handdator

Visa fullständig version : Vad pallar Vr6:an (turbobygge)?



SWErd
2009-03-26, 11:33
Nu funderar ja på turbo bygge på Vr6:an så undarar om någon vet va botten, toppen samt vad växellådorna pallar? Är mest intresserad av att veta va en Automat pallar...
Mvh!

Norpan
2009-03-26, 16:26
Kan berätta att orginal kolvarna inte pallar 500Hk iaf, det har erik (Stahlherz) på vr6.nu provat : )

Men om man åker runt 250hk så bör det hålla med orginal.

Automatlådan är ingen hållbar historia så den är bara att glömma att trimma vidare med.

foffa2002
2009-03-26, 17:26
Kan berätta att orginal kolvarna inte pallar 500Hk iaf, det har erik (Stahlherz) på vr6.nu provat : )

Men om man åker runt 250hk så bör det hålla med orginal.

Automatlådan är ingen hållbar historia så den är bara att glömma att trimma vidare med.


kolvarna pallar långt över 500hk.

800hk är inga problem på varken kolvar eller stakar.

Erik hade ju både svarvat 100år gamla orginalkolvar och spikat.

Norpan
2009-03-26, 23:48
Sant! Men för varje dag bruk kanske man inte bör använda orginal utan kanske
kosta på sig riktiga prylar så det inte rasar...

Eriks nya setup blir sjuk, får se om det blir närmare 1000hk nu då : )
(kanske 800whp iaf).

Vi har då byggt nya downpipes till nya turbosarna så gott som klart 2x3tum till 1x3,5tum.

SWErd
2009-03-27, 01:07
Kan berätta att orginal kolvarna inte pallar 500Hk iaf, det har erik (Stahlherz) på vr6.nu provat : )

Men om man åker runt 250hk så bör det hålla med orginal.

Automatlådan är ingen hållbar historia så den är bara att glömma att trimma vidare med.

Är de någon som vet att AT-lådan inte håller ? Eller är de bara någon som "vet" inte för å va näsvis.

Greenis
2009-03-27, 01:15
Jag vet.
En nära kompis av mig köpte en passat vr6 som hade gått 15.000mil.
Han körde sönder lådan på 3 månader med orginal effekt.
Han kör den ganska hårt på väg och bana. När han såg vad en ny aut låda kosta så blev det manuel. Han håller på att bygga turbo på sin nu och han är glad att det blev manuel.

SWErd
2009-03-27, 02:01
Jag vet.
En nära kompis av mig köpte en passat vr6 som hade gått 15.000mil.
Han körde sönder lådan på 3 månader med orginal effekt.
Han kör den ganska hårt på väg och bana. När han såg vad en ny aut låda kosta så blev det manuel. Han håller på att bygga turbo på sin nu och han är glad att det blev manuel.

Hade han satt dit oljekyl och bytt filter i lådan då? Bara undrar för de är få folk som vet att filtret är utbytbart.

Sn00k
2009-03-27, 13:16
kolvarna pallar långt över 500hk.

800hk är inga problem på varken kolvar eller stakar.

Erik hade ju både svarvat 100år gamla orginalkolvar och spikat.

hmm.. 500hk med orginal kompression eller dubbla topp-packningar å stålplatta som mellanlägg?
det lät hållbart, massor med kanter å skarvar i förbränningsrummet är mycket önskvärt..
bra bränsle å orginal komp med vettig tändkurva är ju ett alternativ förståss.. etanol?

800hk.. jo just ja.. någon som provat den setupen, eller enns närmare 500hk på orginalkolvar och faktiskt KÖR med bilen? =)

åter till topic, automatlåda.. det är svårt nog att få en manuell låda att hålla..
varför inte sikta in dig på en DSG låda.. överlägset snabba växlingar.. kanske kostar en del att göra iordning dock, hör med foffa här, jag tror han har koll på dessa.. =)

Greenis
2009-03-27, 13:20
SWErd han körde med oljekyl. Filtret skall jag inte lova om han han bytt.
Men han vet säker om det då han jobbat som meck på vag i 4år och är lastbilsmeck nu.

foffa2002
2009-03-27, 17:43
hmm.. 500hk med orginal kompression eller dubbla topp-packningar å stålplatta som mellanlägg?
det lät hållbart, massor med kanter å skarvar i förbränningsrummet är mycket önskvärt..
bra bränsle å orginal komp med vettig tändkurva är ju ett alternativ förståss.. etanol?

800hk.. jo just ja.. någon som provat den setupen, eller enns närmare 500hk på orginalkolvar och faktiskt KÖR med bilen? =)

åter till topic, automatlåda.. det är svårt nog att få en manuell låda att hålla..
varför inte sikta in dig på en DSG låda.. överlägset snabba växlingar.. kanske kostar en del att göra iordning dock, hör med foffa här, jag tror han har koll på dessa.. =)


Billy.T körde 800hk+ på båda sina.
Vi körde 140hk per kolv utan problem med platta.


Det är inget fel på orginal kolvar.
Fina Mahle =)

SWErd
2009-03-27, 17:57
hmm.. 500hk med orginal kompression eller dubbla topp-packningar å stålplatta som mellanlägg?
det lät hållbart, massor med kanter å skarvar i förbränningsrummet är mycket önskvärt..
bra bränsle å orginal komp med vettig tändkurva är ju ett alternativ förståss.. etanol?

800hk.. jo just ja.. någon som provat den setupen, eller enns närmare 500hk på orginalkolvar och faktiskt KÖR med bilen? =)

åter till topic, automatlåda.. det är svårt nog att få en manuell låda att hålla..
varför inte sikta in dig på en DSG låda.. överlägset snabba växlingar.. kanske kostar en del att göra iordning dock, hör med foffa här, jag tror han har koll på dessa.. =)

Nja ja undrar bara för att ja har en AT, när bygget tar vid blir de en manuell. Men du menar att botten och kolvar "klarar" 500hp?
En fråga på svaret... passar DSG lådorna till gamla häckar som min -95?

SWErd
2009-03-27, 17:58
SWErd han körde med oljekyl. Filtret skall jag inte lova om han han bytt.
Men han vet säker om det då han jobbat som meck på vag i 4år och är lastbilsmeck nu.

Ok, tack så mycket.

Sn00k
2009-03-27, 19:18
Billy.T körde 800hk+ på båda sina.
Vi körde 140hk per kolv utan problem med platta.


Det är inget fel på orginal kolvar.
Fina Mahle =)

förutom att dom är gjutna, har vassa kanter, spricker lätt runt kolvbulten å så menar du? jättegrymma prylar.. =)

känns inte som att den där lösningen med platta är speciellt seriös i längden om man satsar på hållbarhet och en maskin som går riktig.. vem är Billy.T..? =)

foffa2002
2009-03-29, 13:59
förutom att dom är gjutna, har vassa kanter, spricker lätt runt kolvbulten å så menar du? jättegrymma prylar.. =)

känns inte som att den där lösningen med platta är speciellt seriös i längden om man satsar på hållbarhet och en maskin som går riktig.. vem är Billy.T..? =)

Jag har ju kört 14 000mil med den motorn.
Platta fungerar hur bra som helst.
HGP mfl kör ju det på sina 650hk kit.
Och har gjort det sen början av 90talet.
Inga problem.

Har ALDRIG sett en kolv spricka eller ha vassa kanter.
Mna ska inte skylla dålig mappning och andra problem som kan skapa kolvras på dåliga kolvar.


Billy.T äger 4st av de snabbaste VR6 motorerna.
9sek golfar :)

Sn00k
2009-03-29, 21:23
Jag har ju kört 14 000mil med den motorn.
Platta fungerar hur bra som helst.
HGP mfl kör ju det på sina 650hk kit.
Och har gjort det sen början av 90talet.
Inga problem.

Har ALDRIG sett en kolv spricka eller ha vassa kanter.
Mna ska inte skylla dålig mappning och andra problem som kan skapa kolvras på dåliga kolvar.


Billy.T äger 4st av de snabbaste VR6 motorerna.
9sek golfar :)

åfan, fränt, dock är nog ingen av dom speciellt långmilade eller körda till vardags om han äger 4st? =)

är ytterst skeptisk till det där med platta, om man nu tänkt ta ut nån större effekt, en massa onödiga kanter å "flärpar" i förbränningsrummet är aldrig bra.. det är taffligt byggt hur man än vrider å vänder på det.

vad har du kört för kolvar i vad för motor som gått 14.000mil?

det stora felet med kolvarna är att dom är gjutna och därav en ren chansning att åka med om man satsar på riktig hållbarhet.. det är som att säga att en 1.8 8v kolv klarar detsamma, vilket den självklart gör sålänge man håller sig lugn med förbränningstryck å temperaturer, dock blire smul av dom båda vid minsta spikning eller bekymmer.. och sånna stöter man på om man kör en kraftigt trimmad bil till vardags..
med riktiga kolvar klarar man sig utan problem.. med orginal kolvar har man nog fina sprickor runt kolvbulten och även mindre fina märken ovanpå och runtom kolven.

förhoppningsvis har man redan bytt ut sprut å tändning till nått annat, annars äre bye bye kolvarna direkt om man pratar om vr6:a med coilpack.. den där packen skickar ju gnistor åt höger å vänster när den inte alls ska.. även om den så är splitter ny.. =)