handdator

Visa fullständig version : Mazdafälgar till golf



goff
2009-04-11, 22:33
Jag har tillverkat egna aluringar som jag pressar(med lätt hand)i mazdafälgen så att den passar den mindre styrflänsen på golf 2!
Följande mått borde funka: Yttermått: 66,10 innermått: 56,7 och bredd:13,20mm
Du måste mäta kontinuerligt då du börjar närma dig måtten, sitter den löst så måste du göra om! Mät inte varmt material, det vidgas ungefär .005mm. Smörj med kopparpasta vid montering. Rengör skivfläns och trumfläns noga.

Lillen
2009-04-11, 22:35
Du menar centreringsringar???
Golf Har 57,1mm vid navet bara så du vet!

Går lätt att köpa hos närmsta gummigubbe!

goff
2009-04-11, 23:06
Jo, Jag vet att dom är 57,1 på golf! Men då vet du säkert att ett material krymper när det pressas in i ett mindre utrymme, så det är smart att lämna några tiondelar kvar till passformen. Det ska inte glappa, då kan man lika bra göra om.

Lillen
2009-04-11, 23:26
Yttermått: 66,10 innermått: 56,7 och bredd:13,20mm

Hmm stod det inte ett annat mått nyss?

Men vad är 56,7mm måttet????
Ganska obra mått och betydande för litet hål hur som helst?
Eller är det en felskrivning?

Ja vad ska jag säga?
Jag brukar köpa mina ringar så då är det bra mått man inte behöver mäta sig till annat än att man säger rätt till gummigubben.

Förlåt mig för min fråga då?!

Manny
2009-04-11, 23:29
Där stod faktiskt 56,10 på innermåttet inna redigeringen, jag läste det och tänkte bara att det verkade mycket. :P.

SundH
2009-04-12, 00:54
Jo, Jag vet att dom är 57,1 på golf! Men då vet du säkert att ett material krymper när det pressas in i ett mindre utrymme, så det är smart att lämna några tiondelar kvar till passformen. Det ska inte glappa, då kan man lika bra göra om.

Om man pressar i en ring så krymper ju innermåttet så det borde väl vara lite större än 57,1 väl?

goff
2009-04-12, 10:42
Jo, ni har rätt! Jag ändrade måttet lite.
Ska försöka klara upp röran.
Alla vi vet att styrflänsen på golf är 57,1mm! Då kan inte centreringsringarna vara 57,1, för då får du 0mm i spel. Minst 0,10 större får då ringen bli i centrum. Mina centrumhål i fälgarna var lite ovala alla 4, så ringarna dom fick upp i svarven några ggr för att bli rättade. När du sedan pressar i ringarna i fälgarna så måste dom ju sitta fast, det ska nypa, annars kommer fälgen att "röra" sig runt ringens ytterdiameter och ringen kommer bli sliten och ej längre centrera fälgen!
Mina fälgar sitter påpressade med nån 10/mm, så dom kommer inte att röra sig, det tror jag inte att man uppnår med dom ringarna man köper hos "gummigubben". Jag är ingen mästare på Golf! Men jag har ägt en 8st, sedan 1989, och byggt en gatbil av en -85 GTI som gick ganska bra! Tyvärr voltade jag med den.
Grabbar! Alla kan göra fel. Jag ville bara lägga ut tråden för jag visste inte att man kan köpa färdiga ringar!!

Manny
2009-04-12, 10:46
Konorna i bultarna centrerar fälgen med. Ringen gör grovjobbet så att säga och konorna fixa finliret, om du spänner bultarna i rätt ordning förstås.

Absolut ingen som hackade på dig, jag ville bara reda upp så det inte blev missförstånd.

goff
2009-04-12, 10:52
Jag tror på mina egna erfarenheter, och dom säger mig att bultarna håller fälgen på plats och ringarna centrerar, sen är det upp till andra att fanticera vidare om egna teorier. Bultarna är konade för att hamna rakt i hålen, inte för att centrera fälgarna.
Slut på denna tråd...

Manny
2009-04-12, 10:55
Vill man inte ha hjälp och sen antyda att folk fantiserar så är det nog ingen mening att fråga...

goff
2009-04-12, 11:00
Jag bad aldrig om hjälp! Från början bad jag om råd, men ingen svarade. nu är det lugnt..

goff
2009-04-12, 11:07
Var in på din webbsida och tittade! Gillar din golf 2á. Du verkar vara bra på det du gör.

Lillen
2009-04-12, 13:34
Ingen fara på taket.
Bara ett konstigt sätt att svara på om man "ber om hjälp"????