handdator

Visa fullständig version : Motor för överladdning



Christoffer
2009-04-10, 15:07
Har spontanköpt lite turbogrejer för överladdning så som grenrör, turbo, ic och ett k-jet-sprut från saab turbo. Nu är jag på jakt efter ett lämpligt objekt att konvertera. Enligt säljaren har kittet tidigare suttit på golf gti mk2 8v.

För att vidga vyerna vill jag ta reda på vilka andra motoralternativ som också skulle fungera. Har läst den lärorika texten om turbokonvertering i FAQ-delen men den behandlar ju mest gti-motorerna. Hur skulle det fungera att utgå från tex en golf med 90hk-motorn. Självklart vore ju en gti bäst med tankte på chassi och bromsar men detta kommer att bli ett budgetprojekt där jag ska lära mig nåt nytt. Därför ser jag helst att jag utgår från ett helt och nära rostfritt objekt så att jag kan ägna mig åt de roliga delarna av mekandet. Därför vill jag vidga sökningen lite. Se så, spotta ut lite fakta och åsikter nu :)

azarN
2009-04-10, 17:06
Köpte du det som låg på blocket för 2000 ? Stod i annonsen att det suttit på en Golf 2 GTi 8v. Det var ett modifierat Saab turbo k-jet med extra spridare?

-Hade ringt på det men säljaren sa att det var sålt :S

Christoffer
2009-04-11, 03:26
Köpte du det som låg på blocket för 2000 ? Stod i annonsen att det suttit på en Golf 2 GTi 8v. Det var ett modifierat Saab turbo k-jet med extra spridare?

-Hade ringt på det men säljaren sa att det var sålt :S

Japp, låter som det jag köpte ja

Christoffer
2009-04-14, 13:11
Bump. Ingen som har nån input?

GTI G60
2009-04-14, 13:48
G60 motorn passar ju ypperligt

knotan
2009-04-14, 16:03
Jag skulle nog bygga från en jetta eller en gammal passat, hittar troligen en billigare rostfri sådan än en golf, mindre populära eller så kanske en audi.
Bara kolla att de har samma motor.