips mottages gärna...


Mvh Micke

mr_mike
2009-04-14, 22:01
Ingen som har lite tips på saker att kolla upp????

Premis
2009-04-14, 22:03
Frågan har varit uppe tidigare ...






..sök

mr_mike
2009-04-15, 13:44
Frågan har varit uppe tidigare ...






..sök



Ja det har den men dock med dåliga svar för den specifika modellen ....

Tycker tjatet om sök funktionen är överdrivet självklart söker man först. Jag lyckades dock inte hitta något som jag kände mig ha användning av så därför startar man en ny tråd :)


Mvh Micke

Joon
2009-04-15, 23:29
Hej!

Jag känner inte till att det ska ha varit några speciella bekymmer med barnsjukdomar på första årsmodellen, eller senare heller för den delen. Jag har inte heller haft några problem med min. Peppar, peppar - ta i trä.

//Johan

Henrik.M
2009-04-15, 23:34
Sk "dörrsprängning" i nedre främre kant av framdörrarna pga av isbildning = Mycket vanligt förekommande.
I alla fall här uppe.

DPC
2009-04-16, 09:00
Jag äger en -05 GTI V sedan bilen var ny. Jag har drabbats några småfel som i stort sett alla inte har med motoralternativ att göra utan Golf V i allmänhet (bakrutetorkare, signalhorn, skrammel i bakvagnen = byte av stötdämpare).

Det enda jag kan rekommendera dig att kolla är vilken vecka bilen är producerad 2005. Bilar producerade innan v35 har ett luftfilter vars insats är för vek och havererar efter tid. Har bilen gått tillräckligt långt så är filtret ubytt vid ord service, men om inte så se till att byta filtret.

Premis
2009-04-16, 13:56
Sk "dörrsprängning" i nedre främre kant av framdörrarna pga av isbildning = Mycket vanligt förekommande.
I alla fall här uppe.

Min 07'a har nån form av skumgummipryl monterad längst ned på varje a-stolpe. Antar att det är dessa dom monterade för att förhindra uppbyggnad av is här.

mr_mike
2009-04-16, 14:05
Sk "dörrsprängning" i nedre främre kant av framdörrarna pga av isbildning = Mycket vanligt förekommande.
I alla fall här uppe.


OK även på 05:orna??? Jag hade en Golf V TDI innan och den fick jag faktiskt igenom ombyggnad till ny dränering samt omlackering av dörrarna som Goodwill av VW efter lite tjat :)

Tror inte så många lyckats med detta dock. Sen gick även kopplingskontakten sönder och något mer samt en kabelhärva fick detta på garanti kostnad ca 70 000 hos VW då de fick montera ner halva bilen :)


Bilen har gått 6000mil och är servad vid 5800 hos vw, Men han sa att inget större görs då, Jag har för mig en hel del ska göras då, t,ex stift, bromsvätska m.m.

Mvh Micke

Makke
2009-04-16, 14:56
Hade en GTI -05:a där tätningslisterna på dörrarna lossnade, byttes ut på garantin.

Hade också nåt fel på en spjällmotor till klimatanläggningen.

Premis
2009-04-16, 15:57
OK även på 05:orna??? Jag hade en Golf V TDI innan och den fick jag faktiskt igenom ombyggnad till ny dränering samt omlackering av dörrarna som Goodwill av VW efter lite tjat :)

Nä, tror det kommer 06 eler 07. Kan hända att dom har byggt om 05'orna iofs men inget jag känner till. Är ju inget som borde blocka ett köpa av bilen hur som helst, var försiktig med snö helt enkelt.

Mawe
2010-06-23, 21:26
Tänkt bygga på denna tråden då jag är intresserad av att ta två steg upp från min nuvarande 16v.

Vid vilka miltal sker de stora, dyra servicerna?
Vad finns det för ljudpaket/högtalarpaket till GTI? Vad heter dem isf?

Tänkte kolla på denna:
http://www.blocket.se/lund/Vw_golf_gti_27479072.htm?ca=23_14&w=1

Tycker den är lite dåligt utrustad. Hade gärna sett att den haft DSG och GPS, hellre det än läderklädsel... Vad kan vara rimligt att betala för denna om den är i gott skick efter lite prutning? Ja, inte lätt att få ett bra svar, men ändå :)

DPC
2010-06-23, 23:21
Första dyrare servicen sker vid 9000 mil då "allt" (olja, filter, luftfilter, tändstift, bromsvätska osv) ska bytas eller ses över.

Standard är RCD300, därefter kommer RCD500 vilket innebär lite bättre högtalare och integrerad cd-växlare. Sista steget är RCD500 med Volkswagen sound. Det sistnämnda paketet var ganska dyrt och tyvärr dåligt = inget att sträva efter. Sen så fanns navigator som tillval.

Jag håller inte med om att det tilltänkta objektet är dåligt utrustad utan den har snarare det mesta.

Ang pris så såldes min GTI V -05 (jag var enda ägaren och bilen var i mycket fint skick) med 7600 mil på mätaren för ca 149000 kr för tre månader sedan hos bilhandlare (de betalade mig 137000 kr i inbyte och då var samtliga däck slut = de fick pröjsa 4 nya 18"). Du ska betala max 140 tkr för objektet som är utannonserat under förutsättningen att den är i toppskick.

Mawe
2010-06-23, 23:40
Tack för infon DPC.

Hur ser man skillnaden på RDC300 och RDC500? Hur många högtalare är standard på de olika?

Vid närmare granskning verkar den ha en hel del utrustning, men känns lite som att jag inte bryr mig så mycket om mittarmstöd, bi-xenon och el-infällbara backspeglar ;) Man är ju inte direkt kräsen med sin nuvarande GTI..

Men jag ska kolla på den i nästa vecka och då får jag bedöma skicket på bilen samt hur däckslitage ser ut, och om det finns nån prutmån.

Mvh Martin

Premis
2010-06-24, 01:18
Tänkt bygga på denna tråden då jag är intresserad av att ta två steg upp från min nuvarande 16v.

Vid vilka miltal sker de stora, dyra servicerna?
Vad finns det för ljudpaket/högtalarpaket till GTI? Vad heter dem isf?

Tänkte kolla på denna:
http://www.blocket.se/lund/Vw_golf_gti_27479072.htm?ca=23_14&w=1

Tycker den är lite dåligt utrustad. Hade gärna sett att den haft DSG och GPS, hellre det än läderklädsel... Vad kan vara rimligt att betala för denna om den är i gott skick efter lite prutning? Ja, inte lätt att få ett bra svar, men ändå :)

Bjud 100k, 150k är alldeles för mycket för en -05 med 8k på mätaren tycker jag. Skulle kunna tänka mig 110k som slutpris på en sådan OM den är fräsch. Mycket fantasipriser i omlopp som vanligt. Hade jag fått 150k för min -07 med lägre mil så hade jag i alla fall varit väldigt nöjd, och då är den ändå alldeles för pedantskött :).

DPC
2010-06-24, 08:29
Tack för infon DPC.

Hur ser man skillnaden på RDC300 och RDC500? Hur många högtalare är standard på de olika?

Vid närmare granskning verkar den ha en hel del utrustning, men känns lite som att jag inte bryr mig så mycket om mittarmstöd, bi-xenon och el-infällbara backspeglar ;) Man är ju inte direkt kräsen med sin nuvarande GTI..

Men jag ska kolla på den i nästa vecka och då får jag bedöma skicket på bilen samt hur däckslitage ser ut, och om det finns nån prutmån.

Mvh Martin

Du ser skillnaden genom antalet knappar på enheten. Jag har för mig att RCD500 har en rad mer än RCD300.

Bi-xenon brukar vara eftertraktat och ofta rent hypat, skönt att det finns de som inte har det som ett krav ;) Jag håller med dig om mittarmstöd och infällbara backspeglar, ganska onödigt men kanske kul att ha.

Jag tog en koll på blocket och kan konstatera att GTI:erna ligger högt i pris. -05 verkar ligga mellan 140-150 och -06 140-160 tkr. Jag håller med premis om att priserna ligger högt, men om du tycker bilen är fin så ska du nog lägga ett bud och inte ett skambud (kanske 130').

Peter56
2010-06-24, 12:39
Jag har en Golf GTI V som är producerad i maj 2008 och råkade i vintras ut för s.k dörrsprängning.

Mawe
2010-06-24, 23:08
Har läst lite om de s k dörrsprängningarna.. Frågan är om man skulle råka ut för det på en 05a om VW skulle ta det som goodwill? :S

Här även granskat denna lite.. Har dsg och fem dörrar: http://www.blocket.se/halland/Golf_GTI___DSG_28109998.htm?ca=23_10&w=2

Men jag kan också tycka att det verkar vara lite fantasipriser, men man kan ju alltid begära ett pris, sen om man får det är en annan sak..
En sak jag kolla upp var försäkring. LF skulle bara ha 3600 kr för helförsäkring på en 05a, men de kunde inte uppge pris på pricerunner på en importerad 05a. Sen ringde en kille från Pricerunner och frågade om jag ville försäkra en bil, och då sa han att det var ganska vanligt att vissa försäkringsbolag inte ens ville försäkra importerade bilar... Stämmer det?

Marcus
2010-06-24, 23:59
Mittarmstöd är väl ändå en sådan där grej som man väldigt gärna vill ha... Har svårt att tänka mig en 1K GTI utan mittarmstöd fram... Känns inte bra. I och för sig kanske det går att eftermontera...

DPC
2010-06-25, 14:19
Den svarta GTI:n verkar riktigt fin, men kanske lite dyr precis som de flesta andra Golf V GTI.

Mawe
2010-08-15, 13:23
Tja! Är fortfarande på jakt efter en GTI. Såldes nyligen en vit -09 femdörrars med 3k på mätaren för 155k. Verkade som ett rimligt pris.

Ska kolla på denna i vecka:
http://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Golf_2_0_GTI_DSG_200HK_28337986.htm?ca= 23_11&w=2

Vad kan vara ett rimligt slutpris för denna?

/Martin

a128
2010-08-15, 14:00
det verkar vara servad vid någorlunda vettiga intervaller, 3 dörras
tänk på att det är en automatare, det kan vara vettig att göra en service på denna, tex. ny olja och vx-filter, troligen rätt om ständig att kolla oljenivå på denna som ska kollas när oljetempen ligger mellan 30-40C+, genom ett nivårör i tråget, (där även olja ska fyllas på med speciell utrustning?)
provkör denna nogrannt för att se om den växlar som den ska

nåra tusingar bör man kunna få ned den, det är en dyr bil, det finns en 09:a till salu i GBG för 186.000:- men manuell låda

Mawe
2010-08-15, 22:15
Ja den är välservad. Tyvärr kan jag tycka att utrustningsnivån på den är ganska fattig... Hade gärna sett rattknappar o lite annat skojs. DSG är ett måste iaf...

Är den i fint skick så kan man pruta några tusenlappar, men som den står nu är det nog ett överpris..

DPC
2010-08-16, 09:07
155k för en -09 var ett riktigt klipp.. Detta objekt bör kosta betydligt mindre. Den är mer eller mindre standardutrustad (metallic + DSG). Har den ens automatisk klima?

Mawe
2010-08-19, 19:23
Var o kollade på bilen. Var otroligt fin, hade absolut ingenting att anmärka på det kaross eller inredning, riktigt välskött. Som tidigare nämnt så blir det troligtvis inget köp då jag gärna vill ha mer utrustning i min GTI. Första gången för övrigt jag kör en GTI med DSG, såååå jäkla underbart :D

Tobzter
2014-10-20, 22:27
Hello .Kör ett litet trådlyft.Är på jakt efter en Golf MK5 gti Manuell..och har läst alla möjliga köpguider,Och har hittat mycket matnyttigt,Men har läst mycket om att dessa motorer låter på ett spec sett? men hur vet man om dom låter bra?Påpeka handlaren att den låter mycket,men då sade han dessa motorer låter så här? Någon som har något klipp om hur den ska låta och inte låta?

Mvh tobbe

Tobzter
2014-10-22, 08:01
Ingen som tycker deras Gti mk5 låter spec jämfört med tex en v70?

Premis
2014-10-22, 12:39
Ingen som tycker deras Gti mk5 låter spec jämfört med tex en v70?

Hur kan du jämföra en 2.0TFSI med en "V70"? Klart dom låter olika. TFSI är en turbomotor med högre kompression än "vanliga" turbomotorer vilket ger den ett lite ler dieselaktigt ljud på tomgång, inte vid körning dock.


Skickas från min iPad via Tapatalk

Tobzter
2014-10-22, 15:36
Hur kan du jämföra en 2.0TFSI med en "V70"? Klart dom låter olika. TFSI är en turbomotor med högre kompression än "vanliga" turbomotorer vilket ger den ett lite ler dieselaktigt ljud på tomgång, inte vid körning dock.


Skickas från min iPad via Tapatalk
Jo för att jag har haft volvo turbo dom senaste 10 åren .Och vet hur dom låter.Men nu är ja intresserad av en golf mk5 gti.Och den lätt väldigt spec .Va ju just därför jag ställde frågan här för att få de bekräftat att dom låter lite diesel aktigt på tomgång. Ursäkta dumma frågan..Tack för svar

Premis
2014-10-22, 17:58
Jo för att jag har haft volvo turbo dom senaste 10 åren .Och vet hur dom låter.Men nu är ja intresserad av en golf mk5 gti.Och den lätt väldigt spec .Va ju just därför jag ställde frågan här för att få de bekräftat att dom låter lite diesel aktigt på tomgång. Ursäkta dumma frågan..Tack för svar

Seså, iväg och köp en nu då då :)

Peter-C
2014-10-22, 18:24
Följ rådet ovan..

I övrigt ställde jag liknande fråga år 2011 som då avsåg en tämligen ny bil (Golf GTI 6) som jag då ägde. I tråden jämförs den med Golf 5 GTI:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13835-GTI-2010-Ljudligt-insprutningssystem-TSI

/Peter

Tobzter
2014-10-22, 19:06
Seså, iväg och köp en nu då då :)
Hehe de ska göras måste bara få någon som köper min xc90 till åbäke satt man kan pynta nya bilen. :)

Tobzter
2014-10-22, 19:12
Följ rådet ovan..

I övrigt ställde jag liknande fråga år 2011 som då avsåg en tämligen ny bil (Golf GTI 6) som jag då ägde. I tråden jämförs den med Golf 5 GTI:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13835-GTI-2010-Ljudligt-insprutningssystem-TSI

/Peter
Där hade vi något. då låter den som de ska ja har tittat på ..De är denna jag är intresserad av va tror ni golf kännare? Lite stenskott på huv och kofångare , lite sliten förarstol på "sidokudden"..full servicebok.Tycker den känns lite dyr?

http://www.blocket.se/vi/55620204.htm

Mange.k
2014-10-22, 20:38
Ja dom låter verkligen illa, men som sagt dom låter sjukt trevligt när man piskar lite, speciellt med annat avgas

Tobzter
2014-10-22, 20:41
Ja dom låter verkligen illa, men som sagt dom låter sjukt trevligt när man piskar lite, speciellt med annat avgas
Jo den lätt väldigt mysigt vid provkörning även med orginal avgas :) ..tänkte bara på "diesel" ljudet vid tomgång när ja öpnna huven och lyssnade. Men skönt å veta att dom låter så helt enkelt. Men rasslade ljud från högra sidan av motorn är inte så bra om jag har läst rätt.Sedan kamremsbyte på dessa är de 18000mil ?

Premis
2014-10-22, 20:47
Där hade vi något. då låter den som de ska ja har tittat på ..De är denna jag är intresserad av va tror ni golf kännare? Lite stenskott på huv och kofångare , lite sliten förarstol på "sidokudden"..full servicebok.Tycker den känns lite dyr?

http://www.blocket.se/vi/55620204.htm

Hade köpt en med färre mil, men det beror ju på budget.

Hittade av en slump min förra GTI på blocket precis (!) som jag köpte ny 2007:

http://www.blocket.se/alvsborg/Volkswagen_Golf_Gti_3_dorrars_56630174.htm?ca=15&w=3

Bytte in den den vid runt 7700 mil sommaren 2012 och då var den i helt PERFEKT skick och lacken var nästan bättre än när den var ny. Sedan vet jag inte vad efterföljande ägare gjort med den, kanske haft den som gristransport men utgångsläget är väldigt bra iaf :).

Tobzter
2014-10-22, 21:25
Är ute efter en 4dörrars tyvärr.budget ligger på ca 90000 +- lite. Denna har ju gott mindre med äldre årsmodell. Jag vill tipsa om en annons på Blocket
http://www.blocket.se/vi/54392004.htm