handdator

Visa fullständig version : Vilka tändstift bör jag använda?



Bastard66
2009-03-24, 22:41
Hej.

Jag har en mk1:a med 1,8l HV motor med gtikam extractor planad topp och lättat svänghjul.. Kör med orginal förgasaren (keihin) men får en weber 32/36 i slutet på denna vecka..

Vilka stift bör jag köra med? Just nu har jag dom billigaste på biltema med känns som om dom inte är något vidare, Drar bilen till 6000-7000 rpm mellan växlingar och kan inte tänka mig att dom stiften är gjorda för sånt, har även fått stiften sura ett par gånger och har hört att billigare stift kan ta stryk av det?

Har även hört att det är skillnad på tändspolar mellan tex en motor med brytare och en motor med brytarlöst system? Kan inte tänka mig att det är någon skillnad men man vet ju aldrig.. Upplever att bilen går ojämt på tomgång och alla vacum slangar är bytta och förgasarfoten är hel samt rätt tändning (brytarlöst) detta kan väl också bero på dåliga tändstift?

Bengan.U
2009-03-24, 23:15
Hej.

Kolla instruktionsboken eller "en sån där" tändstifts tabell,
de brukar finnas på tapparna som säljer NGK.
Och enligt mig ;-) så är det bara NGK som funkar bra !
Visst det finns en massa Halo&Balo stift med,men tycker allt
att de är lite väl överskattade ;-)
När du sedan bytt till NGK,så kör hårt och testa,
efter så där en 5 - 10 mil,skruva ur ett/två stift och kolla
färgen ! Chokolad,O´boy bruna ska de vara,då har du rätt blandning
och även rätt värmetal på stiften. Svarta/sotiga = för fett !
Vita = för magert ! Men de känner du säkert till hehehehe

MVH/Bengan.U

Bastard66
2009-03-24, 23:23
Ok.. Jo NGK känns som ett säkert kort.. Såna där long life å skit kostar ju bara massa pengar å säkert inte ett dugg bättre..

pekka kiiskilä
2009-03-25, 00:47
jag håller med om att vissa nya stift är ren s-it för det ger inger i lifsläng extra men däremot i pris,

orginal stift som du läser av har funkat fint för mig och har det behövts kallare stift så har jag köpt detta.

oscarmedc
2009-03-25, 21:52
hej jag har liknande spec. på min motor fast 1,6 och kör med ngks BPR7ES och dom fungerar bara för mig :P

Bastard66
2009-03-25, 22:09
Jag var in å skaffade 4 st champion bla bla 7 nånting kommer ej ihåg, kostade 48 kr st. Är säkerligen bättre än blitemas iaf.

Någon som har svar angående tändspolarna om det är någon skillnad? Vet att det finns högeffekts spolar men nu menar jag mellan typ golf mk1 gl och gti..