handdator

Visa fullständig version : Går på 3 burkar vid start



mattiask
2009-04-05, 19:46
Vad ska man först prova att byta när bilen går på 3 burkar vid start + ibland ingen tomgång. Detta händer oftast när det är fuktigt ute och endast när bilen är kall. Tändkablarna byttes för 2 år sen. Fördelaren å rotorn strax innan det. Generatorn låter även en del när det händer, typ som att den jobbar ihjäl sig..

Tips?

jooeell
2009-04-06, 08:34
kolla i fördelaren! finns det olja där? isåfall måste den renoveras... sen prova o byt rotor och fördelare mer än två år på de delarna o de kan lika gärna vara slut!

har du otur så kanske det kan vara hallgivaren

mattiask
2009-04-06, 09:44
kolla i fördelaren! finns det olja där? isåfall måste den renoveras... sen prova o byt rotor och fördelare mer än två år på de delarna o de kan lika gärna vara slut!

har du otur så kanske det kan vara hallgivaren

Jag kikade i fördelaren för ett tag sen. Lite svart oxid på kontaktytorna men inte överdrivet mkt tycker jag. Pyttelite olja fanns. Men fördelaren renoverades precis innan jag köpte den, då byttes allt ink. foten. Och jag har inte kört speciellt mycket med bilen heller.

Har för mig man kunde smörja upp tomgångsmotorn också på nått sätt.. Hur gör man det?

Jag provar att byta fördelare å rotor då och ser om de blir bättre. Tackar!

jooeell
2009-04-06, 10:16
blir ju lätt överslag om det är fuktigt ute och det är något konstigt med fördelare eller rotor

mattiask
2009-04-18, 14:15
Har nu bytt både fördelare och rotor utan några resultat. Såg att de fanns en del olja inne i fördelarfoten. Kan de vara den som bråkar?

Skruvade upp tomgången lite, men det verkar inte göra så mkt skillnad. Generatorlampan lyser tills man gasar upp den lite, då slocknar den. Ska se hur den går när den är helt kall igen eftersom den bråkar mest då.

jooeell
2009-04-19, 17:27
ja det är nog det som är problemet det får inte vara olja i fördelaren!

det går o renovera den om du inte hittar en fin på skroten