handdator

Visa fullständig version : Vad står GTI för?



Fredrick
2007-06-09, 18:50
Vad strå GTI för? eller är GTI bara ett namn?

Quattro_mannen
2007-06-09, 18:59
Grand Turismo Injection

Fredrick
2007-06-09, 19:28
Följdfråga.

Vissa skriver GTi och andra GTI vilket är det rätta och varför?

Scootie
2007-06-09, 20:54
Följdfråga.

Vissa skriver GTi och andra GTI vilket är det rätta och varför?

Ser bara olika snyggt ut?

Modig
2007-06-09, 23:37
GTi är det rätta

Fredrick
2007-06-09, 23:56
Så VW skriver fel på sina bilar?

På min bil står det GTI på bakluckan och inte GTi?

Modig
2007-06-10, 00:04
nej men ursprungligen hette det så!

Däremot så har du sett små bokstäver på ngn bil?

Youngblood
2007-06-10, 00:08
Ska man vara riktigt petig så stavas det Grand Tourismo Injection. ;)

Fredrick
2007-06-10, 00:08
Men då är ju det rätta GTI eftersom det står på bilen och i reg samt försäkrings papperna.

Det är bara på dettta forum jag sett GTi skrivet med litet i. :)

Bengan.U
2007-06-10, 00:29
Hej.

Ja,vissa av oss skriver med litet i och vissa med stort I :-)
Liiiite olika får man ju ändå vara ......
Huvudsaken är väl att man har en Golf GTi ;-)
åååå inte en Fjård eller Fjollvo.......

MVH/Bengan.U

Sciroccoplågare
2007-06-11, 01:32
Enligt Wikipedia:
Gran turismo eller Gran Turismo, är en italiensk term för en speciell typ av bil (det engelska uttrycket Grand Tourer förekommer också). En GT-bil utmärks av att den är sportbil som fungerar till annat än rena sportändamål, oftast är den avsedd att transportera två personer och deras bagage så snabbt och bekvämt som möjligt över en längre sträcka.

En klassisk GT är för det mesta något större än vanliga sportbilar och har ofta fyra sittplatser i ett så kallat 2+2-arrangemang, av vilket uttyds att de båda bakre sittplatserna är avsedda för provisoriskt bruk. Trots att GT- bilar ofta är utrustade med många lyxdetaljer har de ofta prestanda som går att jämföra med eller överträffar andra exklusiva sportbilar.

I bilden av en Gran Turismo ingår det oftast ett välvårdat och välbärgat par eller den livsbejakande ensamme mannen. Filmkaraktärer som Helgonet och James Bond har ofta placerats i denna typ av bil.

Begreppet "Gran Turismo" har även förknippats med långdistanstävlingar, till exempel Le Mans 24-timmars, Mille Miglia, Targa Florio och Carrera Panamericana.

Idag används begreppet GT flitigt i bilbranschen i syfte att skänka vanliga bilar mer glans. Exempel på detta fenomen är Golf GTI, Peugeot 206 GT och Fiat Punto GT. Antalet renodlade GT-bilar är dock få.

Motorn i den optimala GT-vagnen har 8, 10 eller 12 cylindrar. Ofta saknar motorn turbo för att understryka bilens betoning på komfort och relativt odramatisk acceleration med jämn och hög effekt från lågt varvtal.

Lillen
2007-06-11, 11:49
Åhh en diskution i min smak =)

Jag skriver GTi därför att det ÄR det rätta =)

Marcus
2007-06-11, 11:59
Jag skriver GTI så som Volkswagen själva skriver.

HRC
2007-06-11, 12:12
Så egentligen är VW's och andra stora tillverkares GTi-modeller ganska långt ifrån den ursprungliga betydelsen då...

Jag instämmer med Wikipedia m.fl., en GT(i)-vagn har minst 8 cyl, gärna 16. Rudimentärt baksäte som endast med svårighet kan användas av andra än barn. Absolut inte framhjulsdriven, möjligen 4WD. Då blir det sålunda en Porsche, Ferrari, Lotus, MB, BMW's Z-serie och gamla klassiker från tidiga Bond och Helgonet som sagt.

Men strunt samma vad de kallas, huvudsaken är att VW tillverkar små, effektstarka bilar!

Barbapappa
2007-06-11, 13:06
Så egentligen är VW's och andra stora tillverkares GTi-modeller ganska långt ifrån den ursprungliga betydelsen då...
En GT-bil och en GTi-bil har väl inget gemensamt bortsett från att dom brukar ha fyra hjul, så den ursprunliga betydelsen är väl gti:erna rätt när ändå eftersom en GTi-bil aldrig har varit en GT-bil. ;-) Detta trots att det står GT på bakluckan på bilarna ibland...