handdator

Visa fullständig version : Kylfläkt funkar ej Caddy 1991



Lance
2009-04-08, 23:29
Tja grabbar.

Har jobbigt strul med min kylfläkt på en Caddy av 1991 års modell.

Den startar inte när bilen blir varm, eftersom fläkten funkar på direkt ström så har jag en sladd idag för att köra fläkten hela tiden men hur kul är det?
Jag har bytt Termokontakten (nederkant på kylaren) som är den givare som skall starta fläkten. Eftersom jag har en 3 polig fläkt och givare så misstänker jag att det är nåot mer som skall ge fläkten indikering att starta.

Någon som vet om, var hur, osv?
Har givetvis kollat säkringen i bilen med men den är hel.

Det så kallade instrumentet i min bil dvs. hastighetsmätare, bränsle, klocka osv är halv kass men det har väl inget med kylfläkten att göra??

HJÄÄÄLP Snälla !

/Lance

Manny
2009-04-08, 23:53
tre polerna på fläkten o kontakten betyder att det är två hastiheter på fläkten.

Har du cirkulation i kylaren? Du kan testa termokontakten löst genom att försiktigt värma den med en värmepistol och samtidigt lyssna med en skruvmejsel (som ett stetoskop typ) och lyssna efter klicken, alt bara värma den lös men inkopplad och se om fläkten startar.

Kolla så du har ström hela vägen fram till givaren med.

Skulle kanske kunna var jorden med.

Fireball
2009-04-09, 17:27
På min Caddy hade ett kontaktstycke ärgat sönder totalt, så det kom ingen ström fram till fläkten.

Lance
2009-04-13, 20:32
Tack grabbar skall kolla läget i morrn kväll med bägge förslagen.

Det senare med ärgade kontakter någonstans är nog hetast då jag redan bytt till en ny termokontakt. Cirkulation bör jag ha då det skvalar i vattentanken :)

/Lance

Henrik.M
2009-04-13, 21:57
Skulle jag läst första inlägget ordentligt hade jag sett att du redan har koll på det jag beskrev. =/

Strunta i detta inlägg.