handdator

Visa fullständig version : 16 ventilaren vill inte starta när den är varm.



kim_gulle
2007-06-07, 20:34
Har pysslat lite på golfen den senaste tiden och har fått ett nytt problem.

När man har haft igång motorn tills den blivit varm och den har gått fint på tomgången och sedan ska stänga av den för att åter igen starta den, så vill den inte starta? Har funderat på om motorn fick för mycket soppa för stiften var ganska sotiga så jag justerade trycket lite, men likförbannat så vill den inte starta när den blivit varm.

Någon som har en idé om vad det kan vara som är fel?
Kör med K-Jet.

razer
2007-06-07, 21:05
Testa att dra ut den blå kontakten på sidan av insuget (mot växellådan)

kim_gulle
2007-06-07, 21:07
Du menar kallstarts kontakten?

razer
2007-06-07, 21:11
precis, det kan vara fel på termotidkontakten som kontrollerar den.

kim_gulle
2007-06-07, 21:13
Ingen skillnad just nu iaf. Ska testa imorrn när den kallnat helt.

Nån annan som kanske vet vad det kan vara?

pekka kiiskilä
2007-06-07, 21:44
Ta loss kabeln till choken så kanske det hjälper.

kim_gulle
2007-06-08, 12:27
Ta loss kabeln till choken så kanske det hjälper.

Choke? Syftar du också på kallstartskontakten? Vad jag vet så har inte K-Jet någon choke.

razer
2007-06-08, 13:22
16v - K-Jet har ingen choke. Det du kan testa är att lyssna så tomgångsmotorn fungerar. Sätt på tändningen så ska den snurra/surra.

kim_gulle
2007-06-08, 15:07
Aldrig hört talas om den. Vart sitter den? Under huven nånstans?

razer
2007-06-08, 16:55
Tomgångsmotorn sitter bredvid insuget bakom kallstartsventilen, den är rund och ska surra/brumma lite när tändningen är på.

jooeell
2007-06-08, 18:20
man kan väl kolla tomgångsmotorn när den är igång med om man rycker kontakten till den då så ska tomgången försvinna typ! har jag rätt eller fel! jag har nämligen samma fel!

en kille som är jävlig på K-jet sa att det kunde vara styrtrycksventilen som kunde packat ihop! jag ska iallfall prova o byta min ikväll tur man sitter på ett litet lager höhö ;P

ps bilen är besiktigad nu med 4 tvåor några av dem var fel motor ;P men man får ju köra en månad iallfall!

kim_gulle
2007-06-10, 16:43
Hade isär min styrtrycksventil och kikade lite och jämförde med en annan. Inget fel på den. Men jag knackade ut sprinten lite för att motorn skulle få lite mindre soppa. Vilket den fick men den vill fortfarande inte starta om den är varm.

Dessutom vill den inte heller starta om kallstartskontakten är borttagen så den måste jag ha på för att bilen ska starta. Den går däremot på tomgång om man plockar bort den efter man startat bilen. Men startar som sagt inte när den varit igång.

kim_gulle
2007-06-10, 19:01
Det här är vad jag tror är tomgångsmotorn:
http://img28.picoodle.com/img/img28/8/6/10/f_Asetm_ae64583.jpg

Hör inget surr, ska det surra när tändningen är på eller när motorn är på eller både och? Om jag drar ur kontakten bak på den när motorn är igång så stannar motorn efter ungefär 5 sekunder av riktigt kass tomgång..

kim_gulle
2007-06-11, 14:22
Ingen som vet?

mattiask
2007-06-11, 15:08
Det här är vad jag tror är tomgångsmotorn:
http://img28.picoodle.com/img/img28/8/6/10/f_Asetm_ae64583.jpg

Hör inget surr, ska det surra när tändningen är på eller när motorn är på eller både och? Om jag drar ur kontakten bak på den när motorn är igång så stannar motorn efter ungefär 5 sekunder av riktigt kass tomgång..

Ja, det är tomgångsmotorn. Den ska surra / vibrera lite lätt med tändningen på (motorn AV).

pekka kiiskilä
2007-06-11, 15:49
Choke? Syftar du också på kallstartskontakten? Vad jag vet så har inte K-Jet någon choke.

Jag menade kallstarten för på min busbil så strular den fasten jag bytt till en annan o jag kopplade bort den och bilen startar utmärkt både varm o kall så det problemet du har kan ju vara en givare vid toppen som spökar.

kim_gulle
2007-06-11, 16:14
Önskar det vore så lätt men när jag plockar bort kallstarten så vill inte bilen starta alls. Varken varm eller kall. (startar ju ändå inte när den är varm) Men iallafall, vilken givare på toppen är det som går till kallstarten?

Och tomgångsmotorn surrar så den är det nog inte fel på.