handdator

Visa fullständig version : Konstigt ljud vid släpp av broms...



mackancrx
2009-04-05, 12:07
Hej!
Blir ett klonk när jag släpper upp bromsen, tror det är från motorrummet. Vad kan ljudet bero på?
MVH

Särkelä
2009-04-05, 18:53
Ja du. kan ju va precis vad som helst.. Iom att du inte skriver vad det e för bil.. Så e det inte lätt o säga nått..
O sen i vilket sammanhang. när bilen står still o du bromsar. när du backar o bromsar när du kör normalt o bromsar. lr när du ska parkera??

En bättre förklaring på problemet ger ett mycket bättre svar..

Smurfen
2009-04-05, 19:26
Min MKII g60 har oxå ett irreterande ljud vid broms. Det knäcker till metalliskt.
Har nya dämpare. Nya framvagn med alla bussningar nya. Övre lagren är nya.
Det låter som något flyttar sig för det knäpper bara till en gång vid vissa bromsningar.

Har efterdragit alla bultar och ingen har suttit löst. Så har väl känt på dem kanske det skall heta.

bilen är sänkt 90 mm om det kan ha någon inverkan. Det känns i ratten vid varje tillfälle kan oxå sägas.

Några förslag??

SundH
2009-04-05, 19:50
Hade samma problem med min golf gl-91 då var det ett ok som satt löst..

mackancrx
2009-04-05, 20:24
sorry glömde visst det i all hast...en Golf II CL 86:a
Om jag kör framåt och bakåt så klonkar det när jag släpper bromsen....hur brukar dålig motorkudde bete sig?

Särkelä
2009-04-05, 21:29
ja du ser en golf 2. Då hade jag tagit o kikat upp dom bakre bussningarna på länkarmarna fram. E ofta dom släpper så det blir glappt. Sen kikar du om du har glapp i övre fjäderbenslagringarna. E inte dom bytta har du säkerligen glapp där me.
Men kan sätta en fena på att bussningarna e kassa.
Original e billiga.. =)

Sn00k
2009-04-05, 21:43
Min MKII g60 har oxå ett irreterande ljud vid broms. Det knäcker till metalliskt.
Har nya dämpare. Nya framvagn med alla bussningar nya. Övre lagren är nya.
Det låter som något flyttar sig för det knäpper bara till en gång vid vissa bromsningar.

Har efterdragit alla bultar och ingen har suttit löst. Så har väl känt på dem kanske det skall heta.

bilen är sänkt 90 mm om det kan ha någon inverkan. Det känns i ratten vid varje tillfälle kan oxå sägas.

Några förslag??

detta låter VÄLDIGT mycke som att en fjäder vridit sig några mm vid montage och inte ligger emot stoppet i nedre sätet/tallriken i fjäderbenet.. kan nästan garantera det =)

Smurfen
2009-04-05, 22:29
detta låter VÄLDIGT mycke som att en fjäder vridit sig några mm vid montage och inte ligger emot stoppet i nedre sätet/tallriken i fjäderbenet.. kan nästan garantera det =)


Har coilovers om det kan hjälpa till att avgöra felet. De ligger li lite mer fast fast ändå inte mot original.

Jag hoppas de hittar något vid bes om 3 veckor. Då får jag kanske ett svar.

mackancrx
2009-04-05, 22:55
krångligt att byta? Känns faktiskt som att det e ¨nåt vid golvet vid pedalerna när man bromsar och det bakre länkarmfästet sitter väl precis under där?

Särkelä
2009-04-06, 23:00
bussningarna behöver du pressa i. så en press kan va bra o ha tillgång till..

Sn00k
2009-04-07, 14:38
kan ju vara den klassiska bakre länkarmsinfästningen på VÄNSTER sida.. fabrikationsfel på alla golf mk2.
svetsen släpper, som håller mutter inuti balken, så bussningen rör sig, även om den så är hel å fin.

enda åtgärden är att lyfta på mattorna under pedalstället, skära upp golvet på rätt ställe och svetsa fast muttern igen, lämpligen med MIG-svets.
har åtgärdat detta på 3 av 4 vanliga mk2:or jag ägt, och det är alltid vänster sida.

Smurfen
2009-04-07, 14:49
kan ju vara den klassiska bakre länkarmsinfästningen på VÄNSTER sida.. fabrikationsfel på alla golf mk2.
svetsen släpper, som håller mutter inuti balken, så bussningen rör sig, även om den så är hel å fin.

enda åtgärden är att lyfta på mattorna under pedalstället, skära upp golvet på rätt ställe och svetsa fast muttern igen, lämpligen med MIG-svets.
har åtgärdat detta på 3 av 4 vanliga mk2:or jag ägt, och det är alltid vänster sida.

Upptäcker de det på bilprovningen. Då blir jag glad. Svårt att hitta felet själv känns det som.

mackancrx
2009-04-09, 15:14
ok...ska besikta snart så då är det väl ingen ide och kolla detta innan eftersom dom märker det snabbt på besiktning då?

Smurfen
2009-04-09, 19:30
ok...ska besikta snart så då är det väl ingen ide och kolla detta innan eftersom dom märker det snabbt på besiktning då?

Annars så kollar du och byter innan så slipper du om bes på det.

mackancrx
2009-09-29, 09:46
Nu har jag bytt: Fjäderbenslager, fjäderben,fjädrar, främre motorfäste. Klonket kommer inte lika ofta men det kommmer ibland. Någon som har någon bra idé vad det blir till att byta härnäst?