handdator

Visa fullständig version : Problem att få i växlarna, Golf Tdi 1996 variant



VWGolIV
2009-03-22, 20:11
Som rubriken lyder, ibland går det kanon att växla förutom att mk3ans växlar är lite tröga.

sen helt plösligt får man bara i 1an och 2an, vill man ha över spaken till 3,4 och 5an så är det precis som den är låst och spaken flexar tillbaka.

Då får man med våld trycka ner spaken typ när man skall lägga i backen och slå den mot höger - vänster - höger ett par gånger och kanske man kan växla till 3 4 eller 5an då.

Idag får man knappt i 5ans och är mega svår att få ur. Kopplingen är där inga fel på, själv tror jag nått med växellänkaget, vad tror ni ?

Finns det renoveringssats till det ?

Bilen är ju en Golf Mk3 variant Tdi 1996

Norenfalk
2009-03-23, 05:38
Som rubriken lyder, ibland går det kanon att växla förutom att mk3ans växlar är lite tröga.

sen helt plösligt får man bara i 1an och 2an, vill man ha över spaken till 3,4 och 5an så är det precis som den är låst och spaken flexar tillbaka.

Då får man med våld trycka ner spaken typ när man skall lägga i backen och slå den mot höger - vänster - höger ett par gånger och kanske man kan växla till 3 4 eller 5an då.

Idag får man knappt i 5ans och är mega svår att få ur. Kopplingen är där inga fel på, själv tror jag nått med växellänkaget, vad tror ni ?

Finns det renoveringssats till det ?

Bilen är ju en Golf Mk3 variant Tdi 1996

Du kan ju börja med att kolla om växellänkaget är rätt inställt, och om växel armen går rätt vid lådan, har samma problem på min Mk2 men orkar inte göra något åt det. Det är ju så att min växelspak "glappar" mer åt höger än till vänster så länkaget måste flyttas lite till höger för mig så växelspaken blir att ligga i centrum. Har lådan blivit nedplockad ? Kan även vara en bussning som länkaget går genom, den är dålig för mig åxå och då blir det genast mycket svårare att få i växlarna.

VWGolIV
2009-03-23, 11:02
Fungerat bra ända sen jag köpte bilen för nått år sedan.
Har väl börjat krångla de senaste 2-3 månaderna, lite mer för var gång.

Lådan är nog aldrig nerplockad och den låter fint och har en aningen mer olja i sig än vad det skall vara orginal. Typ 1-1½ deciliter mer.

Norenfalk
2009-03-23, 16:10
Fungerat bra ända sen jag köpte bilen för nått år sedan.
Har väl börjat krångla de senaste 2-3 månaderna, lite mer för var gång.

Lådan är nog aldrig nerplockad och den låter fint och har en aningen mer olja i sig än vad det skall vara orginal. Typ 1-1½ deciliter mer.

kan vara bussningen vid länkaget som är dålig