handdator

Visa fullständig version : Raceland extractor - någonting att ha?



D.E
2009-04-07, 13:23
Finns ju som bekant en del billiga, polerade extractorrör på tyska eBay.

Är dessa något att ha, eller är det ingen uppgradering motför original dubbel GTI downpipe? Har svårt att tro att de, för priset, skulle vara något att ha men man kan ju bli positivt överraskad.

Någon som provat, är det nån skillnad?

G60 V-spec
2009-04-07, 14:48
Jag har Raceland Extraktor 4-2-1 på min G60. Kan säga att det blev ett bra lyft i botten samt mellan register.

Sen är svetsarna bra. Inget direkt hemmabygge. Tror att mitt grenrör är en kopia av Supersprints.


Mvh Vlado

gicke
2009-04-07, 16:38
Spara pengarna till ett riktigt supersprint-grenrör istället. Kopiorna ser jättefina ut utanpå men insidan som ändå är viktigast är det inte någon tid nerlagt på, kapat rakt av sen ihopsvetsat..

Joda
2009-04-07, 20:32
Spara pengarna till ett riktigt supersprint-grenrör istället. Kopiorna ser jättefina ut utanpå men insidan som ändå är viktigast är det inte någon tid nerlagt på, kapat rakt av sen ihopsvetsat..

Öh??...

Inte nedlagd tid på? Spelar väl ingen roll. Bara de är välgjorda. Om de svetsar ihop skiten på 20 minuter och det ser bra ut så spelar det väl mindre roll?

Jag har ett Raceland på min bil. Körde med det när motorn var en 16VG60. Jag har bild där grenröret glöder som solen. Hittade inga spår av sprickor efter det.

Svetsar, passform och materialtjocklek (kvalité vet jag givetvis inte allt om) är i toppklass.

Jag är oerhört förvånad över hur grejerna kan se så bra ut.

Berätta gärna lite om din erfarenhet av kopiorna.

/Johan

gicke
2009-04-07, 21:14
Öh??...

Inte nedlagd tid på? Spelar väl ingen roll. Bara de är välgjorda. Om de svetsar ihop skiten på 20 minuter och det ser bra ut så spelar det väl mindre roll?

Jag har ett Raceland på min bil. Körde med det när motorn var en 16VG60. Jag har bild där grenröret glöder som solen. Hittade inga spår av sprickor efter det.

Svetsar, passform och materialtjocklek (kvalité vet jag givetvis inte allt om) är i toppklass.

Jag är oerhört förvånad över hur grejerna kan se så bra ut.

Berätta gärna lite om din erfarenhet av kopiorna.

/Johan

Lugna ner dig lite..

Har du kollat innuti rören? Tror du det blir bra avgasflöde om låter rörstumpar från primärrören sticka rakt ut i sekundärröret vid förgreningen utan att slipa ner det lite för att inte störa flödet?

3L1T
2009-04-07, 21:41
Sen passa inte ditt speciellt bra mot toppen om jag inte minns fel gicke?

Bastard66
2009-04-07, 21:57
Jag kör med raceland och tkr det ser mkt bra ut.. Det enda som jag ser sticker ut lite är där röret går ihop till 1 och det är inte speciellt mkt, Så jag rekomenderar starkt dom tyska kopiorna, hade heller inga problem med passformen..

Ska även tillägga att jag har ett till MK1 då..

Joda
2009-04-07, 22:03
Lugna ner dig lite..

Har du kollat innuti rören? Tror du det blir bra avgasflöde om låter rörstumpar från primärrören sticka rakt ut i sekundärröret vid förgreningen utan att slipa ner det lite för att inte störa flödet?

Jag har bilder ifrån alla håll och kanter på mitt grenrör. Jag förstår vad du menar med att primärröret sticker ut någon millimeter i sekundärpipan. Menar du att man skulle märka skillnad om man slipade ner den lilla lilla kanten?... Som förövrigt inte på något sätt är ivägen för luftens flöde.
Möjligtvis stör flödet på något vis som du skriver. (turbulens?? vad vet jag)

Behöver det ens vara negativt förresten? Hade man kört luften baklänges i extraktorröret så begriper jag att kanterna skulle vara "rundade"..

/Johan

Greenis
2009-04-07, 23:28
Man kan väl sammanfatta det så här.
Om man satsar på liten effektökning eller utseende så funkar det fint.
Om man är ute effter mer effekt så skall man nog satsa dom kronorna på något annat.
Men jag skulle aldrig montera det på min banbil jag bygger på...

Smurfen
2009-04-08, 10:20
Som allt annat. man får vad man betalar för.

Mk1
2009-04-08, 14:39
Gör ett blindtest med raceland extraktor och ett supersprint.
Hur många skulle känna skillnaden...?

Joda
2009-04-08, 15:55
Här kommer några bilder på mitt grenrör.

http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710072_large.jpg

http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710071_large.jpg

http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710073_large.jpg

/Johan

jooeell
2009-04-08, 16:42
att ha det så med kanter i motsatt riktning mot flödet har absolut ingen negativ innverkan på avgasflödet!!!

snarare kan det vara bättre för att förhindra backpulser!

lent o fint är inte alltid bättre! detta gäller även vid portning man ska inte matchporta för mycket på avgassidan då man gärna vill ha en kant så det inte kan gå in backpulser i toppen!

Joda
2009-04-08, 20:01
att ha det så med kanter i motsatt riktning mot flödet har absolut ingen negativ innverkan på avgasflödet!!!

snarare kan det vara bättre för att förhindra backpulser!

lent o fint är inte alltid bättre! detta gäller även vid portning man ska inte matchporta för mycket på avgassidan då man gärna vill ha en kant så det inte kan gå in backpulser i toppen!

Misstänkte att det kan vara så.. Därför skrev jag att det kanske inte är negativt. Man har ju sett och hört om många halvknasiga lösningar i Plenum, insug etc för att få bättre/annat flöde.. Virvlar.. etc..

/Johan

Greenis
2009-04-08, 20:17
att ha det så med kanter i motsatt riktning mot flödet har absolut ingen negativ innverkan på avgasflödet!!!

snarare kan det vara bättre för att förhindra backpulser!

lent o fint är inte alltid bättre! detta gäller även vid portning man ska inte matchporta för mycket på avgassidan då man gärna vill ha en kant så det inte kan gå in backpulser i toppen!

Men om det nu är bättre med kanter så tror jag att dom skulle flödestesta rören och inte bara plasera det huller om buller något som jag tror att raceland har gjort.

Kelso
2009-04-08, 20:21
att ha det så med kanter i motsatt riktning mot flödet har absolut ingen negativ innverkan på avgasflödet!!!

snarare kan det vara bättre för att förhindra backpulser!

lent o fint är inte alltid bättre! detta gäller även vid portning man ska inte matchporta för mycket på avgassidan då man gärna vill ha en kant så det inte kan gå in backpulser i toppen!

Bara lite nyfiken på vad du menar med backpulser? Ett extraktorgrenrör ökar ju flödet genom att utnyttja pulserna (på det varvtalet där man vill).

Varför skulle sen kanten hindra en puls?

Mest lite undringar...

jooeell
2009-04-08, 21:09
Men om det nu är bättre med kanter så tror jag att dom skulle flödestesta rören och inte bara plasera det huller om buller något som jag tror att raceland har gjort.

vad du tror hör väl inte hit har du pratat med raceland o frågat om de är flödestestade?

jooeell
2009-04-08, 21:13
Bara lite nyfiken på vad du menar med backpulser? Ett extraktorgrenrör ökar ju flödet genom att utnyttja pulserna (på det varvtalet där man vill).

Varför skulle sen kanten hindra en puls?

Mest lite undringar...


ja det stämmer... det utnyttjar även principen att öka arean och därmed skapa ett undertryck så avgaserna sugs ut!

sen så är det så att all oförbrännd soppa som åker med ut i röret kan antändas och då kan det bli pulser bakåt i röret men en kant kan hindra pulsen och den tar den lättaste vägen istället alltså följa med resten av avgserna ut! istället för att gå ner i förbränningsrummet igen typ!

jooeell
2009-04-08, 21:19
och sen en sak till jag kan nog nästan sätta en slant på att det inte blir någon märkbar effektändring på ett raceland och ett supersprint om det nu är kopior isåfall ska den motor du sätter det i vara något i hästväg...

Greenis
2009-04-08, 21:37
vad du tror hör väl inte hit har du pratat med raceland o frågat om de är flödestestade?

Visst det är bara vad jag tror.
Men hur i h*****e tror du att dom kan sälja dom för under halva priset av vad ett kvalitetsmärke kostar???

Om dom inte ens tar sig tid att slipa ner skarvar i röret så kan jag nästintil garantera att dom inte flödestestar dom. Och om dom hade flödestestat dom så hade dom nog använt det i sin marknadsföring eller???

jooeell
2009-04-08, 21:43
vilka kanter pratar du om? om du nu stör dig så mycket på svetskanter så kan du ju slipa ner dem själv...

men det är ju alltid så att man får vad man betalar för det är väl lite mer "kärlek" nerlagd på supersprint rören men är det värt dubbla pengen?

det är ju frågan jag är skepptisk tror ju inte att det ger dubbla effekten och tvivlar på att det är dubbla priset kvalitet utan det är märket man betalar för i många fall...

Kelso
2009-04-08, 21:44
ökar arean? man använder ett divergent rör med andra ord för att sänka hastigheten. men att en skarv skulle hindra en tryckvåg av en expolosion är jag inte med på.

undertrycken för att suga ut restgaser skapas ju även pga av tryckpulserna som går tillbaka.

Jag tror inte heller att ett Raceland är märkbart sämre än Supersprint

Manny
2009-04-08, 21:45
Men hur i h*****e tror du att dom kan sälja dom för under halva priset av vad ett kvalitetsmärke kostar???

Kopierar/härmar/plagierar/efterapar någon annan som har spenderat många slantar på utveckling. =)

Greenis
2009-04-08, 21:54
vilka kanter pratar du om? om du nu stör dig så mycket på svetskanter så kan du ju slipa ner dem själv...

men det är ju alltid så att man får vad man betalar för det är väl lite mer "kärlek" nerlagd på supersprint rören men är det värt dubbla pengen?

det är ju frågan jag är skepptisk tror ju inte att det ger dubbla effekten och tvivlar på att det är dubbla priset kvalitet utan det är märket man betalar för i många fall...


om du kollar på bilderna längre upp i tråden så ser du väll kanter i röret.
om jag skall gå och köpa något som är gjort för min bil så vill jag inte behöva lägga ner jobb på det, jag har bätre saker för mig. Visst får man vad man betalar för men om man lägger 100.000+ på en gammal golf vad gör +3000 för skilnad? Jag tror inte att du får dubbla effekt ifrån ett supersprint men om du har en vässad motor så minskar du slitaget med bättre flöde. Och har man en motor som man har pungat ut nästan 50.000 på så vill man slippa att något rasar för då kostar det fort MYCKET mer en dom 3000 man kan spara på ett raceland extraktor.

Manny
2009-04-08, 22:03
Nån som råkar ha bilder på ett supersprint från insidan? Hade vart MYCKET intressant!

Greenis
2009-04-08, 22:27
Har tyvär inga bilder på supersprint men här är en annan bild av raceland´s.
Han som köpte detta skickade tillbaka det. Det är till en peugeot. Jag tycker inte det ser så bra ut med en kant så nära motorn. Dom ser inte så jämna ut heller.
http://i152.photobucket.com/albums/s170/cringle069/2007_0111tits0019.jpg

Kelso
2009-04-08, 22:47
Nej det där ser inte så skoj ut! Skulle vara kul att göra 2 CFD-analyser på det :)

jooeell
2009-04-08, 22:52
så nära gör faktist ingen större skillnad du vill ändå att avgasporten är mindre än porten i grenröret!

alltså att ha en kant för bakpulserna är för att ett 4-2-1 grenrör är utformat så att den delar på pulserna men sen går det ihop och då kan pulserna ifrån det gasande cylinderparet åka tillbaka in i förbrännande kanalerna men en kant kan hjälpa till att förhindra detta!

Greenis
2009-04-08, 23:07
så nära gör faktist ingen större skillnad du vill ändå att avgasporten är mindre än porten i grenröret!

alltså att ha en kant för bakpulserna är för att ett 4-2-1 grenrör är utformat så att den delar på pulserna men sen går det ihop och då kan pulserna ifrån det gasande cylinderparet åka tillbaka in i förbrännande kanalerna men en kant kan hjälpa till att förhindra detta!

Men oavset vad du säger så får du hålla med om att det inte ser ut som att dom har gjort det där med vilja, då hade dom kunat få det 1000 gånger jämnare och snyggare. Jag hade aldrig monterat det på min bil.
Hur skulle kanten förhindra att avgaserna går tillbaka i kanalerna?

Kelso
2009-04-08, 23:13
jag är inte heller med på varför kanten skulle hindra. det är klart. en plötslig areaändring kommer ändra tecken på pulsen (nu minns jag rätt va? :P) men den areaändringen kan man ju utföra utan en kant med.

Förmodligen märker man inte så stor skillnad mellan Supersprint och detta på en typ orginal motor. Bygger man något riktigt vasst så märks säkert större skillnad. Fast om man nu gör det, varför inte räkna lite och göra ett eget så man får effekten där man vill ha den?

Greenis
2009-04-08, 23:17
Helt enig.
Detta skrev jag tidigare i tråden.
"Man kan väl sammanfatta det så här.
Om man satsar på liten effektökning eller utseende så funkar det fint.
Om man är ute effter mer effekt så skall man nog satsa dom kronorna på något annat.
Men jag skulle aldrig montera det på min banbil jag bygger på..."

Kelso
2009-04-08, 23:20
Jepp. Jag höll bara med =) fast refereradade inte =P sorry

Bastard66
2009-04-08, 23:24
Jag kan då säga som så här att jag har haft 3 st olika raceland och inget liknade det på bilden "Greenis" länkade.. Ja jag vet att det var till en annan bil men jag, menar kvalitetsmässigt, har haft till mk1, mk2 8v och mk2 16v och jag har iaf inte haft något att klaga på...

Så länge man inte ska ha en hej dundra motor så tror jag knappast att man märker någon skillnad på supersprint och raceland.. Som någon skrev tidigare i tråden så betalar man ju även mkt för just märket.

Tycker denna tråd börjar få "sandlåde status" :P

jooeell
2009-04-08, 23:30
ja det kan jag absolut hålla med! kunde ha svetsat invändigt så hade de inte haft det problemet!

kanten gör att avgaspulsen studsar ut igen kan man säga

hittade lite jämförelse mellan supersprint och raceland kan jag tro att det är och måste medge att kunde verkligen gjorts bättre... men som sagt man får vad man betalar för och jag tror ändå att det inte ger så väldigt stora skillnader i effekt...

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?p=9449167

Greenis
2009-04-08, 23:36
Bastard66 Ok, men om du inte tror mig så kan du läsa här.
http://www.106rallyeforum.com/forum2008/showthread.php?t=47900
Men att några av deras produkter håller bra kvalitet och inte andra vissar ju oxå på bristande kontroller.

jooeell
2009-04-08, 23:45
kolla här längst ner angående backpulser eller reversing som det kallas

http://www.custom-car.us/exhaust/header.aspx

Greenis
2009-04-08, 23:57
Citat"men som sagt man får vad man betalar för och jag tror ändå att det inte ger så väldigt stora skillnader i effekt..."slut citat
Bra då är vi lite eniga.

Intresant läsning.
Jag översatte det lite fort för er som vill läsa.

På vår sida på topplocket portning, Henry (alias Double H) förklarar att det främsta pipor i avgasgrenröret bör matcha avgasporten diameter på topplocket, men för att minska återgång, en primär röret som är något större än avgasledningen port är bättre. Återgång är flödet av avgaser gaser tillbaka in i förbränningsrummet när den nedåtgående rörelse av kolven skapar ett vakuum i flaskan. Som vi nämnde i motorn tuning grunderna, avgasledningen ventiler är fortfarande öppen när intaget stroke börjar. Detta ger potential för avgasutsläpp gaser som kan dras tillbaka in i förbränningsrummet när kolven rör sig nedåt i cylindern. Alla avgaser som dras in i förbränningskammaren kommer Avlägsna luft / bränsle blandning dras in genom intag av ventiler och kommer att öka temperaturen i förbränningskammaren, vilket minskar volymetriska effektiviteten i motorn samt motoreffekt. Förebyggande återgång kommer att minska förorening av luft / bränsle blandning av utbränt avgassystem gaser och kommer att förbättra effektiviteten i motorn. Ett anti-återgång sidhuvud eller på huvudet som är särskilt utformade för att hindra återgång skulle vara ditt bästa val. Anti-återgång rubriker har en inbyggd läppen som begränsar avgasflöde tillbaka till förbränningskammaren.

Kelso
2009-04-09, 00:12
jepp intressant läsning och ligger säkert något i det. Men jag undrar vad som ligger bakom. en tryckvåg som kommer till en öppen rörända reflekteras och blir negativ. en som kommer till en slute rörända reflekteras med samma tecken. vid areaökningar reflekteras en del av vågen med negativt tecken och en del fortsätter utbredas. Förmodligen motsvarande vid areaminskningar. Så jag förstår inte fysiken bakom...

jooeell
2009-04-09, 00:14
ja visst är det intressant =P... läste på den sidan du postade verkar vara en väldig variasion på kvaliten var ju någon som bänkat olika allternativ och inte fått någon nämnvärd skillnad och endel som körde fina siffror även med raceland... men som vi var eniga om så får man vad man betalar för

jooeell
2009-04-09, 00:17
jepp intressant läsning och ligger säkert något i det. Men jag undrar vad som ligger bakom. en tryckvåg som kommer till en öppen rörända reflekteras och blir negativ. en som kommer till en slute rörända reflekteras med samma tecken. vid areaökningar reflekteras en del av vågen med negativt tecken och en del fortsätter utbredas. Förmodligen motsvarande vid areaminskningar. Så jag förstår inte fysiken bakom...

jag kan inte riktigt förklara fysiken bakom (har inte kommit så långt i utbildningen än hehe läser till sjöingenjör) men det har o göra med virvlar tror jag... fick det förklarat när jag skulle porta min topp och modda mitt grenrör... utav en mycket kunnig person!

Kelso
2009-04-09, 00:19
ja jag är snart färdig civilingenjör inom strömingsteknik så tycker jag borde förstå. jag skulle defenitivt inte vilja ha några virvlar där dock. sekundära flöden ut ur porten är inget vidare. finns säkert en bra anledning till att dom gör så men jag kan bara inte komma på vad.

jooeell
2009-04-09, 00:20
det som de pratar om steped-headers ökar ju arean hela tiden och det ungefär den principen de har på F1 motorer att det blir undertryck på motorsidan och det hjälper till att dra ut avgaserna och ska då även förhindra backpulser!

Greenis
2009-04-09, 00:21
ja visst är det intressant =P... läste på den sidan du postade verkar vara en väldig variasion på kvaliten var ju någon som bänkat olika allternativ och inte fått någon nämnvärd skillnad och endel som körde fina siffror även med raceland... men som vi var eniga om så får man vad man betalar för

Det är just variationen på kvaliteten som gör mig osäker, men visst finns det dom som får det att funka.
Kul att diskutionen är tillbaka på en saklig nivå, men det är tildels sånt här man lär sig av.

jooeell
2009-04-09, 00:40
ja det är alltid kul o lära sig nya grejer...

jag har dock jobbat två år på ett företag som tillverkar svetsade grenrör och även jobbat av o till med o renovera och trimma motorer så jag har faktist lite på fötterna allt är inte bara tagit ifrån en sida på nätet =P... så det var därför jag inte gav mig hehe...

JRJ
2009-04-09, 08:24
Jag ska riva lite med avgassystemet snart på min G60 puffra med SuperSprint extraktorrör.
Kan försöka ta lite kort på den, om det går.

Lägger mig inte i diskussionen i övrigt. Jag köpte Supersprint för jag ville ha det bästa... ;)

Bastard66
2009-04-09, 15:32
Bastard66 Ok, men om du inte tror mig så kan du läsa här.
http://www.106rallyeforum.com/forum2008/showthread.php?t=47900
Men att några av deras produkter håller bra kvalitet och inte andra vissar ju oxå på bristande kontroller.

Det är inte det att jag inte tror på dig utan bara det att jag har då bara fått rör med bra kvalitet.. Men det är säkert så att det finns bristfälliga kontroller, jag har väl antagligen bara haft tur :P

GOLF-GLS-77
2009-04-09, 16:38
Vilket tjat!

Ska man ha det bästa? Då ska man ha ett extraktorrör byggt efter just den motorn som det ska sitta på. (flödestestat på den tänkta motorn)

Då får man ut precis det man vill ha (bättre mellanregister eller vad man nu vill ha) men så kostar det där efter också.

Man får vad man betalar för.

Sweeper
2010-07-14, 17:43
Snabb fråga, ni som körde med raceland extraktor, kunde ni har katten på?

polomannen
2010-07-14, 18:26
Snabb fråga, ni som körde med raceland extraktor, kunde ni har katten på?

på vr6orna funkar dom klockrent det är inget snack om saken.

Övriga modeller vete fan......
Men tycker dom här diskutionerna urartar lite....eller hur..??

Sweeper
2010-07-14, 19:33
Det gör de nog, men eftersom du säger att det passade på vr6 så säger logiken att det borde också passa på golf 2 gti 16v :)