handdator

Visa fullständig version : tokhögt komptryck efter topplocks uppgradering



VWR18
2009-04-01, 20:42
Gjorde komptest efter att fått ihop motorn igen efter uppgraderingar på toppen:
1# 18kg
2# 14kg
3# 14kg
4# 14,5kg

Låg på 12,5kg rakt över innan. Vad kan det höga kompet bero på?

Skall tillägga att jag bytt ventilfjädrar och brickor, samt ventiltätningar.

Komptestet är gjort på kall motor och har en så länge bara gått runt med startmotorns hjälp!

Törs man starta den med tändning på?

Jani Hast
2009-04-01, 21:16
Ett komp test med är inget man kan lita på till hundra.
Kompet du tänker på räknar man fram och inte mäter.

Bara att starta.

VWR18
2009-04-01, 21:47
jag mätte med " Biltemas " kompressionsmätare som man skruvar i tändstiftshålet.

magoo
2009-04-01, 21:52
jag mätte med " Biltemas " kompressionsmätare som man skruvar i tändstiftshålet.

det du kontrollerar där är "tätheten" på motorn, dvs om du har kompressionsläckor förbi ringar eller ventiler. högt värde indikerar tät motor.

t.ex 8.0:1 är geometriskt dvs förhållande mellan cylindervolym å förbränningsrumsvolym....

VWR18
2009-04-01, 21:58
det du kontrollerar där är "tätheten" på motorn, dvs om du har kompressionsläckor förbi ringar eller ventiler. högt värde indikerar tät motor.

t.ex 8.0:1 är geometriskt dvs förhållande mellan cylindervolym å förbränningsrumsvolym....

Förstår det men hur kan det komma sig att det blivit så pass höga siffror gämfört med tidigare? Har för mig att 12,5kg är ett normalt värde.

MaltenRacing
2009-04-03, 10:27
Förstår det men hur kan det komma sig att det blivit så pass höga siffror gämfört med tidigare? Har för mig att 12,5kg är ett normalt värde.

du har en tätare maskin numera helt enkelt.

VWR18
2009-04-03, 10:49
Kan det vara så att någon av ventilerna inte öppnar på 1:ans cylinder i och med att den har så pass mycket högre tryck?

Kroniskt misstänksam............., har ju gått fel förut, murphy you know!

Mini_me
2009-04-03, 12:59
Går den runt så att det inte tar i så är det inget fel på ventilerna...det hade du hört märkt (tagit stopp).
Kan vara så att det var lite olja som var i cylindern = den tätar mkt bättre.

Bara att starta (LOVAR).

Efter start mm kan du ta ett nytt test så kommer du säkert se att det är olika mot vad du har nu.


(Sluta fega ;-P)

VWR18
2009-04-03, 17:02
Går den runt så att det inte tar i så är det inget fel på ventilerna...det hade du hört märkt (tagit stopp).
Kan vara så att det var lite olja som var i cylindern = den tätar mkt bättre.

Bara att starta (LOVAR).

Efter start mm kan du ta ett nytt test så kommer du säkert se att det är olika mot vad du har nu.


(Sluta fega ;-P)

Tack för uppmuntran, start sker i helgen.