handdator

Visa fullständig version : Köpråd Passat -05 Nåt speciellt man ska kolla/lyssna efter?



Råbbert
2009-03-26, 18:14
Ska förmodligen iväg på lördag och kolla på en -05á som gått ca: 4500mil. Är det något speciellt man ska kolla/lyssna efter?
Hur är det med kamremmen, är det byte vid 12.000mil alt. 5år?

Hur är de i verkliga livet vad det gäller förbrukning?

För mååånga år sedan körde man en Golf 1.8T och tyckte då att motorn var bra trött i org utförande. Men efter steg 3 blev det liiite bättre =) Så det får det nog bli denna gång också om det skulle bli affär.

Vad kostar det att eftermontera dragkrok?

Vill ha en stor kombi med lite mil, tycker dessa är fina och att man åker riktigt bra i dem.
Är 120.000 ett alldeles för stort överpris? (går säkert att pruta på)

MVH/ Robert
VW Fox 1.2 -05 (säljes)
VW Lupo 1.4 -99

Henrik.M
2009-03-26, 19:35
Ska förmodligen iväg på lördag och kolla på en -05á som gått ca: 4500mil. Är det något speciellt man ska kolla/lyssna efter?
Hur är det med kamremmen, är det byte vid 12.000mil alt. 5år?

En passat med 45oo mil på mätaren borde inte ha så mycket fel tycker man.
Men kolla vanliga saker , historik , servicebok etc.
Almännn skötsel och skick


Hur är de i verkliga livet vad det gäller förbrukning?

Stan : Räkna med 1.2 normal körning , 1.5 är inga problem om du slinter på gasen då och då.

Landsväg : Har jag som snålast haft er min på 0.85 med fullastad bil och ett ägg under gaspedalen.




För mååånga år sedan körde man en Golf 1.8T och tyckte då att motorn var bra trött i org utförande. Men efter steg 3 blev det liiite bättre =) Så det får det nog bli denna gång också om det skulle bli affär.

Passaten är desto tyngre och tröttare , 150 hk fördelat på 1550 kg bil ger ingen raket.





Vill ha en stor kombi med lite mil, tycker dessa är fina och att man åker riktigt bra i dem.
Är 120.000 ett alldeles för stort överpris? (går säkert att pruta på)


Utgångspriset på 120.000:- verkar rimligt om bilen är fin och miltalen du anger stämmer samt allt annat stämmer med bilen skatt/besiktning etc etc.
Dock borde du kunna pruta ett par lappar på priset med tanke på att utbudet av passater inte direkt är begränsat.

Råbbert
2009-03-26, 20:04
Aj då pass törstig?
Jämför med min gamla Volvo V40 T4 -03 som ändo låg på 200hk org. Den låg runt 0.9 blandad och som billigast på långresa med packning kom jag som bäst ner på 0.69 (med lite omkörningar och så) Mätt på antal lite/mil (ej via färddator)
Iofs väger den ju mindre, men men.

Jaja vi drar nog och kollar allefall... tack för infon och ändringen av rubriken...


MVH/ Robert
VW Fox 1.2 -05 (säljes)
VW Lupo 1.4 -99

Andersson Racing
2009-03-26, 20:36
Klockren bil, sista årsmodellen, nästan iallafall. Dörrlåsen och kistorna suger bamsebums i minusgrader, öppningsmekanismen på bakluckan ger med sig snabbt den med.
Vi har aldrig snittat en tank över litern vartfall, det har varit nära men inte. Bilen är tung. Jag tycker motorn har bra tryck, lite trög att få igång men få upp den lite i varv så skjuter det på helt ok. Rykten säger att de sista årsmodellerna levererade lite mer än de uppgivna 150 hk pga av ändrad turbo, snarare 165 hk. ( nu vet jag att jag kommer få på pälsen;)). Sluta longlife serva bilen, låt den i stället servas var 1500 mil så slipper den koksa igen. Dock gjorde VAG ändringar i motorn på de sista årsmodellena så detta skall inte kunna hända men för säkerhets skull.

Räkna med minst 6 000-7 000 kr för montering av drag ex brink eller Westfalia, dyrare med avtagbart naturligtvis.

Priset är på firma va?, låter rimligt men med dagens läge kan du pruta på det. Passaten som många andra bilar har sjunkigt rejält senaste året. Mycket bil för pengarna.

Lycka till!

/ Per

Henrik.M
2009-03-26, 21:26
Mätt på antal lite/mil (ej via färddator)

Min är mätt enligt trippmätare/liter vid pumpen.


Dock gjorde VAG ändringar i motorn på de sista årsmodellena så detta skall inte kunna hända men för säkerhets skull.

Man bytte oljefiltret till ett större kring 2002.
Inga övriga ändringar på AWT motorn (1.8T) vad gäller oljesystemet vad jag vet/hört/sett.


Rykten säger att de sista årsmodellerna levererade lite mer än de uppgivna 150 hk pga av ändrad turbo, snarare 165 hk. ( nu vet jag att jag kommer få på pälsen;)).

Jag har kört igenom alla passat modeller sedan 1997 då 3B kom.
Både sprillans nya och bättre begagnade och ibland rejäla lik.
1.8T har alltid varit lika slö & bränsletörstig.

I övrigt en förbannat bra familjebil om man håller efter den, så hög bränsleförbrukning är något man får ta. ;-)

Henrik.M
2009-03-26, 21:54
Jag känner att jag måste definiera vad jag menar med slö.

Bilen skjuter på men det är absolut ingen raket.
Dvs man får inte direkt någon "wow" upplevelse med dagens mått mätt när man trycker på gasen. =)

Faller ganska naturligt med vikt/effekt förhållande.

Andersson Racing
2009-03-26, 22:30
Citat Henrik:"Jag har kört igenom alla passat modeller sedan 1997 då 3B kom.
Både sprillans nya och bättre begagnade och ibland rejäla lik.
1.8T har alltid varit lika slö & bränsletörstig."

Henrik, ska provosera dig lite nu, tyckte du din golf II gti var slö? Likvärdigt acc samt högre toppfart i passaten eller;)? Skiljer ju 500 kg med.

Och nej, passaten är ingen raket, det håller jag med om, dock inte slö och skillnaden i tempo mellan en SAAB eller Volvo med x antal hästar mer på pappret är inte så stor man tycker den borde vara. Dessa bilar dricker definitivt mer soppa än passaten.

Anser därför att 1.8T är en av VAGs bättre motorer genom åren.


/ Per

Henrik.M
2009-03-26, 23:08
Henrik, ska provosera dig lite nu, tyckte du din golf II gti var slö? Likvärdigt acc samt högre toppfart i passaten eller;)? Skiljer ju 500 kg med.

Dagens mått mätt : Ja.
Dessutom en 8V.
Skiljer 500kg och 40hk för att vara exakt.



Anser därför att 1.8T är en av VAGs bättre motorer genom åren.

Har aldrig sagt att den är dålig heller.....bara att den är slö och bränsletörstig i 150hk versionen när den ska dra runt på 1500kg familjebil.

Är nog alla överens om som är realistiska.

Sen kanske jag ska skriva att vi pratar om 1.8T 150hk i passat.
Med tanke på att den sitter i flertalet olika bilar som inte är lika slöa....och dessutom inte nödvändigtvis har 150hk versionen.

Mini_me
2009-03-27, 21:53
Vi hade en hyrbil (Passat 2004 1.8T) upp till Åre eller Sälen (minns ej) och polaren som körde den upp tyckte det var bra däng i den om man jämför med Volvos 2.4L V70 (Hade vi resan innan) och jag måste hålla med.

Nej ingen WOW upplevelse men det har ju inte ens GTi´n (Golfen)...full godkänt iom att vi pratar kombi model grande.

I övrigt en bra bil!

Råbbert
2009-03-28, 10:02
tänkte passa på att slänga in en fråga om efterträdaren, passat 2.0fsi variant. Har hittat en här i stan, gått 7000mil för 150.000. Lite roligare med nya karossen.
Hur är denna motor?

MVH/ Robert

Falcor
2009-03-28, 10:49
Eda gången jag varit över 1 liter per mil är när jag haft sciroccon på släp, ligger runt 0,9 oftast, iofs utan trim men fullgasaccelerationer görs juh varje dag...

VWGolIV
2009-03-28, 11:03
När det gäller priser så brukar jag kolla på blocket m.fl för att se vad priserna ligger på.

En firma här i ängelholm har gått över till att kolla blockets priser och sen sätta sina priser därefter, han berätta att fler företag hade gjort samma sak.

För 120 000 kr kan man ju få den senare karossen ju, vilket jag hade satsat på.

Kompisen köpte precis en svart variant 2.0 fsi med diverse lull lull för 105000 kr , den hade rullat runt 9000 mil och var fullservad var 1000 mil på verkstad.
Bilen var uttagen 060304 men tillverkad i slutet av -05 12 nånting.