handdator

Visa fullständig version : oljetemp/oljekyl 16V



Borbos
2009-03-31, 14:31
Var är normalt att oljetempen skall ligga på vid normal körning ??

2,0 16V ACE .

Min ligger på mellan 102-112 vid normal körning , känns lite högt , eller ?

Lillen
2009-03-31, 15:51
De gamla 1,8 16V stod det att tempen kunde vara 108 grader eller mer VID HÅRD körning.
Detta stod på service/varningslappen under huven.
Har även läst det i nån gammal bok.

razer
2009-03-31, 16:58
Med vatten-oljekylaren på plats låg min (1.8l 16v) på 98-102 normalkörning landsväg. I stan var den uppe vid 110-112 om det gick sakta (man såg att vattentempen steg).

jooeell
2009-03-31, 17:58
det är däromkring de ligger har jag för mig!

och det är alldeles för högt tycker jag... arbetstempen på olja ligger runt 60-80 grader över det finns risk för kox-bildning enligt vad jag fått lära mig =P

Borbos
2009-03-31, 18:02
Hmmm har ju en extra oljekyl , man kanske montera den i fronten ngnstans.
Vattentempen håller sig vid ca 88-92 grader , vilket jag tycker är normalt.

jooeell
2009-03-31, 19:40
ja det kan vara läge den där vatten/olje kylaren är ju fullständigt kass enligt mitt tycke =P även den som är till mk1 GTI är för liten till 16v iallafall när man börjar köra hårt har jag märkt

Fredda84
2009-03-31, 20:32
Jag kör med både vattenoljekylaren och golfettans luftoljekylare på min Golf 2 GTI 16V, fungerat bra i 2 somrar nu, oljan ligger på ca 94-95 vid landsvägskörning. jag kom upp i kring 110 grader på kinnekulle vid gtiklubbens höstträff sist, var visserligen inte så vramt då... 114 är det högsta jag fått upp den i iallafall. innan luftoljekylaren har jag varit uppe i 120 grader

jooeell
2009-03-31, 23:46
Jag kör med både vattenoljekylaren och golfettans luftoljekylare på min Golf 2 GTI 16V, fungerat bra i 2 somrar nu, oljan ligger på ca 94-95 vid landsvägskörning. jag kom upp i kring 110 grader på kinnekulle vid gtiklubbens höstträff sist, var visserligen inte så vramt då... 114 är det högsta jag fått upp den i iallafall. innan luftoljekylaren har jag varit uppe i 120 grader

saxat ifrån
http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=6313

Hur hög får oljetemperaturen maximalt vara?

Det varierar mellan motorerna, det skiljer också på var någonstans i oljesystemet som tempgivaren sitter. Om motorn måste jobba längre perioder med 110 grader eller mer bör man förbättra oljekylningen. Tillfälliga "slängar" uppåt 120-130 grader behöver inte vara någon katastrof (vid kolvringarna når oljan tillfälligt temperaturer på 200 grader) men är definitivt något man vill undvika. Luftkylda motorer använder oljan som en viktig kylning och de har oftast ganska höga oljetemperaturer.

Finns det någon lägsta temperatur för motoroljan?

Återigen är det biltillverkaren som anger lämplig olja för vinterbruk. Läs instruktionsboken. En normal drifttemperatur på varmkörd motor bör ge en oljetemperatur över 60 grader. Då "kokar" nämligen vattnet bort från oljan. Vattnet kommer från förbränningsrummen.

exempelvis SAE 5-40. Den fruktade avrinningen sker vid temperaturer över 100 grader C

Borbos
2009-04-01, 07:32
Då blir det till att montera kylare

Tackar för info

Borbos
2009-04-03, 08:01
Är det någon som vet var jag kopplar in oljekylet ?
Skall man som i andra trådar det diskuteras i nu , montera i mk1 oljefilterhållare och ha kvar vattenkylet?

Raz
2009-04-03, 08:15
På min Golf 16V så är vattenkylet kvar och sen är en 13 raders oljekylare monterad i fronten det fungerar mycket bra, har kört på massor av banträffar och har aldrig haft problem med för hög oljetemp.

GTI-nissen
2009-04-03, 14:21
Jag har likadant som Raz. Inkopplat via en mk1 oljefiltershållare och det har funkat kanon även för mig!

Borbos
2009-04-03, 23:01
Tack pojkar, då provar jag likadant :-)

Junfors
2009-04-03, 23:53
Jag har likadant som Raz. Inkopplat via en mk1 oljefiltershållare och det har funkat kanon även för mig!

Kör du orginal mk1 oljekylare också eller kör du bara med mk1oljefiltershållare och en eftermarknadsoljekylare?

GTI-nissen
2009-04-04, 18:24
Det är bara hållaren som är från 1:an, kylaren är en Setrab med fler rader. Minns inte hur många...

EDIT: 15 rader.

Junfors
2009-04-04, 20:28
Det är bara hållaren som är från 1:an, kylaren är en Setrab med fler rader. Minns inte hur många...

Passade det rakt på eller fick du ha någon övergång, kanske inga konstigheter om man går till en hydralikfirma!?

3L1T
2009-04-04, 20:39
Har sagt innan att jag tycker det ligger logik i att inte köra med vattenoljekylaren om man har riktig oljekylare.

"running both is a bad idea because they won't work well together. You will end up heating the oil with the radiator and then trying to cool it with the mocal cooler. essentially making the mocal cooler just a second radiator. "

Mocal är alltså en tillverkare av oljekylare för de som inte vet det.

GTI-nissen
2009-04-05, 18:16
Den vattenkylda oljekylaren värmer ju aldrig oljan till mer än lite drygt 100 grader och är oljan 120 grader så kyler ju också vattenvärmeväxlaren.
Vatten kyler som bekant bra mycket bättre än luft.

Bada i 15 gradigt vatten eller stå naken i 15 graders yttertemp. Vilket är kallast? ;-))))

Men öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två. ;-)

GTI-nissen
2009-04-05, 18:21
Passade det rakt på eller fick du ha någon övergång, kanske inga konstigheter om man går till en hydralikfirma!?

Det går att montera rakt på med det långa mittre "oljeröret" från vattenvärmeväxlaren. Värmeväxlaren sätts ju där oljefiltret egentligen ska sitta på mk1-hållaren, men det tätar ändå. Iallafall med lite packningsklägg. Kanske går bra även utan...

Junfors
2009-04-05, 21:56
Jag har en mk1:a och ska ha kvar den oljekylaren men vill ju byta själva cellpaketet mot ett större bara. Frågan var därför om du köpte en större kylare och den passade på mk1 orginal oljekylarslangar.

3L1T
2009-04-05, 22:49
Den vattenkylda oljekylaren värmer ju aldrig oljan till mer än lite drygt 100 grader och är oljan 120 grader så kyler ju också vattenvärmeväxlaren.
Vatten kyler som bekant bra mycket bättre än luft.

Bada i 15 gradigt vatten eller stå naken i 15 graders yttertemp. Vilket är kallast? ;-))))

Men öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två. ;-)

Vatten är bättre värmeväxlare än luft ja.

Men din jämförelse att bada och stå naken blir ju galen när du anger samma temperatur. Kopplar man in det i sammanhanget där oljan antingen kyls av vattnet eller av luft så blir det i stil med:
Bada i 100 gradigt vatten eller springa naken i 20 graders yttertemp. Vilket är kallast?

Du kyler ju ändå vattnet med luft!?

Men visst skulle olja bli upp mot 120 grader fast du kör med en riktig oljekyl så skulle ju även vattenvärmeväxlaren göra nytta.
Jag undrar dock om oljan skulle bli så hög om man kör med enbart en riktig oljekyl.

jooeell
2009-04-06, 08:30
det är ju som 3L1T säger att ha kaka på kaka är lite onödigt tycker jag! visst vatten kyler bättre än luft men vi har ju redan konstaterat att vi inte vill ha oljan så varm som 100grader... ett vettigt oljekyl helt separerat ifrån vattnet hade jag rekomenderat!

det som vore vettigast kanske vore att ha en liten vattenkylare kopplad på den vatten/olje kylaren separat ifrån vanliga kylaren! med självcirkulation kanske räcker på den?! typ en motorcykel kylare?!

GTI-nissen
2009-04-06, 17:53
Jag har en mk1:a och ska ha kvar den oljekylaren men vill ju byta själva cellpaketet mot ett större bara. Frågan var därför om du köpte en större kylare och den passade på mk1 orginal oljekylarslangar.

Aha! Jo, ähum... Mina slangar är nya och jag gjorde inte jobbet själv, så jag vet inte.

Borbos
2009-04-07, 13:48
Jag kommer iaf att prova med en luftoljekylare enligt den princip som Nisse beskriver , går tempen ner då kör jag så annars får jag prova utan vattenkylaren.