handdator

Visa fullständig version : Demontering av styrväxel



Skooghe
2009-04-10, 10:51
Är på gång att byta styrväxel på bilen. En golf gti 16v -87. Har läst lite forumtrådar och haynes verkstadshandbok.

Problemet jag har är att jag inte får bort rattstången från styrväxeln. Vilket är smidigast?

1. Lossa rattstången inne i kupén och dra upp rattstången (som haynes beskriver)

ELLER

2. Lossa bakre motorbalken och på så sätt kunna dra ner styrväxeln så den lossnar från rattstången.

Någon som har erfarenhet av detta?

T-mek
2009-04-10, 15:33
Jag hade tveklöst kört på alt. 1 såvida jag ändå inte skulle ner med framvagnsbalken av någon annan anledning.

Rattstången sitter bara med två bultar under instrumentet, men det som kan orsaka lite trubbel är att om den aldrig varit demonterad så sitter den med brytbultar som kan vara lite bråkiga att få ut. (Borra ett hål i centrum och lossa dem med grispitt)

Glöm inte att frigöra kablarna som går upp till blinkers/torkarspak för de spjärnar emot annars... :-)

Skooghe
2009-04-10, 17:39
Då får det nog bli till å borra ut dom då. Tack för svaret!

Skooghe
2009-04-20, 13:44
Det var ett himla mek att få bort rattstången, för man behövde ha en riktigt lång skruvutdragare, vilket jag inte hade. Däremot var det väldigt smidigt att bara lossa på bakre motorbalken. Jag satte en domkraft under balken så att den inte skulle trilla ner när jag lossade skruvarna. Lossade de två främre skruvarna helt och lossade bara de två bakre så mycket så att jag kunde få bort rattstången från styrväxeln. Sedan var det bara till att dra ut styrväxeln åt vänstersidan. Hoppas någon får nytta av detta =)