handdator

Visa fullständig version : "Nysande" och varm motor i Passat-88



henrik axelsson
2009-03-30, 22:35
Hejsan, hoppas någon kan hjälpa mig med mitt/mina problem.

"nysandet" då, som sagt, när jag ska starta bilen så låter det som att bilen nyser till och varpå startmotorn knappt orkar dra runt motorn ? Största sannolikhet att det är förgasarfoten som är sprucken eller kan det till och med vara så illa att nysandet är mellan topp och block dvs topplockspackningen som är kaputt?

Sen blir ju bilen även varm då, tempen skjuter i toppen nästan direkt och bara spyr ut vatten, ser att det är mkt blött kring exp.kärlet, troligast orsaker till detta då ? luft i systemet, kass termostat ? eller kan det vara så illa även här att det beror på topplockspackningen ?

För att sätta pricken över i:et så har även motorn väldigt högt varvtal och går minst sagt som en påse skit.

Så är det ett sånt sammanträffande att det är förgasarfoten som spruckit och orsakar nysandet och det höga varvtalet och att termostaten har gått i graven.
eller beror allt ovanstående på en kass topplockspackning ?

Tack på förhand// Henrik

Raz
2009-03-31, 10:42
Det låter som topplockpackningen har gått.

henrik axelsson
2009-03-31, 22:10
tror hela motorn har gått åt fan faktiskt, idag när bilen stått en längre tid efter att jag provkört den, testat utan termostat, försökt lufta systemet, tog bort vattenpumpen, bytte remmen.. där som en skänk från ovan så hördes det ett metalliskt "knackande". Först trodde jag det hade med att jag bytt rem då denna remmen var kortare och att det var bladen på generatorn som tog i fästet, men det var det inte, så det är väl något inuti motorn som har gett upp, vad vet jag inte ?? nån som har en teori ?