handdator

Visa fullständig version : Skillnad på stolar MK1



Quattro_mannen
2009-04-06, 19:28
Finns det någon som har koll på VAD som skiljer på MK1 GTI framstolarna och
sportstolarna som sitter i cabbe -84 och nyare???

Det är nämligen så att jag har planer på att låta sy upp läderinredning till min
mk1:a GTI,firman som ska göra detta har "ritningar" på klädseln till cabbe med sportstolar 84 och nyare men INTE till äldre bilar....

Kollade med min lokala VAG handlare som också bekräftade att stolarna skiljer sig åt,men INGEN vet vad som skiljer...

Mvh Nicklas

matsola
2009-04-06, 21:16
Har mekat lite stolar till min scirocco GTI både tidigare och nu, och lite skiljer det mellan olika år även om det är mest under skalet så att säja och inte så mycket i tyget.

Detta gäller då på scirocco GTI men skulle tro att det är ungefär samma på en Golf GTI +/- någon månad.
Tidiga stolar (1974-1980) har andra infästingar i Glidskenorna, skiftet 1979/1980 byttes Bakre inre glidstycket till en nyare större modell och 1984B fick man en ny större glidskena fram.

Sedan har man även bytt ryggstommen någonstans 1981/83 och då verkar det vara en lite mera svängd rygg (Mera knäutrymme för passagerare bak skulle jag tro) dvs mer rundning bak på "nyare" stolar än på de äldre. Men det är det enda som jag har sett skillnad än så länge fysikt som påverkar tyget, och det är där du kan få problemet skulle jag tro. sen kan det kanske skilja på mer sätt, men det är det som jag sett på dessa stolar.

En sak till, men det är mera utseende, och det är att man har olika skärning i tyget som varierar, dvs sömmarna sitter olika på olika årsmodeller, under nackstöden för exempel 1980 mot 1984 men det är bara utseendet, och ingen funktion vad jag vet.

Quattro_mannen
2009-04-06, 22:26
Tack Matsola för värdefull information!!

Ös på med info nu grabbar....