handdator

Visa fullständig version : "spränger" oljefiltret golf mk1 gtd



kjellson
2009-03-30, 13:27
jag har nu fått ett konstigt problem, mitt oljefilter "sprängs" i överkant och nästan all olja sprutar ut !?

fredag: bytte vi toppackningen och tömde ur oljan men bytte inte filter, i med ny olja och glykol, körde och ölade hela kvällen enda felet va att en kylarslang läkte lite. så jag stälde den i garaget över natten för att inte nått skulle frysa då jag inte hade glykol att hälla i.

lördag morgon: fixar kylarslagen i med glykol startar och det tok sprutar olja från oljefiltret. oljefiltret va då lite löst altså inte åtdraget helt då jag kände på det. byter filter och i med ny olja, funkar kanon resten av dagen,

söndag morgon: startar golfen och det sprutar olja från filtret, filtret är "sprängt" i överkant, på vänster sida sett framifrån, tar bort det, skruven till "vattenkylarsaken" är lite lös så jag drar åt den så att man inte kan reka på den, nytt filter ny olja funkar kanon, kallstartar sen på kvällen och det funkar kanon kör så någon timme,

måndag: kika under huven och oljefilteret ser bra ut "som vanligt" startar och efter 10sek sprutar det även olja och filtret är spräng i överkant, så vad är felet? det va något vw filter som satt först men dom 2 andra var biltemafilter,

VR6_Linus
2009-03-30, 15:00
Har haft samma feonomen, då var det regulatorn i oljepumpen som kärvade. Den fastande och gav för högt tryck.

kjellson
2009-03-30, 15:10
ok sitter den där i blocket eller sitter den i tråget? och vars får man tag på en sådan? från vilka golfar passar det? ska den hindra så trycket inte blir mer än 9 bar? det ska väll som max va på 7 bar och den där reduceringsventilen stoppar vid 9 bar?

vevhusventilationen är ren och fin kikade det nyss,

har sökt runt på biltema oljefilter och sett liknande saker med oljefiler som går av i skarven, alla är tydligen missnöjda med deras filter, bilverkstan här hade haft ett liknade fall med biltema filter, kanske är deras filter som inte pallar trycket? eller fabrikationsfel?

Gullideckel
2009-03-30, 20:01
ok sitter den där i blocket eller sitter den i tråget? och vars får man tag på en sådan? från vilka golfar passar det? ska den hindra så trycket inte blir mer än 9 bar? det ska väll som max va på 7 bar och den där reduceringsventilen stoppar vid 9 bar?

vevhusventilationen är ren och fin kikade det nyss,

har sökt runt på biltema oljefilter och sett liknande saker med oljefiler som går av i skarven, alla är tydligen missnöjda med deras filter, bilverkstan här hade haft ett liknade fall med biltema filter, kanske är deras filter som inte pallar trycket? eller fabrikationsfel?

Jag har bara provat Biltemas oljefilter en gång...fick stanna efter 30 meter eftersom summern tjöt och oljelampan blinkade intensivt.

Parkerade bilen satte i ett riktigt oljefilter från VAG och körde vidare som inget hade hänt.

Vet inte alls om de är där problemet ligger för dig men kan nog vara bra att starta där.

kjellson
2009-03-30, 20:08
ok lät ju bra, nu har jag satt i ett framfilter och kört ett bra tag så. får väll se senare när jag startar den !? hoppas på att det funkar.

kjellson
2009-03-31, 16:31
nu har det hänt igen, blir till att ta oljefilterhållaren med reduceringsventilen från gtin jag fick igår, det är väll samma?

Manny
2009-03-31, 17:24
Reduceringen sitter väl i tråget med pumpen på 8v? Inte i filterhållaren.

kjellson
2009-03-31, 17:58
ok kanske får ta allt från 8v om det passar då? tråget är ju inte svårt att ta bort,

VR6_Linus
2009-04-02, 15:49
Ja den sitter i pumpen, i tråget.

R.Grönberg
2009-11-09, 18:42
jag har ju samma fel på min, fast min läcker runt filtret ist och spränger inte filtret.
Är det oljepumpen som är fel på då?

kjellson
2009-11-09, 18:53
jag har ju samma fel på min, fast min läcker runt filtret ist och spränger inte filtret.
Är det oljepumpen som är fel på då?

du har klämt packningen eller har ingen packning? eller så sitter där 2 packningar?

R.Grönberg
2009-11-09, 18:54
nej jag har haft loss filtret 3 gånger, sitter packning där, även provat med nytt filter.
Samt bytt vattenkylningen och ingen som helst skillnad

Janne.M
2009-11-09, 19:35
ok lät ju bra, nu har jag satt i ett framfilter och kört ett bra tag så. får väll se senare när jag startar den !? hoppas på att det funkar.

Biltemafilter = skit
FRAMfilter = bättre men fortfarande skit!

Köp ett kvalitetsfilter; Bosch eller Mahle på en gång så är det åtminstone inte fel på filtret, men du verkar som om du har andra problem.

Men skippa Biltema och FRAM i framtiden va? finns många dåliga historier om FRAM filter på vortex

R.Grönberg
2009-11-09, 19:35
Jag har mahle på mitt och det läcker som ett såll!