handdator

Visa fullständig version : Byta hjullager Golf Iv



mr_mike
2009-03-26, 08:32
Hej.

Ska byta hjullager fram i min golf gti Iv. Har bra mek kunskaper och vilja :)
men frågan är om man vågar ge sig på detta hemma i garaget?

Har ingen press eller avdragare men vad jag förstår så ska det gå utan genom att frysa det nya lagret samt värma där det ska in.

Hade isåfall tänkt göra det när allt sitter på plats på bilen. Är detta möjligt???

Äger även en reperationshandbok så den kan man juh kolla i.


alla tips osv är välkomna, sökte på forumet men hittade inget ang byte när allt sitter på plats på en golf iv så all info hur jag ska gå tillväga osv är bra.


///Micke

magnusT
2009-03-26, 13:12
Jo det går kanske att ligga i garaget och byta.
Men jag hade nog plockat bort fjäderbenen och åkt till någon som kan pressa i och ur lagren.

mr_mike
2009-03-27, 06:18
Jo det går kanske att ligga i garaget och byta.
Men jag hade nog plockat bort fjäderbenen och åkt till någon som kan pressa i och ur lagren.


Funderar på att ta ut dem men tror inte så många firmor har öppet en Lördag eller Söndag :(

har kollat i biltemas sortiment, de har faktiskt många verktyg för att pressa ut och i lager. Har även en Haynes service bok där de visar att de andvänder sådana verktyg :)

Så frågan är då alltså hur knivigt är det att få bort fjäderbenet??? I manualen så visar de att m an kan ta bort delen längst ner och inte hela fjäderbenet eller är det jag som ser fel???


///Micke