handdator

Visa fullständig version : Mycket svajig vattentempmätare - felorsak?



Golfbjörnen
2009-03-29, 23:25
Hej,

Jag var o tittade till min bil i garaget idag och råkade ta en liten provtur för att se att allt snurrade som det ska efter vinterdvalan.

Upptäckte att vattentempmätaren beter sig enormt skumt. För det första så blinkar den röda lampan hela tiden, trots att motorn är varm. Efter några kilometer gick tempmätaren i taket och jag stannade på en mack för att kolla. Ingen onormal motortemp, inget knas med vattnet och rätt nivå i expansionskärlet. Körde vidare, nålen pendlar mellan fullt och inget, verkar inte spela nån roll om jag gasar eller lägger ur växel och bara rullar, tempmätaren ger mig inte en enda vettig indikation, bara pendlar och blinkar med lampan. Körde väldigt försiktigt och observerade oljetemp (normal) och motorn var inte onormalt het eller så när jag stannade heller. Visserligen var det bara 5 grader ute så jag trodde han skulle gå lite kall (det är en annan termostat i som passar bättre när det är varmt och motorn går lite hårdare) men att tempen skulle svaja såhär sjukt var jag inte med på. Jag har inte kört bilen sedan sept-okt när jag ställde av den och då fanns inte felet.

Nån som har en idé om vad som hänt eller varit med om detta själv?

Öh, glömde säga: Det är en GTI 16v, 87'a.

/Anders

Greenis
2009-03-30, 01:44
testa att byta termostat.
jag hade en bil som jag inte kört på en stund och vattentemp mätarn betäde sig lite konstigt då. jag byte termostat så var det löst.