handdator

Visa fullständig version : Ställa tomgången på Golf gti 8v mk2 -86?



Grooverhound
2009-03-19, 18:13
Har tomgång på 2000rpm och vet inte hur jag ställer eller nånting?helt ny inom Vw bilar.kan nån hjälpa mig kanske?=)

Manny
2009-03-19, 19:44
Vilken 8v handlar det om? Kolla först och främst efter vakumläckor. Har du förgasare så kolla förgasarfoten om den läcker, det är ett vanligt fel.

Grooverhound
2009-03-19, 23:49
Vilken 8v handlar det om? Kolla först och främst efter vakumläckor. Har du förgasare så kolla förgasarfoten om den läcker, det är ett vanligt fel.

det e k-jet i den.skulle visst sitta en tillsatsluftslid som ja skulle smörja upp fick ja tips om av en vän nu ikväll.
köpte nämligen bilen igår så snackade med förra ägarn och han sa att han sprutade in i bränslehuvet med 5-56/wd40 å juckade till klaffen hade hänt en gång för han innan också.den har stått i typ 4månader så därför de kärvat lite kanske.

R.Grönberg
2009-03-20, 14:56
den låg normalt när grooverhound köpte bilen men helt plöstligt så låg tomgången på 2000 varv, nu är den nästan uppe på 3000.
Vad fasen kan vara fel? sprutat startgas men verkar inte läcka.
Ngt som kan hänga sig på ngt sätt så det inte går att få ner tomgången?
tips?

J-ROS
2009-03-20, 17:12
Hade exakt samma problem på min nya motor.
Följ gasvajern så ser du en grön kontakt som sitter på insuget, det är tomgångskontakten. Följ den gröna kabeln så har du tomgångsmotorn, plocka bort och kolla så allt är okej, gör rent kontakterna.
Du har även en liten justerskruv för tomgången precis på spjället.
Kolla så inte den är utskruvad.

Grooverhound
2009-03-22, 21:14
Hade exakt samma problem på min nya motor.
Följ gasvajern så ser du en grön kontakt som sitter på insuget, det är tomgångskontakten. Följ den gröna kabeln så har du tomgångsmotorn, plocka bort och kolla så allt är okej, gör rent kontakterna.
Du har även en liten justerskruv för tomgången precis på spjället.
Kolla så inte den är utskruvad.


tackar för tipsen=) nu har ja smörjt upp bränslehuvud tillsatsluftslid och kollat massa kontaktstycken men sen va de bara tomgånsskruven som var lös..hade gängats ut till de sista gängorna ungefär.nu har ja tomgång på 900-1000rpm=) byta ett bromsrör å spindelled med sen blir de gasa på vägen igen=) tråd kan låsas

Manny
2009-03-22, 21:25
Det är o-ringen på skruven som är kass, den kommer att gänga ur sig igen. Jag tappade min helt en gång =).

J-ROS
2009-03-22, 22:13
Skönt att det löste sig så lätt!
Låter dock konstigt att den var utskruvad för då får du lägre tomgång.. men bara det funkar så =)

Manny
2009-03-22, 22:15
Skönt att det löste sig så lätt!
Låter dock konstigt att den var utskruvad för då får du lägre tomgång.. men bara det funkar så =)

Nix, ju längre ut ju högre tomgång. O helt ute (borta) har du runt 3k rpm.

J-ROS
2009-03-22, 22:23
Då är det tvärtom på min isåfall, ju mer jag skruvar in min skruv desto mer trycker det ju på spjället - högre tomgång.
Saksamma, bara det funkar det så kvittar det vilket håll skruven ska..

Manny
2009-03-22, 22:44
Då är det tvärtom på min isåfall, ju mer jag skruvar in min skruv desto mer trycker det ju på spjället - högre tomgång.
Saksamma, bara det funkar det så kvittar det vilket håll skruven ska..

Då skruvar du inte på tomgångsskruven.....

Du skruvar på stoppskruven till spjället. Den ska bara justeras preciiiis så att spjället stänger helt och hållet och inte fastnar i loppet. Tomgångsskruven sitter på baksidan av spjällhuset.

Många som gör det misstaget.

Seså, ut o justera in stoppskruven och kolla hur din tomgång är.

J-ROS
2009-03-23, 09:58
Då skruvar du inte på tomgångsskruven.....

Du skruvar på stoppskruven till spjället. Den ska bara justeras preciiiis så att spjället stänger helt och hållet och inte fastnar i loppet. Tomgångsskruven sitter på baksidan av spjällhuset.

Många som gör det misstaget.

Seså, ut o justera in stoppskruven och kolla hur din tomgång är.

Se på fan!
Du, jag tackar verkligen för den informationen!