handdator

Visa fullständig version : Vevhusventilation överladdad 16v kr



Fredriksson
2009-04-07, 21:40
har lite funderingar på hur man bäst bygger en bra vevhus ventilation till en överladdad 16v kr maskin ?
Någon som har koll på det, har ni bilder på hur ni har byggt eller bra tips på hur det ska byggas så är jag väldigt intresserad av det!

trycker dom ur sig olja eller hur ligger det till på den fronten, har hört olika svar på det, vissa säger att deras trycker ur sig olja andra säger att deras inte gör det!

Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh Daniel

TinyMicke
2009-04-07, 23:14
Ämnet diskuteras rätt mycket på STS just nu.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33344

Möjligt att du måste regga dig där först.

/Micke R

Roffe
2009-04-08, 16:50
VAG har ju själva en grej som man sätter mellan oljelocket ventilkåpan med slanganslutning på en del nyare bilar ska se om jag hitta en bild. artnr: 06A 103 465 D

Edit: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?p=67899

Joda
2009-04-08, 20:24
Låter intressant detta! Jag är också lite tveksam till att original vevhusvent räcker.

Min motor är en KR som jag kommer att ladda med 1,4 bar (absolut max)

Kanske skulle man satsa på en sådan pryl...?

/Johan

Fredriksson
2009-04-08, 20:27
Jag laddar nu 1.3-1.4 men tanken är att ja ska ladda mer typ 1.8 eller liknande!
och nu har jag bara dragit ett rör från vevhusventshålet på blocket till en burk och den fyller den burken rätt fort.. måste gå att fixa med någon form av oljefälla eller liknande !?

Mike
2009-04-08, 23:48
Ett filter ut i luften borde räcka, eftersom du ändå inte kan bes med turbo så gör det ju inget om det går rätt ut.

Annars kan du koppla in den före turbon med en catchtank i mellan.

Det är vad jag skulle göra iaf.

jooeell
2009-04-09, 00:43
Jag laddar nu 1.3-1.4 men tanken är att ja ska ladda mer typ 1.8 eller liknande!
och nu har jag bara dragit ett rör från vevhusventshålet på blocket till en burk och den fyller den burken rätt fort.. måste gå att fixa med någon form av oljefälla eller liknande !?

fixa en catchtank som du återleder oljan ifrån ner i tråget då!? eller går inte det?

det kan ju vara så att du har för högt tryck i toppen därför det trycker ut i blocket! så fixa ventilation på ventilkåpan med så kanske det blir bättre

Fredriksson
2009-04-10, 11:08
någon som har koll !?

NOlsson
2009-04-10, 12:38
Lite korkad fråga från min sida nu, blir det "bättre" av att köra med en sån där vevhusventilation på en motor utan turbo än att inte ha någon alls på samma motor? Tänkte om det vore värt att köpa en och sätta dit :)

mk2 16v turbo
2009-04-10, 21:29
fredriksson, har du renoverat motorn med nya kolvringar osv
jag helrenoverade min kr motor med nya lager, ringar mm när jag turbokonverterade och
den tryckte inte ur sig ett skvatt, iofs så laddade jag ju inte så mycket men.. tänkte om du har "gamla" kolvringar som inte håller hundra tätt..?

/mk1 16v

Fredriksson
2009-04-11, 03:12
fredriksson, har du renoverat motorn med nya kolvringar osv
jag helrenoverade min kr motor med nya lager, ringar mm när jag turbokonverterade och
den tryckte inte ur sig ett skvatt, iofs så laddade jag ju inte så mycket men.. tänkte om du har "gamla" kolvringar som inte håller hundra tätt..?

/mk1 16v



Allting är bytt! hur mycke laddade du ?
har pratat med flera stycken som kör med 16v motor och dom säger att deras trycker ur sig mycke.. men borde ju gå att ordna på något vis..

Just nu har jag bara ett rör som går till en catch tank som sitter i jämnhöjd med vevhusventen på blocket så det behövs ju inte mycke tryck för att det ska rinna ner i burken..
har kikat en del på olika oljefällor och håller nu på å smider till en provisorisk variant för att se om oljan rinner tillbaka ner i motorn istället!

mk2 16v turbo
2009-04-11, 19:27
jag laddade inte mycket, runt 0,6-0,7 eftersom jag körde med mekaniskt sprut och rätt så hög komp, monterade rs2 kolvar så kompet sänktes från 10:1 till 9,3:1
mekaniskt sprut räcker ju inte till om man ska börja ladda lite, speciellt inte me så högt kompförhållande.. men min tryckte aldrig ur sig någon olja, antagligen för att jag laddade så försiktigt.
den gick jäkligt bra iaf :)

/mk1 16v

Fredriksson
2009-04-12, 10:56
jag laddade inte mycket, runt 0,6-0,7 eftersom jag körde med mekaniskt sprut och rätt så hög komp, monterade rs2 kolvar så kompet sänktes från 10:1 till 9,3:1
mekaniskt sprut räcker ju inte till om man ska börja ladda lite, speciellt inte me så högt kompförhållande.. men min tryckte aldrig ur sig någon olja, antagligen för att jag laddade så försiktigt.
den gick jäkligt bra iaf :)

/mk1 16v


Okej okej!
hmm hur hade du gjort/dragit vevhusventen då ? några bilder eller satt allt som det gör orginal på 16v ?

mk2 16v turbo
2009-04-12, 17:51
körde me slangen rätt ut i det fria :) eller åt sidan sen lät jag bli att koppla på
den på luftburken..

kolla dom här bilderna, syns inte nåt speciellt men det är denna bil som jag byggt,
annan ägare nu bara..

http://www.garaget.org/?car=66130

/mk1 16v

Roffe
2009-04-12, 19:45
Jag tänker köra ett filter direkt på vag delen och vevhus-ventilationen det borde räcka..