handdator

Visa fullständig version : MFA problem m.m



mrgti
2009-03-24, 18:19
Hej!

Kör en golf gti 05 med dsg (bäbisvit). Nu är det så att "datorn" inte fungerar, eller MFA som det också heter, gör som det står i handboken, tändningen och det. Men absolut inget händer. Kommer inte in i menyerna. Nu är det så att jag också har en tråd som ligger och vilar tills jag hittat lösning på den, men undrar bara om de kan ha något att göra med varandra? Det gällde att farthållaren plötsligt försvunnit. Länkar till den med:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=7615

Kan det vara en enkel säkring? I och med att båda spakarna vid ratten verkar ha fått sina funktioner bortkopplade. Annars fungerar allt. Väldigt lustigt. Sätter detta i samband med ett batteri byte men det kan ju inte påverka på något sätt?

Mvh

Henrik.M
2009-03-24, 19:54
Go back to the basic & gör en sk "norsk reset".
Lägg av minuspolen på batteriet i ca 1 timme.

Lyft på den sen igen och se om du nu kommer in i MFA menyerna och om farthållaren börjar fungera.

Prova och skriv sedan om det hjälpte eller inte.

Har varit med om MFA fenomenet på ett par nyare passater och då bootade en "norsk reset" problemet.

Fenomen som kommer att uppstå efter att du brutit strömmen & hur du löser dom.



Din ESP samt styrservo kommer att lägga av iom med att du brutit strömmen. (en gul ratt symbol samt esp/abs lampan lyser i panelen när du startar bilen & bilen är rejält tungstyrd) , detta botar du genom att sakta köra bilen ett par meter rakt fram , så initierar sig styrvinkelsensorn själva.

Har du tillgång till VAG-com så läs av och radera ev felkoder efter att du brutit strömmen.

Danne_
2009-03-24, 23:05
Jag har nått liknande fel på min variant. Stereon har fösvunnit nån gång och nu är tiduret till dieselvärmare väck.
Men ibland om bilen vart avslagen ett tag så kan det börja fungera igen.

mrgti
2009-04-16, 23:20
Go back to the basic & gör en sk "norsk reset".
Lägg av minuspolen på batteriet i ca 1 timme.

Lyft på den sen igen och se om du nu kommer in i MFA menyerna och om farthållaren börjar fungera.

Prova och skriv sedan om det hjälpte eller inte.

Har varit med om MFA fenomenet på ett par nyare passater och då bootade en "norsk reset" problemet.

Fenomen som kommer att uppstå efter att du brutit strömmen & hur du löser dom.



Din ESP samt styrservo kommer att lägga av iom med att du brutit strömmen. (en gul ratt symbol samt esp/abs lampan lyser i panelen när du startar bilen & bilen är rejält tungstyrd) , detta botar du genom att sakta köra bilen ett par meter rakt fram , så initierar sig styrvinkelsensorn själva.

Har du tillgång till VAG-com så läs av och radera ev felkoder efter att du brutit strömmen.





Skriver lite vidare i ämnet, har nu provat med en s.k norsk reset. Det hände tyvärr inte mer för det... :( Men var inom VAG idag för ett annat ärende och snackade med en söt tjej som hjälpte mig att koppla upp och felsöka. Det hon utläste var nånting med servo, men framförallt "klämma 30" vad det nu innebär. Vad är det och klarar man fixa detta utan att göra saken värre?

kram

mrgti
2009-04-20, 22:34
Någon som har en fundering kring problemet som nu har närmat sig en förklaring ang. "klämma 30". Har inte hittat någon info om detta...

Premis
2009-04-20, 22:43
Klamma 30 betyder batterimatning. Klamma 30 i bilvärlden brukar vara den anslutning som alltid har batterispänning, som alltså aldrig bryts av tändningen.

Klagar nån nod på klamma 30 så kan det vara att batterispänningen är för låg vilket kan komma av många anledningar som dåligt batteri, kablagefel (glapp, avbrott ..).

Svårt att ställa diagnos över nätet ..