handdator

Visa fullständig version : Min Golf GTI-95 Stannar



jocke80
2009-04-07, 23:34
Jag har ett elfel på min golf men hittar inte vad det är.
Har läst lite på forumet om andra som haft problem med att den bara stannar. Men dem har inte haft exakt samma problem.
Det som hände mig var att bilen bara dog när jag körde. Första gången var motorn varm men så hände det igen idag och då hade jag bara kört några hundra meter.
Symtomen som blir är att instrumenpanelen slocknar och att motorn stannar. Radion, lyserna och startmotorn fungerar men det lyser inget i instumentpanelen. dock fungerar färddatorn som den ska.
Hade det varit soppapumpen som strulade så skulle inte instrumenpanelen slockna. så det felet kan det inte vara.
Läste också om relä 30 att det kunde vara det. Så jag har tagit bort det när bilen fungerade som vanligt och provade att starta och det fungerade som det ska även att det var borta.
Jag har också provat att rycka i nyckeln i tändningslåset och det händer inget ändå. Även provat med den andra nyckeln men det är samma problem.

Vore tacksam om någon har något förslag på hur jag ska gå vidare med detta.

Manny
2009-04-07, 23:37
Tippar på att starttändkontakten i rattlåset är kass.

jocke80
2009-04-07, 23:41
Vart exakt sitter den? Är det i tändningslåset?

Manny
2009-04-07, 23:45
Ta av ratten, av med kåpan runt rattstången, lossa alla sladdar.
Av med spakarna, köp en lageravdragare på biltema, av med hylsan mha avdragaren, av med bricka o fjäder.
Lossa insexskruven under låset. Ha nycklen i, dra av låset rakt av.
På baksidan av rattlåset sitter den med en liten stjärnskruv.

Jag kan ha missat nån detalj dock. Men det är det i stora drag iaf.

jocke80
2009-04-07, 23:50
Ingår den i tändningslåset? undrar bara så att jag inte köper ett tändningslås och så tillhör den inte den delen. Vart får jag tag på den om den inte ingår?

Manny
2009-04-07, 23:57
den sitter i tändningslåset, men går att köpa lös på VAG

jocke80
2009-04-08, 01:15
Tack för tipset. Jag ska skruva bort tändningslåset i morgon och fixa ett begagnat och testa med. Skriver igen på fredag om det fungerar.

Mini_me
2009-04-08, 07:51
Fixa inte ett beggat...den kostar kanske 300kr på VAG och det är billigt.
Beggat är bara dumt på just denna sak..

jocke80
2009-04-09, 01:16
Köpte en ny startändkontakt idag och satte dit den. Fortfarande händer inget.
Detta var tredje gången som den stannade. Första och andra gången så gick den igång igen efter 10-20 minuter.
Mina funderingar nu är om det kan vara styrboxen till motorn som har pajat. Att det kanske är en lödning eller något som har släppt i den. Finns det något relä som är till styrboxen?
När jag vrider om nyckeln så klickar det till i några reläer. Men inget mer händer.

jocke80
2009-04-27, 12:58
Har haft bilen inlämnad nu.
Det som var fel var att styrdonet till den automatiska startspärren inte fungerade som den skulle.
Det är nu bytt och bilen fungerar som den ska.

Tack för alla råd