handdator

Visa fullständig version : koppling/vxllåds problem polo



larsahl
2007-06-09, 12:27
Hejsan!
Det är så att jag har gjort ett kopplingsbyte på min polo variant från 1998.
Men efter ett tag så började det låta om växellådan när kopplingen var ur. Det låter som något metalliskt ljud slår emot något och inte snurrar rätt typ. Men när jag trycker ned kopplingen så försvinner det.

Jag åkte då tillbaka till verkstaden som hade bytt kopplingen och sade det där och dom lyssnade och sa att det är ur trampningslagret som är lite slappt eller något sådant så det är bara att spänna vajern till kopplingen och då gjorde dom det.

Ljudet minskade.. Men efter 2 dagar var det tillbaka igen!

Stämmer det dom säger? ska jag spänna mer? är det inte så att det bara bli så att den är lite halvt ur kopplad och sedan slits ned och börjar låta igen?

larsahl
2007-06-09, 16:47
Satt och läste lite i hynes boken för polo och där hittade jag detta:

Manual transmission.
Noisy in neutral with engine running:
* Input shaft bearings worn (noise apparent with clutch pedal released, but not depressed)
* Clutch release bearing worn (noise apparent with clutch pedal depressed, possibly less when released)

Den där första input shaft bearings vad är det för lager?
Och den andra clutch release bearing vad kan det va?

Falcor
2007-06-09, 17:15
Clutch release bearing är urtrampningslagret, troligtvis är det så dåligt att spänna vajern endast hjälpte temporärt. Börja med att byta det.

larsahl
2007-06-09, 18:29
urtrampningslagret kan det orsaka ljud när man kör bilen på låga varv?
För jag hör typ exakt det ljudet kanske i marginell annan tappning typ att det hela snurrar snabbare vid låga varv och sedan när jag gasar på till typ 3500rpm så hörs det inte direkt alls.

EDIT:
Det roliga var att idag när jag åkte iväg till macken för att köpa dricka så kunde jag knappt koppla helt plötsligt.. pedalen va helt slappt halva vägen, så jag popade upp huven och började undersöka. Helt otroligt vajern va helt slapp och kunde hoppa ur helt och hållet och det saknades en mutter som hade skruvat ut sig och trilat iväg.
Den andra som skulle spänna längs ut i änden på vajern va uppskruvad och va påväg att trilla iväg oxå.

Drog åt och satte dit en ny mutter så det är två som håller emot och spände endel på kopplingen, men ljudet kvarstår men lite svagare tappning.. Det roliga är att utrampningslagret ska väll ingå i kopplingssatsen som jag bad om att de skulle köpa och byta. De tog betalt för priset av kopplingssattsen ialf. Frågan är om det är gamla uttrampningslagret :<

Men ialf ska undersöka vajern mer imorgon och försöka spänna den mer nertill och slaka till den upptill i spännet. kompensera ut lite.

larsahl
2007-06-12, 17:59
Någon som vet om det finns firmor som renoverar växellådor i stockholms området till vw? Jag tror min kommer rasa när som helst. Låter riktigt illa vid motorbromsning i nedförsbacke och när man kör på låga varv.

polomannen
2007-06-12, 21:51
Någon som vet om det finns firmor som renoverar växellådor i stockholms området till vw? Jag tror min kommer rasa när som helst. Låter riktigt illa vid motorbromsning i nedförsbacke och när man kör på låga varv.


DLI-TEKNIK fixar det åt dej.
Kolla med han.
Vilken verkstad lämnade du bilen till.....låter helt sjukt att dom inte har byt
Urtrampnings lager när dom har byt koppling.

POLO RTS
GOLF GTI SPECIALL
GOLF VR6-ZR

larsahl
2007-06-13, 20:44
jag har kontaktat DLI-TEKNIK idag, så får jag se vad det kommer kosta.
Men var ute och prövade lite idag med bilen koppla o gasa lite och det känns nästan som om det är något med urtrampningslagret oxå, ska kolla upp det imorgon med dem som monterade i kopplingen. Eftersom jag får olika karaktär på ljudet när jag står med neutralen och kopplar hej vilt upp och ned.

polomannen
2007-06-13, 20:49
Mne inget svar vilket verkstad det var som gjord jobbet..??

POLO RTS
GOLF GTI SPECIALL
GOLF VR6-ZR

larsahl
2007-06-13, 20:59
Det är http://www.premiumbil.se/ . Men jag har som sagt inte plockat ned lådan o kollad om det inte är bytt eller ej.. men det måste ju nästan va urtrampningslagret?

larsahl
2007-06-14, 16:12
Va nere hos dem idag.. och dem va schyssta och kollade på bilen och kom fram till att det kan va 2 saker. Antingen något lager i lådan eller något mot motorn, men chansen va större åt lådan tyckte jag det lät från dem.

Lyssnade med en aluminium stav idag mot lådan så förstärks ljudet medans lägger jag den mot motorblocket så hör jag bara ventilerna ticka lite lätt iom motorn va kall.

Så nu ere leta låda eller renovera eller byta mot en renoverad och byta in min mot den renoverade osv.. tåls att tänka på vad som är bäst och inte kostar allt för mycket.

larsahl
2007-06-15, 15:03
ya, idag rasa lådan.. Leta ny...
Någon som har koll på vilka olika modeller som passar och vilka som håller?

Jepson75
2009-11-10, 18:10
Hamnade fel!!! skulle skapat en ny tråd....!!