handdator

Visa fullständig version : Byte av bromsrör och nipplar



ackelito
2009-04-13, 21:17
Hej

Jag fick nedslag på bromsrör Höger bak inre på bes, på min golf 3 -95 GTI
Tänkte jag skulle byta allt där nu. Är det någon som vet vad det är för gängstorlek och vilka nipplar det behövs.

Finns det en sprängskiss så man vet vart Höger bak, inre är?
Fick läst för mig att det var m10*1 16,7mm med 11mm nyckelfattning. Stämmer detta? Behöver hjälp snarast.

Tack snälla

Tobias Nyström
2012-01-26, 13:29
Hej har samma problem som ovan, ska byta alla bromsrör bak, tänkte ge mig på att byta allt själv, inlk bocka rören.

Något speciellt man bör tänka på? Har en Golf III GTI 16v -96 .

Köpa rör, slangar, nipplar, verktyg för att kona rör, bromsvätska och sedan byta rören och lufta bromssystemet!

Något jag missat?

Manny
2012-01-26, 14:53
Nippel stämmer. Tips vid demontering är att klippa av röret först och sedan lossa nippeln med en sexkantshylsa, ringnycklar gör garanterat nippeln rund fortare än du hinner tänka tanken ens.
Luftning sker i följande ordning, höger bak, vänster bak, höger fram, vänster från. Dvs längst bort från huvudbromscylinder först och närmast sist.

skickat från min mobiltelefon.

Tobias Nyström
2012-01-26, 15:10
Tackar Thor!

Tobias Nyström
2012-01-26, 18:17
Ska även byta skivor bak, inget konstigt med det, men det verkar inte få tag på skivor under 750:- i sverige, vart köper man delar som inte är orginal, när biltema inte har?

Manny
2012-01-26, 20:25
Autodelar eller skruvat.

Är du betalande medlem i VW GTI Klubben så har du rabatt där!

Tobias Nyström
2012-01-30, 12:29
Det gick bra att byta rören! Tog lite tid, men nu kan jag kona rör och allt verkar funka bra. MEN när vi luftat bak och skulle ge oss på fram, så var nipplarna ordentligt fastrostade, och jag lyckades dra av ena :/ Tror den andra kommer gå samma öde till mötes ifall jag ger mig på den.

Detta är en 1996 GTI 16v, vilka golfar har samma ok fram? Samma som en -93 golf 1.8? Samma som en VR6?

Vart kan jag kolla upp sånna här frågor själv till nästa gång? (så jag lär mig)

Undrar också vilket biltema verktyg som man behöver för att trycka ut kolven på oken både fram och bak.

Lillen
2012-01-30, 13:24
Det gick bra att byta rören! Tog lite tid, men nu kan jag kona rör och allt verkar funka bra. MEN när vi luftat bak och skulle ge oss på fram, så var nipplarna ordentligt fastrostade, och jag lyckades dra av ena :/ Tror den andra kommer gå samma öde till mötes ifall jag ger mig på den.

Detta är en 1996 GTI 16v, vilka golfar har samma ok fram? Samma som en -93 golf 1.8? Samma som en VR6?

Vart kan jag kolla upp sånna här frågor själv till nästa gång? (så jag lär mig)

Undrar också vilket biltema verktyg som man behöver för att trycka ut kolven på oken både fram och bak.

Fram trycker du tillbaka kolven med lämplig stor tång.
Det är bara att pressa den

Bak vrider du in den.
Finns ett verktyg på biltema.
Jag själv brukar ta en skruvtving och en tång och vrida/pressa tillbaka.

Ok fram har alla bilar med 54mm kolv i oken fram.
Bilar med lösa okhållare , 256mm skiva , 280mm skiva.
T.ex Golf/Vento Gl , GTi , GTi 16V & VR6.
Som sagt lösa okhållare och 54mm kolv.

Jämför din bil t.ex mot annan på autoexperten eller mecas säljsidor.
Då ser du vilka ok som passar på vilken bil , lätt och enkelt.
Meca har en bra sida då där står vilka fler bilar som har samma/liknande grejor.

Angående Golf 1,8 så har de inte samma ok.
Bilar med 229mm skiva och de gamla spindlarna ha INTE samma ok.

Tobias Nyström
2012-01-30, 15:40
Jag tackar för klockrent och snabbt svar. Verkar finnas gott om begagnade ok att köpa :)

Lite väl mkt fix på denna bil, jag som skulle ha den som brukis och INTE skruva på den :P (har även en miata jag tävlar med) Men nu blir det iaf ordning på bromsarna.

Lillen
2012-01-30, 21:37
Jag tackar för klockrent och snabbt svar. Verkar finnas gott om begagnade ok att köpa :)

Lite väl mkt fix på denna bil, jag som skulle ha den som brukis och INTE skruva på den :P (har även en miata jag tävlar med) Men nu blir det iaf ordning på bromsarna.

I know =)
Läser din tråd på rejsa!

Se till att köpa ok med de nyare luftningsnipplarna , 11mm fattning ska skallen på nippeln ha.
De håller iaf lite bättre och tål en gnutta mer våld än den äldre 7mm.

Manny
2012-01-30, 21:50
Lägg en mutter på nippeln, svetsa massor med mycket ström. Sen lossnar den. Så här jag gjort massor med gånger och har aldrig misslyckats med det.

skickat från min mobiltelefon.

Tobias Nyström
2012-01-30, 22:50
Lägg en mutter på nippeln, svetsa massor med mycket ström. Sen lossnar den. Så här jag gjort massor med gånger och har aldrig misslyckats med det.

skickat från min mobiltelefon.

Det funkar säkert, om man har en svets :) I min entusiastgarage får man inte svetsa tyvärr, men det kanske är tur, för jag har kan inte det ändå...

Lillen
2012-01-30, 23:08
Jag brukar svetsa med massa ström runt nippeln i oket , typ en cm från.
Varv efter varv runt om så det expanderar massor i ett litet område , fungerar fina fisken de med.

Tobias Nyström
2012-02-09, 12:33
Gav mig på att försöka byta bromsskivor bak igår, Tog loss oket utan några större problem, dock så sitter nästa del (namn?) med två insexbultar, som va så pass rostiga att 8mm (som det borde vara) inte gick ner, och 7mm var för lite. Gjorde det smarata och försökte inte vålda.

Som sagt har jag får jag varken svetsa eller ha nån som helst öppen låga i garaget så kan inte värma heller.

Tagit in kostnadsförslag ifrån verkstäder, men det är dyyyrt.

Lasse62
2012-02-09, 12:56
Okhållaren sitter med 8 mm insex.

Gör rent ordentligt, spraya med WD 40 och vänta ett bra tag.

Använd sedan en riktig insex åtta som bottnar och inte glappar och spärrskaft.
Det smäller ofta som ett pistolskott när bulten släpper.

Lycka till.