handdator

Visa fullständig version : Varför startar inte Golfen?



oxxax
2009-03-28, 12:14
Jag köpte en Golf III 1,8 -98 till min fru, men efter att ha gått utan anmärkningar så ville den en dag bara inte starta. Har haft den i under 100 mil så det känns ju lite trist, och jag hoppas att någon här kan komma med förslag på vad jag kan kontrollera.

Jag har gjort följande:
Kollat så att det kommer soppa från spridaren ner på spjället.
Kollat så att det kommer gnista (har tom testat en ny spole)
Köpt nya stift
Testat alla nycklar
Jag har kört VAG-com, men den har inte hittat några fel.
Jag har tom haft en VW-mek som har kollat samma saker jag, men som inte heller han blev klok på vad det kan vara.

Bilen startade och gick som den skulle innan detta, men en kall dag nu för några veckor sedan så var den inte ens nära att tända, och så är det fortfarande. Ibland får jag för mig att den nästan baltänder lite.
Bilen har gått ca 12000 mil.

Någon som har förslag på vad mer jag kan testa?

//oscar

Manny
2009-03-28, 12:27
Kammen har kanske hoppat? Tankat diesel?

oxxax
2009-03-28, 12:36
Kammen har kanske hoppat? Tankat diesel?

Kammen är kollad av VW-meken och den stod där den skulle, och frugan har fölrsäkrat mig om att hon inte har tankat diesel. Den gick som den skulle när den stängdes av, vilket den väl inte hade gjort om det var diesel i den?

Mini_me
2009-03-28, 13:10
Hall givaren? Du ska ha en jord signal ut på mitten stiftet när du kör på starten.

oxxax
2009-03-28, 13:20
Hall givaren? Du ska ha en jord signal ut på mitten stiftet när du kör på starten.

Vart hittar man denna givare? Jag vet att VW-meken mätte någonting, men inte när vi körde startmotorn.

Edit: Bör inte denna vara hel om man får gnista?

quix
2009-03-28, 14:08
Testa att koppla bort tempgivaren som sitter på vattenutloppet på toppen och försök sedan starta och se om det blir någon skillnad.

oxxax
2009-03-28, 14:34
Testa att koppla bort tempgivaren som sitter på vattenutloppet på toppen och försök sedan starta och se om det blir någon skillnad.

Nu är det testat, men tyvärr gav inte heller det något resultat.

Manny
2009-03-29, 01:43
Om det kommer soppa till cylindrarna och du har gnista på stiften så ska den gå ju. Det och luft ska ju räcka för att starta.

oxxax
2009-03-29, 07:12
Om det kommer soppa till cylindrarna och du har gnista på stiften så ska den gå ju. Det och luft ska ju räcka för att starta.

Ja man tycker ju det... :(

Mini_me
2009-03-29, 07:46
Då kanske du ska ta och kolla om motorn verkligen är nollad igen.

Om du är osäker på vart noll markeringen är så finns det ett "bonde" sätt oxå:

1: Bort och ur med 1´ans tändstift
2: Bort med ventil kåpan.
3: Stoppa (försiktigt) ner en lång mejsel i hålet där tändstiftet satt.
4: Vrid motorn tills mejseln är upp och vänder.
5: Kolla så att nockarna på kam axeln pekar upp eller inte nuddar lyftarna (Ventiler stängda)
6: Det kan vara så att du måste vrida motorn ett halvt varv till iom att det går 2 varva på veven för 1 varv på kammen.

Hajar du?

Annars kanske katten har rasat och fungerar som en kork i avgasystemet (Luft in med ingen luft ut).

Värt att kolla iaf.


För har du soppa och gnista så ska den gå...

bora
2009-03-29, 09:05
Kollade ni så mellanaxeln också var rätt inkuggad

Mini_me
2009-03-29, 09:55
Oj...glömde den...precis som Bora säger så ska även fördelaren vara i noll när resten av motorn är i noll.

Finns ett litet jack i fördelaren (under locket) som rotorn ska peka mot.

oxxax
2009-03-29, 12:30
Då kanske du ska ta och kolla om motorn verkligen är nollad igen.

Om du är osäker på vart noll markeringen är så finns det ett "bonde" sätt oxå:

1: Bort och ur med 1´ans tändstift
2: Bort med ventil kåpan.
3: Stoppa (försiktigt) ner en lång mejsel i hålet där tändstiftet satt.
4: Vrid motorn tills mejseln är upp och vänder.
5: Kolla så att nockarna på kam axeln pekar upp eller inte nuddar lyftarna (Ventiler stängda)
6: Det kan vara så att du måste vrida motorn ett halvt varv till iom att det går 2 varva på veven för 1 varv på kammen.

Hajar du?

Annars kanske katten har rasat och fungerar som en kork i avgasystemet (Luft in med ingen luft ut).

Värt att kolla iaf.


För har du soppa och gnista så ska den gå...

Vi knuffade milen lite för att få den att stå rätt så att han kunde kolla, men vi lyfte inte på ventilkåpan för det. Jag vet att han sa att den inte stod där den skulle, men att det var ett korrekt antal grader fel så att det skulle kvitta. Det kan ju dock vara värt att gå ut och dubbelkolla.

Jag har funderat på det där med att avgassystemet är igensatt på någon vänster, men tänkt att det över en natt isf skulle vara en banan som hade hittat dit. Eftersom den snudd på baktänder så vore det ju inte helt osannolikt att det är stopp på vägen ut.

Tack för svaren!!

oxxax
2009-03-29, 12:59
När man vrider om starten så kommer det luft från avgassystemet, så jag tror inte att det är igensatt.

Jag plockade av alla stift (nya) och kunde konstatera att treans och fyrans stift är kladdiga, men ettan och tvåans är helt torra. Inga diagnoser på det?

bora
2009-03-29, 18:08
Det kanske är bränslepumpen som gett upp prova med startgas

oxxax
2009-03-29, 18:37
Det kanske är bränslepumpen som gett upp prova med startgas

Den ger soppa fram till spridaren så pumpen mår som den ska. Har redan testat med startgas.

Manny
2009-03-29, 18:52
Öppnar spjället?

oxxax
2009-03-29, 18:55
Öppnar spjället?

Yep det öppnar.

Manny
2009-03-29, 19:09
Har du kompression?

oxxax
2009-03-29, 19:33
Har du kompression?

Det har jag inte testat med instrument, men det känns iaf så när man knuffar den med växel i.

Nu var jag ute i garaget igen och dubbelkollade fördelarlocket, samt att jag hade ur stiften. Nu när jag försöker starta den så tänder den lite iaf Jag kan komma åt att känna på fyrans grenrör, och det blir varmt.

oxxax
2009-03-31, 21:01
Förvirringen är total.

Jag tog loss soppaslangen och vred på tändningen massor av gånger så att det pumpades ur ett par liter soppa. Därefter provade jag att starta bilen och jag hörde att den småtände lite då och då, och när jag efteråt kände på grenröret så var det ljummet.

Jag lämnade bilen, men idag fick jag för mig att vrida om nyckeln igen, och tro fan om inte bilfan startade. Den gick risigt i början, men efter någon minut lät den som den skulle och den gick hur bra som helst när jag testade att gasa lite. Nu ikväll tänkte jag ta den på en runda, men nu var den HELT STENDÖD igen. Inte es en antydan till att tända.

Några nya förslag efter detta?

Manny
2009-03-31, 21:49
Den surar kanske ner sig, koppla bort givaren till kallstarten o testa. Kör först en stund utan säkringen till soppapumpen så det blåser ur soppan lite.

Henrik.M
2009-03-31, 23:37
Och du har säkerställt så att det inte är stöldskyddet som krånglar?
Prova om bilen startar med en annan nyckel tillhörande bilen , funkar inte det bör du läsa av felkoder och se om sådanna föreligger.

Läs ut och se om det finns ev felkoder under 01 - Motorstyrdon , 17 - Kombiinstrument eller 25 - Stöldskydd.

Kan vara så att stöldskyddet (läspolen eller själva stöldskyddsstyrdonet) i bilen lagt av och ej har kontakt med transpondern i nyckeln.
Inte allt för ovanligt fel på äldre bilar , dvs det förekommer.

oxxax
2009-04-01, 00:08
Den surar kanske ner sig, koppla bort givaren till kallstarten o testa. Kör först en stund utan säkringen till soppapumpen så det blåser ur soppan lite.

Det ska testas, men var sitter denna givare?

oxxax
2009-04-01, 00:09
Och du har säkerställt så att det inte är stöldskyddet som krånglar?
Prova om bilen startar med en annan nyckel tillhörande bilen , funkar inte det bör du läsa av felkoder och se om sådanna föreligger.

Läs ut och se om det finns ev felkoder under 01 - Motorstyrdon , 17 - Kombiinstrument eller 25 - Stöldskydd.

Kan vara så att stöldskyddet (läspolen eller själva stöldskyddsstyrdonet) i bilen lagt av och ej har kontakt med transpondern i nyckeln.
Inte allt för ovanligt fel på äldre bilar , dvs det förekommer.

Jag har provat båda nycklarna. Jag tycker att det inte borde vara det eftersom bilen nästan tände tidigare, och sen till slut startade och gick dåligt en stund, för att sen inte vilja starta igen. Jag har kört VAG-com utan att få några felkoder alls.

oxxax
2009-04-06, 15:29
Ingen som kan svara på hur jag hittar någon form av kallstartsfunktion?

Manny
2009-04-06, 16:07
Kollade igenom tråden lite snabbt, jag hittar inte var du har skrivit vad du har för motor så jag kan inte ge dig ett bra svar på det.

oxxax
2009-04-06, 19:48
Kollade igenom tråden lite snabbt, jag hittar inte var du har skrivit vad du har för motor så jag kan inte ge dig ett bra svar på det.

Sorry. Det är en 1,8.

//oscar

oxxax
2009-04-09, 09:43
Kom igen nu alla experter! :)

Jag kollade lite på bildelsbasen efter kallstartsventil, men jag kan bara hitta till Golf II. Kan det vara så att det inte finns någon på en Golf III?

//oscar

van vagare
2009-04-10, 00:36
har en gti 91 som jag har problem med att det spottar in för mycke bränsle . kan det var detta som är ditt problem.

Det har jag inte testat med instrument, men det känns iaf så när man knuffar den med växel i.

Nu var jag ute i garaget igen och dubbelkollade fördelarlocket, samt att jag hade ur stiften. Nu när jag försöker starta den så tänder den lite iaf Jag kan komma åt att känna på fyrans grenrör, och det blir varmt.

oxxax
2009-04-11, 10:30
har en gti 91 som jag har problem med att det spottar in för mycke bränsle . kan det var detta som är ditt problem.

Jag vet inte.

Igår provade jag igen att starta och den gick igång på första försöket. Lät den stå 5 minuter på tomgång och det blev en pöl av vatten (?!) vid utblåset. Tänkte att jag skulle köra en runde med den då, men när jag kommer upp i 1200-1300 varv så börjar den hacka. Den höll sig vid liv om jag inte gasade för mycket, men till slut dog den ändå och var sedan tvärdöd igen.

Kan det vara vatten i soppan?