handdator

Visa fullständig version : 1,8t motor i mk1



backen
2009-03-22, 19:05
Hej!

undrar om det är stora modifikationer om man ska montera en 1,8t motor i en mk1...
blir hjulbasen bredare?
finns det nån som gjort detta så får ni gärna komma med tips

mvh johan

Henrik.M
2009-03-22, 19:52
Här har du lite matnyttigt som kanske ger en hint om arbete etc.

RAZ här på forumet har utfört efterfrågad operation & dessutom dokumenterat det i en ganska intressant projekttråd.
http://www.vwgts.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=12

backen
2009-03-23, 00:57
intressant detta...synd att bilderna inte fungerar bara....
det verkar som att det nästan bara är att montera i motorn...lådan verkade oxå passa bra och enligt andra på detta forum så är det en baggis...
blir fullt igång att leta motor och kanske regga som ombyggt fordon...

tack för snabbt svar....

gärna fler tips och råd

mvh johan

Falcor
2009-03-23, 07:18
Du kan läsa min bil tråd här på forumet också... iofs en Scirocco mk1 men allt mekaniskt är likadant som på Golfen... Raz och jag har valt lite olika vägar, han byggde med en Golfmotor som var tvärställd redan från början medans jag byggt med en Audi A4 motor som var längsmonterad från början...

Raz
2009-03-23, 11:36
Du behöver inte göra några modifikationer i själva karossen för att få ner motorn och växellåda.

Det är mycket jobb och kommer kosta massor med pengar, det går inte att komma ifrån. Speciellt inte om du ska regbesikta bilen genom SFRO.

Resultatet blir en väldigt rolig bil =)

backen
2009-03-23, 12:53
tack för bra respons

mycket jobb vet jag inte om det blir om ni säger att det går rätt ner....har man motor komplett med boxar och allt så är det bara att montera...sen är det ju bromsar som ska bytas till kraftigare för att det ska kunna besiktigas som ombyggt fordon...så det är inte nåt värstingjobb....sen pengar vet jag heller inte om det blir så farligt....inte så mycket som om man skulle ha en 1500 kg bil med 4-500 pollar...då hade det blivit dyrt

men jag kommer definitivt testa detta....kan bli sjukt kul med ca 200 kusar i en bil som väger 800 kg

mvh

backen
2009-03-23, 14:02
har läst hela tråden med Sciroccon och mycket jobb verkar det inte som att det var....klart sen var det ju himla otur med startspärren...men såg att allt var iplockat och klart på 3 månader....
sen var det ju riktig otur med lagerraset och det tog sin tid så klart...

jag vill inte säga att detta inte är svårt kanske men får man tag i en fin motor med alla tillbehör och får allt och klaffa så behöver det inte kosta skjortan och inte ta så lång tid

eller har jag fel???

mvh

Falcor
2009-03-23, 14:08
Innan du köper motor så kolla vad din bil väger, 20,4 hästar/100 kg tjänstevikt är vad SFRO godkänner....

Sen är det en liten skillnad på hur mycket arbete som redovisas i en byggtråd mot hur det är i verkligenheten. Hur mycket du kan göra själv och vad du behöver köpa, beroende på vad du väljer för motor så måste du ha nya motorfästen osv... Räkna dock med att det tar lite tid och att det kostar dubbelt så mycket som du tror från början.... :-)

Raz
2009-03-23, 14:14
Du får gärna återkomma och berätta hur mycket pengar allt har kostat innan du är klar.
Jag hävdar bestämt att det kommer kosta mycket pengar innan du är klar.

Självklart beroende på hur bra finish du vill ha på grejerna, man kan slänga ihop allt på ett par helgen och sen ut och köra men det kommer ju se ut därefter.
Jag själv har satt mitt mål ganska högt när det gäller min bil.

backen
2009-03-23, 18:06
vikten och regbesiktningen har jag koll på....har varit flitig de senaste åren med att ta reda på all fakta man kan om hela proceduren...
men har inte fått tag på ett garage förän nu...
har varit inne på många projektideer, en utav dom är bmw e30 med turbomotor på 500 kusar..
kunskapen har jag. mekarvanan har jag då jag är fordonsmekaniker.
e30 projektet hade jag nästan räknat med mellan 150 och 200 tusen när allt e klart...och jag betvivlar starkt att ett sådant här projekt kommer kosta så mycket....rätta mig om jag har fel

så därför tänker jag satsa på ett sådant projekt som detta eftersom jag tror att man får mycket prestanda för pengarna

mvh johan

Freiholtz
2009-03-24, 14:11
En rent nyfiken fråga, vad får man ge för en 1,8T motor med elhärva. Mellan tummen å pekfingret alltså.

jönsson
2009-03-24, 14:57
runt en 15-20 skulle ja tro

backen
2009-03-24, 20:55
det beror på hur långt den gått...ska man ha en nyare som gått lite så visst 15-20....
ska man ha en lite äldre med 150 hk så runt 6-8 och då har den gått ca 15000 mil....finns massor på skrotarna runt om i sverige...kolla lagabasen
vissa skriver pris och där står även skicket

mvh