handdator

Visa fullständig version : Byta till multiratt och navi på golf v gti



mr_mike
2009-04-11, 00:02
Hra hitta och lagt handpenning på en golf V gti precis sådan jag vill ha. Automatlåda, elstolar, taklucka m.m men inte en multiratt ???

Då till frågan är det smidigt att byta ut denna hittade några beggade på laga.se. Är allt fördraget, spelarn som sitter i är en RCD300 med växlare.


Funderar även sedan att kompletera med en navi men det blir ett senare projekt :)


///Micke

Henrik.M
2009-04-11, 00:38
Hra hitta och lagt handpenning på en golf V gti precis sådan jag vill ha. Automatlåda, elstolar, taklucka m.m men inte en multiratt ???

Då till frågan är det smidigt att byta ut denna hittade några beggade på laga.se. Är allt fördraget, spelarn som sitter i är en RCD300 med växlare.


Funderar även sedan att kompletera med en navi men det blir ett senare projekt :)


///Micke

Korta svar på frågorna , ska man fördjupa sig blir det mer avancerat.

Ratt , Rattstyrdon , Släpring.
Inget är fördraget.
Sen är det bara att koda in styrdonen mot övriga bilen.


Ang radion.

Plug and Play och komplettera med en antenn.
Vill man vara npga kodar man in radion mot övrig utrustning i bilen.
Funkar även utan inkodning men då kanske du går miste om något.


Komplicerat?......beror på hur mekvan du är och om du själv kan koda eller har någon som gör det.
Personligen tycker jag inte det är så komplicerat. ;-)

mr_mike
2009-04-11, 01:05
Korta svar på frågorna , ska man fördjupa sig blir det mer avancerat.

Ratt , Rattstyrdon , Släpring.
Inget är fördraget.
Sen är det bara att koda in styrdonen mot övriga bilen.


Ang radion.

Plug and Play och komplettera med en antenn.
Vill man vara npga kodar man in radion mot övrig utrustning i bilen.
Funkar även utan inkodning men då kanske du går miste om något.


Komplicerat?......beror på hur mekvan du är och om du själv kan koda eller har någon som gör det.
Personligen tycker jag inte det är så komplicerat. ;-)

Ok.

Ratt är juh lätt fixat men rattstyrdon och släpdon??? vad är det och vart kan man köpa det??? Kostnad???


Mvh Micke

Henrik.M
2009-04-11, 01:18
Ok.

Ratt är juh lätt fixat men rattstyrdon och släpdon??? vad är det och vart kan man köpa det??? Kostnad???


Mvh Micke

Rattstyrdon = Den som ger bilen information om vad som sker runt ratten.
Kort sagt när du trycker på tutan , vrider på ratten , pillar på någon knapp vid ratten är det detta styrdom som sköter dessa kommandon och vidarebefodrar dom till resten av bilen.
Ex volymknappen mellan ratt och stereo.

Släpring = Förbindelsen mellan ratten och styrdonet. (Behöver i vissa fall bytas beroende på version av rattstyrdon)

Kan tilläggas att även styrvinkelsensor (sammarbetar med rattsstyrdon) kan behöva bytas beroende på version. (ej säker)

Finns att köpa på VAG & måste beställas enligt den specifiktaion du vill ha på bilen kring ratten.
Kostnad = Vet ej.

Måste även kodas in.

mr_mike
2009-04-11, 09:36
Rattstyrdon = Den som ger bilen information om vad som sker runt ratten.
Kort sagt när du trycker på tutan , vrider på ratten , pillar på någon knapp vid ratten är det detta styrdom som sköter dessa kommandon och vidarebefodrar dom till resten av bilen.
Ex volymknappen mellan ratt och stereo.

Släpring = Förbindelsen mellan ratten och styrdonet. (Behöver i vissa fall bytas beroende på version av rattstyrdon)

Kan tilläggas att även styrvinkelsensor (sammarbetar med rattsstyrdon) kan behöva bytas beroende på version. (ej säker)

Finns att köpa på VAG & måste beställas enligt den specifiktaion du vill ha på bilen kring ratten.
Kostnad = Vet ej.

Måste även kodas in.

Ok. Tack för svaren då har man juh lite koll och kan kolla upp en kostnad så det inte svävar bort allt för långt :) .. Jag menar man är juh inte handikappad än...


Ska juh slänga på ett avtagbart drag direkt också det gick juh lös på nästan 10papp hov VAG för jag antar att det bara är de som kan göra det :(


///Micke

mr_mike
2009-04-11, 17:03
Kom på en sak. Kan man inte bara sätta dit knappsatsen utan att byta hela ratten. De bitarna där knapparna ska sitta går juh plocka bort. detta borde bli billigare och smidigare eller???


Mvh Micke

Henrik.M
2009-04-11, 18:21
Kom på en sak. Kan man inte bara sätta dit knappsatsen utan att byta hela ratten. De bitarna där knapparna ska sitta går juh plocka bort. detta borde bli billigare och smidigare eller???

Vet inte på vilket sätt det blir billigare eftersom du ännu måste byta samma saker för att få det att fungera. =)

mr_mike
2009-04-13, 13:12
Vet inte på vilket sätt det blir billigare eftersom du ännu måste byta samma saker för att få det att fungera. =)

Tänkte om man slipper köpa hela ratten så borde det bli billigare :) ...
Kanske det inte blir iofs.


///Micke

Pelle S
2009-04-13, 22:29
Har alla rcd300 stereo cd växlar utgång, skulle vilja fixa så att man kan spela via usb minne????

Ursäkta trådkapet....

Mvh Pelle

Henrik.M
2009-04-13, 22:49
Har alla rcd300 stereo cd växlar utgång, skulle vilja fixa så att man kan spela via usb minne????

Ursäkta trådkapet....

Mvh Pelle

http://kuniseins.ku.funpic.de/CdcEmu/Graphics/CDCEmuWiring_V12_VW_RCD300.jpg

mr_mike
2009-04-14, 10:19
Har alla rcd300 stereo cd växlar utgång, skulle vilja fixa så att man kan spela via usb minne????

Ursäkta trådkapet....

Mvh Pelle


Skulle med vilja ha det till att funka. Finns det ens AUX ingång på dessa stereo apparater??? Iofs funderar jag på att köpa en sådan här.


http://www.blocket.se/vi/19152008.htm?ca=17_s&last=1


///Micke

Henrik.M
2009-04-14, 20:11
Skulle med vilja ha det till att funka. Finns det ens AUX ingång på dessa stereo apparater??? Iofs funderar jag på att köpa en sådan här.


http://www.blocket.se/vi/19152008.htm?ca=17_s&last=1


///Micke

Schemat jag länkat till är över en RCD300!

mr_mike
2009-04-14, 21:58
Schemat jag länkat till är över en RCD300!


Måste man hålla på och modda??? Kör en Skoda octavia på jobbet av årsmodell 06 och den har aux ingång standard...

Men är det smidigt att koppla in så man får usb/ ipod att funka???


///Micke

Pelle S
2009-04-16, 01:04
http://kuniseins.ku.funpic.de/CdcEmu/Graphics/CDCEmuWiring_V12_VW_RCD300.jpg

Tackar o bugar,även om det känns som rapakalja på bild så får vi se om man reder ut det på nått sett. Frågan är väl mest hur jag ska koppla in så att jag kan använda min mp3 spelare, går det som det ser ut på bilden ska det inte va så svårt.......

mvh Pelle