handdator

Visa fullständig version : Ang 02M drp växellåda?



gnytt
2009-04-01, 21:45
Undrar lite efter att ha läst om foffas låda. Hur passar denna låda på vr6-motorn, behövs adaptor, den går att använda till enbart framhjulsdrift, hur är det med koppling, hur funkar det med 02A lådans spakställ och vajrar. Kan jag använda quife-diffen från 02A-lådan?

Om man förutsätter att jag har en komplett abv-motor med tillhörande låda, vad behöver jag då byta för att få på en 02M låda. Samt skiljer det sig i hållbarhet mot drw passatlådorna eller det är bara utväxling?

Mvh/ Kibbe

gnytt
2009-04-02, 17:38
Ingen som har erfarenheter att dela med sig av?

David L
2009-04-02, 17:49
"Hur passar denna låda på vr6-motorn"

Passar på blocket utan modifikation.

"behövs adaptor"

Adapterplatta? Om så, nej.

"den går att använda till enbart framhjulsdrift"

Ja, om du tar bort vinkelväxel och använder fwd drivfläns samt svarvar en distans.

"hur är det med koppling"

Jodå, det behövs med. Förslagsvis från 02M då lådan har annan ingående axel än 02A och även större diameter.

"hur funkar det med 02A lådans spakställ och vajrar"

Passar ej rakt på. Går att trixa till med kap/svets, men köper du 02M spakställ är det 'bulta på'.

"Kan jag använda quife-diffen från 02A-lådan?"

Nej.

"Om man förutsätter att jag har en komplett abv-motor med tillhörande låda, vad behöver jag då byta för att få på en 02M låda."

Svänghjul, koppling, startmotor, slavcylinder samt slang, drivflänsar m.m.

"Samt skiljer det sig i hållbarhet mot drw passatlådorna eller det är bara utväxling?"

Alla 02M är lika hållbarhetsmässigt, men utväxlingarna kan skilja.

Norpan
2009-04-03, 00:20
För att bygga om lådan till FWD behövs en diff, förslagsvis peloquin eller quaife, som inte har utgående axel för fördelnings låda.
Den lådan fanns i usa och därför är det bara att beställa en som passar från något av ovan nämda fabrikat.

Kopplingscylindern är ett med urtrampningslagret på 02m så det är bara en adapterslang mellan din ordinarie kopplingsslang.

Lamellen är både större (228mm på 02a och 240mm på 02m) och har grövre ingående axel.
Komplett koppling från 02m behövs alltså, svänghjul från V6-4M eller R32, tryckplatta och lamell (sinter eller organisk standard).

Som föregånde talare sa behövs även en distans svarvad för att flytta ut den högra axeltätningen och ett par pluggar som tätar oljehålen till fördelningsvxl.lådan.

DRP passar rakt av mot ABV-motorn utan adapter men kräver ombyggnad av främre motor fäste för att passa.
Dessutom kommer inte motorfästet som sitter bak till vänster att passa överhuvudtaget.
Det problemet är löst av Dutchdub och man kan beställa fäste där.
http://www.dutchdub.com/Webnew/O2M/o2mmount.htm

Det står även annat matnyttigt om 02M i mk2 & mk3 där.

Spaktäll från 02a passar inte så bra mot 02m utan det löses enklast genom att rycka ett från en Mk4 med vajerställ 02j eller 02m kvittar verkar det som...
Dessutom känns och är det spakstället mycket stabilare än 02a.
För att få det att passa mk2 & mk3 är det bara att måtta och såga bort ett par fästen under och borra lite nya fästhål och vips så satt det där : )

Det största och dyraste problemet du lär stöta på är att drivaxlarna inte passar från 02a och måste custom beställas från usa eller liknande.

Svårare än så är det inte : )

gnytt
2009-04-03, 03:43
Tack för mycket bra information. Låter som det är en dyr historia med alla inköp, funderar på om det kanske hade lönat sig att köpa sellholms drevsats eller annat. Även om denna säkert är dyrare, tror ni inte en sådan låda hade hållt bättre i längden? Eller anses 02M lådan hålla bra till turboeffekt?

Mvh

Kung Corrado
2009-05-02, 02:34
Uppar denna tråd då jag undrar samma sak som gnytt. Kommer en 02A-låda med Quaife-diff och Quaife 6vxl drevsats hålla bättre för höga effekter än en 02M-låda med diffbroms (ex. Quaife).

foffa2002
2009-05-02, 18:16
Uppar denna tråd då jag undrar samma sak som gnytt. Kommer en 02A-låda med Quaife-diff och Quaife 6vxl drevsats hålla bättre för höga effekter än en 02M-låda med diffbroms (ex. Quaife).

Nej , 02M är mycket bättre

Skalet och axlarna i 02A flexar så dom håller inte även om dreven är bra grejer

Kung Corrado
2009-05-07, 12:05
Nej , 02M är mycket bättre

Skalet och axlarna i 02A flexar så dom håller inte även om dreven är bra grejer

Tackar Foffa.

Hur är det med 02J, den passar bolt on såvitt jag förstått mot motor, fästen, drivaxlar etc, men hur tålig är den jämfört med en 02A eller 02M

Kung Corrado
2009-05-07, 12:07
"Hur passar denna låda på vr6-motorn"

Passar på blocket utan modifikation.

"behövs adaptor"

Adapterplatta? Om så, nej.

"den går att använda till enbart framhjulsdrift"

Ja, om du tar bort vinkelväxel och använder fwd drivfläns samt svarvar en distans.

"hur är det med koppling"

Jodå, det behövs med. Förslagsvis från 02M då lådan har annan ingående axel än 02A och även större diameter.

"hur funkar det med 02A lådans spakställ och vajrar"

Passar ej rakt på. Går att trixa till med kap/svets, men köper du 02M spakställ är det 'bulta på'.

"Kan jag använda quife-diffen från 02A-lådan?"

Nej.

"Om man förutsätter att jag har en komplett abv-motor med tillhörande låda, vad behöver jag då byta för att få på en 02M låda."

Svänghjul, koppling, startmotor, slavcylinder samt slang, drivflänsar m.m.

"Samt skiljer det sig i hållbarhet mot drw passatlådorna eller det är bara utväxling?"

Alla 02M är lika hållbarhetsmässigt, men utväxlingarna kan skilja.


Så det finns ingen möjlighet att använda sig av kopplingen till 02A-lådan till en 02M..?

David L
2009-05-07, 16:49
02J är som 02A.

02A/J har annan splines på ingående axeln än 02M och således passar ej lamellen. Sen skiljer även diametern på svänghjul/koppling som nämts tidigare, 228mm vs 240mm. Mao, ett 02A svänghjul ihop med en 02M låda gör att startmotorn inte når startkransen.

Kung Corrado
2009-05-08, 00:43
02J är som 02A.

02A/J har annan splines på ingående axeln än 02M och således passar ej lamellen. Sen skiljer även diametern på svänghjul/koppling som nämts tidigare, 228mm vs 240mm. Mao, ett 02A svänghjul ihop med en 02M låda gör att startmotorn inte når startkransen.

Tack David. Och hur hållbar är 02J jämfört med en 02A?