handdator

Visa fullständig version : Knarrande/knakande dörrar Golf GTI IV



Ankfoot
2009-04-01, 23:27
Halloj!

Första inlägget, efter att ha smugit runt på forumet ett tag i tysthet.
Har för några månader sedan införskaffat mig en liten Golf som jag tycker bra om.
Den är pigg o fräsch i skicket, skulle väl kanske behöva poleras upp lite och städas av allmänt. Den har dock bara gått 5900 mil.

Men... alltid detta men.. Jag retar mig på småljud.. och bilen har lite lustiga ljud för sig, nämligen knarrande, och knakande.
Främst när man öppnar och stänger förardörren, det verkar vara något i "gängjärnet" som knäpper och lever om.

Ett snarlikt ljud uppstår även när man kör runt så vackert, och kör över smågrus, nått litet potthål, eller en och annan vägbula, men då kommer ljudet mer från B-stolpen, runtikring..? om nu B-stolpen är den stolpe där bilbätet smiter in i när man inte använder den.. :)

Någon som har några tips på vart jag skall spänna, smörja osv.. har redan testat o fetta in det så kallade gångjärnet i framkant på dörren.. dock utan bättre resultat.

Mången tack på förhand!

Mvh Kristoffer

ThomasT
2009-04-02, 00:08
Förardörren knarrade på min mkIV. De smorde gångjärnet flera gånger om på VAG verkstaden med något ljust fett utan att det vart bra.

Det slutade inte knarra förrän jag själv smorde med något svart "high pressure"(?) grafit fett, som de hade ute på verkstaden där jag jobbade.


.