handdator

Visa fullständig version : Bromsljuset i vingen.



Fredrick
2009-04-12, 14:37
Jag märkte häromdagen att bromsljuset i min vinge har lagt av eller lyser väldigt svagt ibland.

När jag kollade närmare så är glaset spräckt och fukt har kommit in så det är väl fukten som är problemet, men nu till frågan, går det att köpa ett nytt glas och eventuellt ny insats om jag inte får fart på den gamla LED belysningen?

Glaset verkar sitta limmat i vingen...

Någon som har pris uppgifter?

Bilen är en GTI MKV -07

Fredrick
2009-04-16, 19:51
Den kostar 533:- och måste köpas komplett.

Nästa fråga
Hur byter man den?

Måste man demontera vingen eller går det att komma åt om man demonterar innerpanelen på bakluckan?

Fredrick
2009-05-01, 18:43
Kan ingen som är VW mek kolla upp hur man byter bromsljuset?

Jag har tagit bort innerpanelen ifrån bakluckan men jag fattar fortfarande inte hur man får bort det gamla bromsljuset, ser heller ingen möjlighet till att demontera vingen, finns inga skruvar eller nått ifrån insidan....

Hur sjutton gör man?

Fredrix
2009-05-01, 19:40
Vingen verkar vara limmad.
Blir nog knepligt att få loss den hel ?

http://www.golfmk5.com/forums/showthread.php?t=76227&highlight=brake+light

Fredrick
2009-05-01, 20:35
Vilket idiotiskt system, att behöva bända loss en limmad vinge för att byta det 3:e bromslyset. kan det verkligen vara så?

finns det inget ful knep?

Om jag tittar på den nya LED belysningen så verkar den sitta med 2 st M5 skruvar som är dragna ifrån baksidan.

P-plats.se
2009-05-01, 22:11
Har nybilsgarantin gått ut, är ju en -07:a?

...och vi snackar en orginalvinge, lr?

Fredrick
2009-05-01, 22:42
Nybilsgarantin gick ut för drygt en månad sedan och ja det är original vingen.

P-plats.se
2009-05-01, 23:01
Nybilsgarantin gick ut för drygt en månad sedan och ja det är original vingen.

...snacka med dom, kanske lite goodwill löser problemet?

Fredrick
2009-05-01, 23:35
Något goodwill konto existerade inte när mitt bakhjulslager pajade efter 3500mil.

Men man kan ju försöka... dock är jag väldigt tveksam till det eftersom LED ljuset förmodligen pajat pga plasten har spruckit av okänd anledning och orsakat vattenskada.

Fredrick
2009-05-14, 18:41
Nu har jag bytt bromsljuset själv utan att demontera vingen.
Det går alltså om man bara vill.. man behöver inte bryta loss vingen och lackera om.

:)

Fredrix
2009-05-14, 18:46
Bra bra ! Hur gick du till väga ?
Skicka in till "FAQ/Teknik", de här lär ju komma upp flera ggr ;)

Thorssa
2009-05-14, 19:09
Nu har jag bytt bromsljuset själv utan att demontera vingen.
Det går alltså om man bara vill.. man behöver inte bryta loss vingen och lackera om.

:)

Berätta hur! :D Jag har samma problem på min R32 trots att jag inte kan se några skador på glaset! Det gick alltså på 500 kr drygt allt som allt? Isåfall är det ju som hittat!

Kim
2009-05-14, 23:24
Det va tydligen likadant på tjejens Lupo GTI:n. Skulle byta lampa på bromsljuset, bröt lite på bromsljuset och det gick sönder. Vilken retard har kommit på att "evighetsmontera" bromsljuset med glödlampa. Så nu blir det ingen ny lampa där, bara att limma tillbaka glaset o köra vidare.

Fredrick
2009-05-15, 01:03
Ja 533:- gick det hela på.

Bromsljuset sitter fast med 2st M5 skruvar samt ett snäppfäste i bakkant på bromsljuset, skruvarna går bara att skruva ur om man demonterar vingen så jag bröt bort glaset på bromsljuset och kom åt "muttrarna" till M5 skruvarna och lyckades få dom att släppa ifrån bromsljuset.

Sedan var det bara att bryta och dra i bromsljuset tills snäppfästet ger vika och då lossnar bromsljuset, man få ta i ganska bra trots att M5 skruvarna inte gör någon nytta längre.

Sen är det bara att trycka dit det nya bromsljuset, när det väl är på plats och snäppfästet har hakat i så sitter bromsljuset där utan M5 skruvarna, och ja det sitter fast, troligen så går det inte att demontera bromsljuset igen utan att ha sönder det.

Kontaktstycket kommer man inte åt då det sitter i vingen, så man får klippa kablarna och löda och täta med krympslang.
man får vara noga med skarven för det är nog svårt att få bort bromsljuset igen utan att förstöra det.

Vad M5 skruvarna egentligen gör där från början vet jag inte, bromsljuset sitter som berget med enbart snäppfästet.

tjacko
2012-04-19, 23:34
Jag har råkat ut för detta på min MKVI 10 här om dagen lös bara några dioder och några lös svagt men nu funkar alla igen men ändå larmar den om att ljuset är trasigt. Någon som vet om det kan vara så att det ligger kvar en felkod därför det blir så här. Men den larmar inte direkt när man startar bilen det kan komma när som helst. Ser inga skador på glaset eller så, så det bör inte vara funkt heller. Om jag nu måste byta detta är det lika på min som denna 07 när det gäller vingen?
KOlla med verksatden och de vill ha 3300:- för bytet och kan inte garantera att det inte blir lack skador så det känns inte som ett alternativ riktigt. Eller kan man koda bort detta larm så jag slipper det?

/Marcus

polomannen
2012-04-20, 07:56
Det var duktig gjort.
Gjorde det häromdagen på jobbet riktig skit göra då vi tog bort vingen utan att skada den....tog tre timmar.

leks89
2012-06-09, 21:08
Jag har samma fel, och auktoriserad verkstad säger att det kostar 6-8000 då dem måste "slå sönder vingen". Inget kul :(

Cullberg
2012-06-10, 00:54
Hur gamla bilar pratar vi om? Goodwill?

Cullberg
2012-07-11, 23:36
Verkar ha fått detta på min MKV också, bromsljuset i vingen är helt dött. Är det någon förlängd garanti på detta, ser ut att vara så i andra länder?

Om det skulle vara det, är det värt att lossa på vingen eller skall man köra "bryt" metoden?

Cullberg
2012-07-13, 17:52
Pratade med SVW idag, det var inget förälngt garantiåttagande på denna delen, skall skall se vad firman säger där jag köpte bilen.